Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Nederland bijna rijp voor fusie met Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97811)

Kortaf 12 november 2007 11:59

Nederland bijna rijp voor fusie met Vlaanderen

Bron

Citaat:

Nederlanders voor fusie met Vlaanderen

ma 12/11/07 - Bijna de helft van de Nederlanders zou een fusie tussen Vlaanderen en Nederland wel zien zitten. Een meerderheid van 49 procent is wel tegen.

Dat blijkt uit een onderzoek van de bekende Nederlandse opiniepeiler Maurice de Hond.

Uit de peiling blijkt dat 45 procent van de Nederlanders een fusie met Vlaanderen wel ziet zitten. Maar een meerderheid van 49 procent is wel tegen een fusie.

De voorstanders zijn vooral mensen die op de rechtse politicus Geert Wilders stemmen. Zij zien een fusie meer zitten dan linkse mensen, stemmers op de SP.

De onderzoeker noemt het opvallend dat vooral jongeren positief zijn over het samengaan. Ouderen denken er anders over.

Opvallend is dat 80 procent van de ondervraagden aangeeft de Vlamingen "leuk" te vinden. "Ze zijn vrolijk, Bourgondisch, gezellig, zachtaardig en de taal is zo mooi."

"Onze invloed in Europa wordt dan groter", zo zeggen ze, "en econmisch zal het in het nieuwe land ook beter gaan."

De opiniepeiling kwam er naar aanleiding van de al maandenlang aanslepende regeringscrisis in ons land

Derk de Tweede 12 november 2007 12:00

Je bent me net voor!
Je doet je naam ere aan! :-D

duveltje382 12 november 2007 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3065980)
Je bent me net voor!
Je doet je naam ere aan! :-D

Ja ik hoorde het ook juist op radio 1,straf is dat juist de jongeren voorstander zijn

Derk de Tweede 12 november 2007 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3065984)
Ja ik hoorde het ook juist op radio 1,straf is dat juist de jongeren voorstander zijn

Uit gesprekken die ik de afgelopen tijd had, blijkt vooral dat de elitie en dan zeker die uit Amsterdam een fusie niet zien zitten.
Ook opmerkelijk dat veel mensen uit het politieke midden nu voor een hereniging zijn.
Had deze vraag 10 geleden gesteld, dan was je uitgelachen en/of in een extreem-rechtse hoek geduwd.
Heel veel nederlanders kijken nu totaal anders tegen onze zuiderburen aan.

duveltje382 12 november 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3066006)
Uit gesprekken die ik de afgelopen tijd had, blijkt vooral dat de elitie en dan zeker die uit Amsterdam een fusie niet zien zitten.
Ook opmerkelijk dat veel mensen uit het politieke midden nu voor een hereniging zijn.
Had deze vraag 10 geleden gesteld, dan was je uitgelachen en/of in een extreem-rechtse hoek geduwd.
Heel veel nederlanders kijken nu totaal anders tegen onze zuiderburen aan.

Wat is de reden er dan juist van?

Derk de Tweede 12 november 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3066013)
Wat is de reden er dan juist van?

Ik heb het idee dat Nederlanders nu beter ingeinformeerd worden over de situatie onder ons.
We kijken wat meer naar de VRT en op Nederlandse fora is er ook veel belangstelling voor.
Natuurlijk heb je ook nog steeds de "Belgenhaters" met hun domme belgenmoppen, maar hier vind je ook kortzichtige 'ollanderhaters'.8-)

Voodoo Child 12 november 2007 12:51

noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Derk de Tweede 12 november 2007 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 3066097)
noooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Ambiorix 12 november 2007 13:26

pff, da moet ons overtuigen of wa?
Absoluut niet proportioneel, da mens. Afvoeren!!

Ambiorix 12 november 2007 13:28

ontopic:
heel fijn voor de orangisten onder ons, maar ik zal mij altijd verzetten tegen eender welke monarchie. Géen Oranjes in Vlaanderen!!:twisted:

Bovenbuur 12 november 2007 17:02

Alleen jammer dat ik dan geen uitgebreidere analyse kan vinden, zoals die meestal op zijn site verschijnt.

Everytime 12 november 2007 17:22

De meerderheid van de Nederlanders is toch tegen zo'n fusie. Vlamingen zouden beter zich afvragen waarom ze tegen zo'n fusie zijn. Speelt het slechte imago van Vlaanderen - Vlaams Belang, nationalisme, extremisme - er een rol? U spreekt van Geert Wilders maar men kan niet echt zeggen dat het partij van Wilders de grootste partij van Nederland is. Het Vlaams Belang daarentegen...........

I amsterdam 12 november 2007 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3065977)

Als Vlaanderen onafhankelijk is zal het percentage voorstanders snel groeien.

Derk de Tweede 12 november 2007 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 3066888)
Als Vlaanderen onafhankelijk is zal het percentage voorstanders snel groeien.

Absoluut, en een hereniging (fusie vind ik zo'n verkeerd woord) hoeft echt niet op stel en sprong.
We groeien automatisch naar elkaar toe!.

duveltje382 12 november 2007 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3066896)
Absoluut, en een hereniging (fusie vind ik zo'n verkeerd woord) hoeft echt niet op stel en sprong.
We groeien automatisch naar elkaar toe!.

Ik hoop voor U dat Vlamingen er nu ook zo over beginnen denken hé ;)

jOOSt 12 november 2007 17:39

"Ze zijn vrolijk, Bourgondisch, gezellig, zachtaardig en de taal is zo mooi." En maar 45% wil met ons samengaan? Ik zou voor minder met iemand samengaan. Dat kan ik effe niet begrijpen, gozers!

Daimanta 12 november 2007 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt (Bericht 3066915)
"Ze zijn vrolijk, Bourgondisch, gezellig, zachtaardig en de taal is zo mooi." En maar 45% wil met ons samengaan? Ik zou voor minder met iemand samengaan. Dat kan ik effe niet begrijpen, gozers!

Ze zijn extreem-rechts en ze haten hollanders. Ja, dat gaat er minder in. Karikatuur, dat wel maar beeldvorming hoort er ook bij. NB Er zijn ook polls die laten zien dat er een ruime meerderheid is voor een Groot-Nederland

Metternich 12 november 2007 17:46

Zodra Vlaanderen opnieuw bij Vlaanderen hoort, kunnen we onze Noord-Dietse broeders en zusters eens lessen geven in een degelijke radikaal-rechtse beweging. Als missionarissen van het rechts-radikale nationalisme zullen wij Nederland bewerken.

Toch prachtig gewoon, zelfs na de Dietse hereniging valt er zoveel werk te verzetten, zoveel te veranderen!

joop20 12 november 2007 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3066928)
Zodra Vlaanderen opnieuw bij Vlaanderen hoort, kunnen we onze Noord-Dietse broeders en zusters eens lessen geven in een degelijke radikaal-rechtse beweging. Als missionarissen van het rechts-radikale nationalisme zullen wij Nederland bewerken.

Toch prachtig gewoon, zelfs na de Dietse hereniging valt er zoveel werk te verzetten, zoveel te veranderen!

Dream on... :sleeping:

Derk de Tweede 12 november 2007 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 3066928)

De Verenigde Nederlanden zullen democratisch zijn en er zal geen plek zijn voor welke vorm van politiek en/of religieus extremisme dan ook.
Alleen dat koningshuis......wat moet daar mee gebeuren?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be