Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het koningshuis ontvangt partijvoorzitters (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97810)

murdoch 12 november 2007 11:16

Het koningshuis ontvangt partijvoorzitters

Wat me opvalt bij de nieuwe rol die Koning Albert II zich toetrekt, is dat hij verschillende partijvoorzitters ontvangt. Wat mij tegen de borst stoot als democraat is dat het VB, LDD, N-Va en FDF niet worden ontvangen. Over de standpunten van die partijen wil ik me hier niet uitspreken, want dit doet nu niet terzake. Waar ik me hierbij aan stoor is, dat hoe dan ook, deze partijen een flink deel van de Belgen vertegenwoordigen in het parlement. Is Albert niet de vorst van alle Belgen? Is hiermee nog eens aangetoond dat het koningshuis en democratie niet samengaan?

maddox 12 november 2007 12:06

Het is toch duidelijk, de Koning wenst alleen hen te ontvangen die hem een warm hart toedragen.

Da's een zeer menselijke reactie. Ik nodig toch ook niet mijn lokale belastingscontroleur uit wanneer ik weet dat ik toch geplukt ga worden, omdat ik de steekpenningen toch niet kan betalen.

proxy2222 12 november 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door murdoch (Bericht 3065891)
Wat me opvalt bij de nieuwe rol die Koning Albert II zich toetrekt, is dat hij verschillende partijvoorzitters ontvangt. Wat mij tegen de borst stoot als democraat is dat het VB, LDD, N-Va en FDF niet worden ontvangen. Over de standpunten van die partijen wil ik me hier niet uitspreken, want dit doet nu niet terzake. Waar ik me hierbij aan stoor is, dat hoe dan ook, deze partijen een flink deel van de Belgen vertegenwoordigen in het parlement. Is Albert niet de vorst van alle Belgen? Is hiermee nog eens aangetoond dat het koningshuis en democratie niet samengaan?

Ik geef je volkomen gelijk maar in de plaats van de koning zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Dit is een typisch menselijke reactie.

Maar ik blijf erbij dat de koning zich totaal niet te moeien laat staan iets te zeggen heeft aan de politiek. Indien hij dit wel wil, moet hij zich maar verkiesbaar opstellen.

Jan van den Berghe 12 november 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 3065995)
Het is toch duidelijk, de Koning wenst alleen hen te ontvangen die hem een warm hart toedragen.

Da's een zeer menselijke reactie. Ik nodig toch ook niet mijn lokale belastingscontroleur uit wanneer ik weet dat ik toch geplukt ga worden, omdat ik de steekpenningen toch niet kan betalen.

U heeft als burger die vrijheid. De koning evenwel, in de hoedanigheid van staatshoofd, heeft die vrijheid niet. In die hoedanigheid is hij neutraal t.o.v. de politiek en is het terwille van zijn imago en statuut beter zich volledig te onthouden van enige politieke stellingname.

Nu doet de koning dat wel, en aldus is hij niet langer het staatshoofd, de koning van alle Belgen, de neutrale scheidsman.

Mij trouwens niet gelaten: het drukt zoveel mensen eens te meer op het archaïsche karakter van de monarchie en zal bij een aantal mensen weer wat vragen oproepen.

ancapa 12 november 2007 12:16

erg hé...

duveltje382 12 november 2007 12:24

Dus 30% van de Vlamingen leven niet meer in een koninkrijk,omdat zij gewoon niet gehoord worden door deze koning,erg is dat eigenlijk

omaplop 12 november 2007 12:28

Die uitsluiting van de vertegenwoordigers van 1/3 van de Vlamingen zal wel veel kwaad bloed zetten! Maar ja, dat zal wellicht dan ook de houding van de Vlamingen bepalen en hun tegenzin van de monarchie nog meer aanwakkeren.

Knuppel 12 november 2007 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3066041)
Dus 30% van de Vlamingen leven niet meer in een koninkrijk,omdat zij gewoon niet gehoord worden door deze koning,erg is dat eigenlijk

Le roi heeft enkel interessse in degenen die hem persoonlijk van dienst kunnen zijn. En het was nooit anders.

largo_w 12 november 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3066041)

Da's waar ze zouden best ook 30% (en meer) aan de andere kant ook uitsluiten... Ik stel voor dat de koning vanaf nu ook de ps niet meer uitnodigt... Zo hebben we twee partijen van hetzelfde kaliber die niet meer moeten komen...

vlijmscherp 12 november 2007 12:43

allé mensen, zo erg is dat toch niet, de partij die de mening van de overgrote meerderheid van de Belgen vertegenwoordigd, het BUB is toch ook niet uitgenodigd??

Knuppel 12 november 2007 12:57

Le roi vertegenwoordigt enkel zijn eigen mening.
Wel leuk dat de bub dat vandaag aan het royaal gezinde lijf mag ondervinden.

Knuppel 12 november 2007 12:59

Stel je trouwens voor dat het FDF uitgenodigd werd, en de gelijkgestemden van de bub niet. De 90% Belges die de bub vertegenwoordigt zouden dat niet pikken, denk ik.

another brick 12 november 2007 13:03

De laatste koning der Belgen is zijn laatste verraad tegenover de Vlamingen aan het voorbereiden.

Anna List 12 november 2007 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door murdoch (Bericht 3065891)

wat mij aan dit initiatief meteen heel bijzonder opviel, is dat de vorst niet met vakantie is.

Zwartengeel 12 november 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3066121)
Stel je trouwens voor dat het FDF uitgenodigd werd, en de gelijkgestemden van de bub niet. De 90% Belges die de bub vertegenwoordigt zouden dat niet pikken, denk ik.

Niettemin blijft het feit dat er drie Vlaamse partijen (scherts- en micropartijtjes niet meegerekend) zijn die langs de kant mogen blijven staan, tegenover slechts één Franstalige.

EXTREEM 12 november 2007 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3066163)
wat mij aan dit initiatief meteen heel bijzonder opviel, is dat de vorst niet met vakantie is.

Is!! Terug van verlof 11 November

Travis66 12 november 2007 13:49

Dat ze het Vb niet uitnodigen vindt ik meer dan normaal. Elke andere partij heeft namelijk te kennen gegeven niet met hen te willen samenwerken. Daar zit dus zijn oplossing niet.

En de andere zijn micropartijtjes. Buiten de groenen, omdat die volk hebben langs de twee kanten van de taalgrens.

Lijkt me niks met politieke voorkeur te maken te hebben.

Gargamel 12 november 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 3066257)
Dat ze het Vb niet uitnodigen vindt ik meer dan normaal. Elke andere partij heeft namelijk te kennen gegeven niet met hen te willen samenwerken. Daar zit dus zijn oplossing niet.

En de andere zijn micropartijtjes. Buiten de groenen, omdat die volk hebben langs de twee kanten van de taalgrens.

Lijkt me niks met politieke voorkeur te maken te hebben.

De groenen zijn geen partij,maar vetpotlikkers en terroristen.Toch raar dat het merendeel van de vlamingen buiten de muppet show partijleiders,de zaak voor de Vlamingen belangrijk vinden.Not ??

U vind dus dat partijleiders hun eigen idee naar voor mogen brengen inplaats van de wil van het Vlaamse volk.

Indien de Walen morgen zeggen,Travis hoeft opgeknoopt om 12 uur,u bent er volledig mee akkoord.:-P

Travis66 12 november 2007 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3066286)
De groenen zijn geen partij,maar vetpotlikkers en terroristen.Toch raar dat het merendeel van de vlamingen buiten de muppet show partijleiders,de zaak voor de Vlamingen belangrijk vinden.Not ??

Niks raar aan. Ik vind het zelfs te verwachten dat de vlaamse oppositie een ander standpunt inneemt dan de vlaamse onderhandelaars. Ongeacht waarover het gaat.

Citaat:

U vind dus dat partijleiders hun eigen idee naar voor mogen brengen inplaats van de wil van het Vlaamse volk.
Neen, en daarbij, wat ik vind doet niet ter zake. Ik zeg alleen dat als de koning een oplossing zoekt (los van het feit of dat nu wel zijn plaats is, en of jij en ik wel een oplossing willen), hij geen abnormale keuze heeft gemaakt.

Citaat:

Indien de Walen morgen zeggen,Travis hoeft opgeknoopt om 12 uur,u bent er volledig mee akkoord.:-P
Huh? Waar komt dat vandaan? Ik zie de vergelijking niet.

Knuppel 12 november 2007 15:53

Citaat:

De overige partijen hebben ook te kennen gegeven dat ze met mekaar niet willen samenwerken. Daarom voelt de koning zich trouwens geroepen om in actie te treden. Jouw excuustruus is dus niet meer dan dat: een excuustruus.
Het enige doel van le roi is zijn koningdom en zijn portemonee redden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be