Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Petitie voor Vlaams-Nederlandse samenwerking (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97844)

Dimitri 12 november 2007 19:44

Petitie voor Vlaams-Nederlandse samenwerking

Jawel, alweer een petitie. Ditmaal een van het gratis dagblad Dag (www.dag.nl), de opdrachtgever van de peiling onder Nederlanders over wenselijkheid van een samenvoeging met Vlaanderen.

De journalisten zien dat idee blijkbaar wel zitten en hebben besloten tot het opzetten van een petitie gericht aan de Belgische en Nederlandse volksvertegenwoordiging om te werken aan een Vlaams-Nederlandse unie. Het initiatief heeft een ludiek karakter.

De petitie kan worden ondertekend op www.welkomvlaanderen.nl of www.welkomnederland.be

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dag
Petitie

Wij

bezorgde Nederlanders en Vlamingen

Constateren

dat België al bijna een half jaar er niet in slaagt een nieuwe regering te vormen;

dat er geen perspectief is op een spoedige en gelukkige afloop van de huidige politieke crisis;

dat het conflict ten diepste is terug te voeren op de taalverschillen tussen het Franstalige Wallonië en Nederlandstalige Vlaanderen. Taalverschillen die in het 177-jarig bestaan van België nog steeds diepe lijnen trekken in het vlakke land.

dat er in Vlaanderen een langgekoesterd verlangen bestaat naar meer autonomie, danwel onafhankelijkheid, van het Waalse deel van België.

dat er historisch een diepe band bestaat tussen de lage landen beneden en boven de grote rivieren.

dat taal een uniek bindmiddel is tussen twee volkeren, dat reeds in tal van instellingen zoals de Taalunie, gestalte heeft gekregen.

dat wij spijt hebben van de Tiendaagse Veldtocht van Willem I in 1830 tegen de opstandige zuidelijke Nederlanden.

dat deze gewapende actie grotendeels was gefinancierd met voorschotten van de Nederlandse Handelsmaatschappij, later ABN AMRO geheten. Een bank waar inmiddels Belgen de scepter zwaaien na de overname door Fortis en anderen. Zodat ook in economisch opzicht de Belgische revanche een feit is.

dat als Vlaanderen een unie wil vormen met, of aansluiting wil zoeken bij Nederland, wij de Vlamingen van harte welkom heten.

dat de Nederlandse hervormde kroonprins vooruitlopend op deze ontwikkeling al een roomskatholieke echtgenote heeft gezocht.

dat de eetcultuur in België zo veel aangenamer is. Dat Maxima koningin kan worden van België, dat wij dan wel Willem Alexander nemen. Maar het behouden van Albert is ook mogelijk.

dat we eindelijk het geruzie tussen de havens Rotterdam en Antwerpen kunnen staken.

dat we samen 1 kandidaat sturen naar het Eurovisiesongfestival. Dat sowieso het Nederlandse taalgebied in gezamenlijkheid een veel sterkere rol spelen kan in het veranderende Europese landschap.

Vragen

de Tweede Kamer der Staten Generaal en het Federale Parlement

om in overleg te treden met de wettige vertegenwoordigers van het Vlaamse volksdeel. En te bezien of er geen economische en culturele unie kan worden gesloten.

lombas 12 november 2007 19:47

Getekend.

Zeno! 12 november 2007 19:47

Niet te geloven. Je moet maar even klikken en je ziet al de enorme Nederlandse onwetendheid over Vlaanderen: wat zetten ze als 'vlag' voor de Vlamingen?

Juist. De Belgische driekleur!! 8O

Totdaar de geloofwaardigheid.

Jammer.

Dimitri 12 november 2007 19:51

Uit de tekst blijkt ook al dat België en Vlaanderen nogal eens door elkaar worden gehaald. Typisch Nederlandse dommigheid.

stropkeuh 12 november 2007 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 3067233)
Uit de tekst blijkt ook al dat België en Vlaanderen nogal eens door elkaar worden gehaald. Typisch Nederlandse dommigheid.

Tja, en dat men mij ooit eens heeft gevraagd waar ik zo goed nederlands heb geleerd. Ervan uit gaande dat Belgie per definitie frans sprekend is. Ik voelde me goed op mijn Vlaamse leeuwen staart getrapt. :oops:

duveltje382 12 november 2007 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3067271)
Tja, en dat men mij ooit eens heeft gevraagd waar ik zo goed nederlands heb geleerd. Ervan uit gaande dat Belgie per definitie frans sprekend is. Ik voelde me goed op mijn Vlaamse leeuwen staart getrapt. :oops:

Ik snap dus echt niet dat jij met die B+ avatar rond loopt hoor,of mis ik hier nu weer wat hé

Daimanta 12 november 2007 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3067271)

Dat heeft weinig te maken met Nederlandse dommigheid en meer met het gebrek aan reclame van Vlaanderen. Schotland is bijvoorbeeld zeer uitgesproken in dat aspect, met hun kilts en doedelzakken. Vlaanderen is nooit echt voor zichzelf en zn eigen cultuur opgekomen en heeft daarom last van een imagoprobleem. Je kan van Nederlanders niet verwachten dat ze de Belgische politieke situatie en Vlaanderen gaan bestuderen. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal dat echter veranderen, daar ben ik bijna zeker van.

Abdelkader 12 november 2007 20:19

Ik kan best begrijpen dat er Vlamingen zijn die onafhankelijk willen worden - alhoewel ik die hun eisen niet deel - maar waarom zou je na zo lang op die Vlaamse onafhankelijk te hebben gewacht ... je bij Nederland gaan aansluiten?

Daimanta 12 november 2007 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Abdelkader (Bericht 3067293)
Ik kan best begrijpen dat er Vlamingen zijn die onafhankelijk willen worden - alhoewel ik die hun eisen niet deel - maar waarom zou je na zo lang op die Vlaamse onafhankelijk te hebben gewacht ... je bij Nederland gaan aansluiten?

Misschien vanwege de historische verbintenis?

duveltje382 12 november 2007 20:25

Citaat:

Wat jullie voelen bij "westerse sahara"

Graaf van Vlaanderen 12 november 2007 20:28

Eerst onafhankelijkheid dan zien we wel;-)

Maar een economische samenwerking met Nederland is wel een must

jOOSt 12 november 2007 20:37

Citaat:

Als je vind dat Vlaanderen nooit losgerukt had moeten worden van Nederland, dan wacht je infeite op de hereniging en niet enkel op de onafhankelijkheid.

Kim 12 november 2007 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3067291)
Ik snap dus echt niet dat jij met die B+ avatar rond loopt hoor,of mis ik hier nu weer wat hé

Ik snap niet dat jij met separatistische symbolen rondloopt, of mis ik hier nu weer wat hé

duveltje382 12 november 2007 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3067342)
Ik snap niet dat jij met separatistische symbolen rondloopt, of mis ik hier nu weer wat hé

Ik wil duidelijk een onafhankelijk Vlaanderen in het belang van arme Vlamingen EN WALEN !!!!

Herr Oberst 12 november 2007 20:50

Waarom zou ik spijt hebben van de 10-daagse veldtocht tegen de opstandelingen in 1830, zoals vermeld staat in de petitie (was het niet '31)?

Burry 12 november 2007 21:04

Getekend.

Helaas lijkt het niet zo'n vaart te nemen.

Mensen springen namelijk sneller op petities als ze vrezen er hun 'standaard' te moeten beveiligen, niet om iets te veranderen...

Bovenbuur 13 november 2007 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 3067226)
Niet te geloven. Je moet maar even klikken en je ziet al de enorme Nederlandse onwetendheid over Vlaanderen: wat zetten ze als 'vlag' voor de Vlamingen?

Juist. De Belgische driekleur!! 8O

Totdaar de geloofwaardigheid.

Jammer.

Ja, het is wel knullig opgezet.
Maar toch maar ondertekent.

Wat ik wel in deze context op zijn minst opvallend vind is dat ze het hebben over de lage landen beneden en boven de grote rivieren, en dat terwijl er toch nog wel een stukje van het huidige Nederland onder de rivieren ligt. Had ik dat toch moeten ondertekenen met "ik kom uit Vlaanderen"?

Derk de Tweede 13 november 2007 14:00

De fout van die Belgische vlag is op hun site niet geplaatst.
http://www.dag.nl/Nieuws/Artikelpagi...amenVerder.htm
Uiteraard getekend!

De redactie zal de Belgische vlag verwijderen en vervangen door de Vlaamse.

solidarnosc 13 november 2007 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3067292)
Dat heeft weinig te maken met Nederlandse dommigheid en meer met het gebrek aan reclame van Vlaanderen. Schotland is bijvoorbeeld zeer uitgesproken in dat aspect, met hun kilts en doedelzakken. Vlaanderen is nooit echt voor zichzelf en zn eigen cultuur opgekomen en heeft daarom last van een imagoprobleem. Je kan van Nederlanders niet verwachten dat ze de Belgische politieke situatie en Vlaanderen gaan bestuderen. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan zal dat echter veranderen, daar ben ik bijna zeker van.

Schotland valt dan ook niet te vergelijken met Vlaanderen. Vlaanderen is bij mijn weten nooit een onafhankelijke staat geweest binnen Europa en het huidig Vlaanderen heeft in tegenstelling met het huidig Schotland ook weinig gemeen met het Vlaanderen uit de geschiedenisboeken. De Vlaamse "identiteit" is mede een mythe dat op bestelling van het Belgisch regime er is gekomen om de Nederlandstalige bewoners van België aan elkaar te binden.

solidarnosc 13 november 2007 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3067376)
Waarom zou ik spijt hebben van de 10-daagse veldtocht tegen de opstandelingen in 1830, zoals vermeld staat in de petitie (was het niet '31)?

Omdat Vlaanderen vandaag dan een stuk groter geweest zou zijn. Nederlandse Limburgers, Brabanders en Zeeuwen zouden zich vandaag wellicht ook Vlamingen noemen wat vandaag niet het geval is. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be