Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   typerend voor de mentaliteit van "de walen" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97780)

ICE-MAN 11 november 2007 20:55

typerend voor de mentaliteit van "de walen"

gisteren middag was ik per toeval getuige van een conversatie tussen een passagier en een personeelslid op de luchthaven van Zaventem....

een franstalige passagier vond het nodig om te moeten vermelden dat hij de indruk had dat er niet genoeg frans werd gesproken op de "nationale" luchthaven die toch ook met waals belastingsgeld tot stand gekomen is....

de persoon tot wie hij zich richtte met zijn "klacht" stond hem in vlekkeloos frans te woord en vroeg hem of men hem onheus behandeld had en of men hem misschien niet direkt in zijn eigen taal had kunnen helpen ????

hij gaf ridderlijk toe dat hij zeer goed en correct behandeld geweest was maar niettemin zou hij liever "wat meer frans horen spreken hebben".....

hierop volgde een subtiele respons van het personeelslid die hem erop attent maakte dat vele bezoekers van de luchthaven nog niet weten dat de luchthaven sinds twee jaar een commercieel bedrijf geworden is en er dus geen ambtenaren meer aan de slag zijn.....

de meeste personeelsleden op de luchthaven vier en velen zelfs vijftalig zijn en dat zijn "vroegere" waalse collegas eigenlijk....... iets minder goed waren in talen......;-)

achteraf vernomen dat de persoon in kwestie een vriendelijke meertalige vlaming bleek te zijn...... nen brave mens want van mij zou er een ander antwoord gekomen zijn....:evil:

andev 12 november 2007 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 3064537)
gisteren middag was ik per toeval getuige van een conversatie tussen een passagier en een personeelslid op de luchthaven van Zaventem....

een franstalige passagier vond het nodig om te moeten vermelden dat hij de indruk had dat er niet genoeg frans werd gesproken op de "nationale" luchthaven die toch ook met waals belastingsgeld tot stand gekomen is....

de persoon tot wie hij zich richtte met zijn "klacht" stond hem in vlekkeloos frans te woord en vroeg hem of men hem onheus behandeld had en of men hem misschien niet direkt in zijn eigen taal had kunnen helpen ????

hij gaf ridderlijk toe dat hij zeer goed en correct behandeld geweest was maar niettemin zou hij liever "wat meer frans horen spreken hebben".....

hierop volgde een subtiele respons van het personeelslid die hem erop attent maakte dat vele bezoekers van de luchthaven nog niet weten dat de luchthaven sinds twee jaar een commercieel bedrijf geworden is en er dus geen ambtenaren meer aan de slag zijn.....

de meeste personeelsleden op de luchthaven vier en velen zelfs vijftalig zijn en dat zijn "vroegere" waalse collegas eigenlijk....... iets minder goed waren in talen......;-)

achteraf vernomen dat de persoon in kwestie een vriendelijke meertalige vlaming bleek te zijn...... nen brave mens want van mij zou er een ander antwoord gekomen zijn....:evil:

Dat is in een notendop een flink stuk van het hele probleem: veel franstaligen beschouwen de Vlamingen en hun taal nog steeds als iets minderwaardigs, ook al zullen de meesten dat niet met zoveel woorden zeggen. Aan de kust ken ik zo ook meerdere franstalige mensen die hier al vele jaren wonen en waarvan de kennis van het nederlands nog bijlange niet die van een 4-5 jarige benadert... En dat zijn verder gewone, vriendelijke mensen die het toch nog altijd zo vanzelfsprekend vinden dat ze binnen de tien seconden wel door iemand in het frans verder zullen geholpen worden. Een duidelijke vorm van minachting voor onze taal en onze mensen, niet meer en niet minder!
Voor mijn part mogen de huidige politieke problemen nog een tijdje aanslepen en ervoor zorgen dat er voor de Vlamingen iets meer uitkomt dan weer alles wat in het franstalige kamp past uitvoeren en de rest naar het jaar nul doorverwijzen. Met de Walen als het kan, zonder de Walen als het moet! 2/3 meerderheid of niet, dat spelletje en die chantage moet men niet eeuwig laten aanslepen!

omaplop 12 november 2007 12:03

Inderdaad de Walen noemen het Vlaams een "patois" et plus un patois dure!

Zelfs gewone mensen denken daar zo over.

largo_w 12 november 2007 12:04

ja...typerend zeer typerend...
Man man man...

largo_w 12 november 2007 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 3065988)

Dat heeft misschien een reden omaplop... Nooit aan gedacht?
Misschien omdat het merendeel van de vlamingen ook echt een "patois" spreken??:-o :-o
Net zoals vele walen trouwens ook nog...

Kortaf 12 november 2007 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3065991)
ja...typerend zeer typerend...
Man man man...

Elke Vlaming die wel eens buiten zijn dorp komt, in gebieden waar nogal wat Franstaligen zijn, maakt dit soort voorvallen mee.

Mensen oordelen op basis van hun eigen ervaring, niet van uw politiek bevooroordeelde statements.

ancapa 12 november 2007 12:18

Citaat:

nog nooit walen horen "koeterwaals" braken 8O

ancapa 12 november 2007 12:18

Citaat:

ancapa 12 november 2007 12:20

Citaat:

erger zelfs in Vilvoorde noemt men het een bastaardtaal 8O

omaplop 12 november 2007 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3066017)

Dat antwoord geef ik dan dus ook altijd.

largo_w 12 november 2007 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3065997)
Elke Vlaming die wel eens buiten zijn dorp komt, in gebieden waar nogal wat Franstaligen zijn, maakt dit soort voorvallen mee.

Mensen oordelen op basis van hun eigen ervaring, niet van uw politiek bevooroordeelde statements.

hahahaha straks ga ik nog echt gaan geloven dat jij soms buitenkomt. En meer zelf dat jij met walen omgaat :lol: ...

Travis66 12 november 2007 13:53

En het erge is dat de luchthaven in vlaanderen ligt, niet eens een faciliteiten gemeente.
De haven van Antwerpen krijgt ook geld van Belgie. Moeten we daar nu ook Frans gaan praten?

Kortaf 12 november 2007 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3066049)
hahahaha straks ga ik nog echt gaan geloven dat jij soms buitenkomt. En meer zelf dat jij met walen omgaat :lol: ...

Helaas voor jou brengt mijn beroep mee dat ik zeer regelmatig op de meeste diverse plekken van dit mooie koninkrijk vertoef...

largo_w 12 november 2007 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3066273)
Helaas voor jou brengt mijn beroep mee dat ik zeer regelmatig op de meeste diverse plekken van dit mooie koninkrijk vertoef...

hehe...ik heb daar gelukig mijn beroep niet voor nodig :lol:

born2bewild 12 november 2007 13:58

is dat grappig?

Den Ardennees 12 november 2007 14:01

ik merk wel dat Walen zeer vriendelijk, bijna overvriendelijk zijn, wanneer ik met hen spreek, en dat ze poeslief zijn over Vlamingen. Soms denk ik dat er een soort van verlatingsangst is. Het probleem is echter dat ze voortdurend benadrukken dat er geen verschil is tussen Vlamingen en Walen, en dat we toch allemaal dezelfde zijn. Dat is echter mede de kern van het probleem, er zijn wél verschillen, daar kan mee omgegaan worden (vb door de federaliseringen), maar door die verschillen gewoon te ontkennen, verziekt het probleem.

Gargamel 12 november 2007 14:04

Die vent kan nog altijd het vliegtuig nemen in Orly:-P

De Waal 12 november 2007 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3066273)
van dit mooie koninkrijk vertoef...

:lolabove:
:rofl: :rofl: :rofl:
U begint het te beseffen.....

born2bewild 12 november 2007 15:34

oh no, de formatie is gered

Zwartengeel 12 november 2007 15:35

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Waal (Bericht 3066540)
:lolabove:
:rofl: :rofl: :rofl:
U begint het te beseffen.....

Bijlage 27902

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be