Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wie sjoon os Limburg is.... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97960)

stropkeuh 14 november 2007 19:40

Wie sjoon os Limburg is....

Uit Het Nieuwsblad:

Minder muur tussen Nederlands en Belgisch Limburg’
Gouverneur Steve Stevaert houdt beleidsrede
HASSELT - In zijn jaarlijkse rede pleitte Limburgs gouverneur Steve Stevaert voor een verregaande samenwerking tussen Belgisch en Nederlands Limburg. Er komt ook een charter tussen de beide provincies om die samenwerking te bekrachtigen.
‘Grenzen zijn littekens uit een ver verleden, zij verarmen het denken en remmen ontwikkelingen en vernieuwing af. Onze voorsprong schuilt in een schaalsprong. Laat ons in Limburg die horde nemen’, stak het voormalige SP.A-boegbeeld van wal.

Concreet pleitte de gouverneur voor een verregaande samenwerking met Nederlands Limburg, dat hij symbolisch Oost-Limburg noemde. ‘Ook Nederlands Limburg is een sterk merk. Samen zijn we onklopbaar, we moeten ons in Europa profileren als één regio. Zo’n grote, Limburgse regio is een heel uitdagend Europees concept, we kunnen uitgroeien tot een Europese kwaliteitszone van de hoogste klasse.'

Charter

'Daarom stellen we nu een ‘charter’ op tussen de beide Limburgen. Op basis daarvan kunnen we nagaan hoe we politieke EU-ondersteuning kunnen krijgen. De Europese Commissie heeft zo een samenwerking onlangs mogelijk gemaakt via de Europese Groeperingen voor Territoriale Samenwerking (EGTS).’

Stevaert vraagt de betrokken overheden om de administratieve en bureaucratische obstakels te uit de weg te ruimen zodat ze de samenwerking tussen burgers, bestuurders en ondernemers niet langer bemoeilijken.

‘In de experimentele kennisregio Limburg mogen mensen zich geen zorgen maken over treinverbindingen, zorg, sociale zekerheid, arbeidsrecht, diploma-erkenningen en transactiekosten. Al deze barrières benadelen de economische ontwikkeling, de welvaart en het welzijn van heel Limburg. De sneltram tussen Hasselt en Maastricht is een aanzet.’

Sterkste school van Vlaanderen

Volgens de gouverneur zouden de Limburgse hogescholen best samensmelten in één ‘actief pluralistische hogeschool’. ‘De sterkste van Vlaanderen. Samen met de transnationale universiteit zal dat de kansen van de jeugd op een degelijke opleiding vergroten, op voorwaarde dat we al onze jongeren gelijke onderwijskansen bieden.’

Stevaert pleitte niet voor de zoveelste universitaire studie rond gelijke kansen of integratie, maar een actieve ondersteuning van de ‘best practices’ die al in Limburg aanwezig zijn.’

Op economisch vlak drong de gouverneur aan op de uitbouw van de Alberthaven langs het kanaal en op echte duurzaamheid. Ondernemers spoorde hij aan om resoluut de weg in te slaan van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

avb (Peter Dupont )

:-) Allé gaat er dan toch van komen, één Limburg?????
Het Journaal maakte er ook melding van en zei dat de NL Limburg het ook ziet zitten. Steve zei o.a. dit: we spreken nie meer van Belgisch - en nederlands limburg.

largo_w 14 november 2007 19:45

steve wilt zijnen weed gemakkelijker gaan halen of zo? :D

Zwartengeel 14 november 2007 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3072103)
Het Journaal maakte er ook melding van en zei dat de NL Limburg het ook ziet zitten. Steve zei o.a. dit: we spreken nie meer van Belgisch - en nederlands limburg.

Reken er maar niet op zolang België bestaat.

Burkide 14 november 2007 20:02

Citaat:

Sorry, hoor, maar dit lijkt me niet meer dan een normale staatsgrensoverschrijdende samenwerking tussen twee buurgebieden. Ik vrees voor jou dat een echt verenigd Limburg er nog niet zit aan te komen ;-)

[Hans1-modus]Hasselaren zijn geen Limburgers maar inwoners van het graafschap Loon![Hans1-modus]

Zwartengeel 14 november 2007 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3072157)

[Hans1-modus]Hasselaren zijn geen Limburgers maar inwoners van het graafschap Loon![Hans1-modus]

En vergeet de transfers naar Limburg niet... :silly:

Tavek 14 november 2007 20:48

Er is goeie wil langs beide kanten van de maas. Men wilt naar iets beters werken. Ik vind dit duizend keer zo mooi als het destructieve vlaams nationalisme waarin men zich afzet tegen een ander.

Limburgers, verenig uzelf !

Johan217 15 november 2007 08:26

Nu nog Oost/West/Zeeuws/Frans Vlaanderen...

Kortaf 15 november 2007 08:49

Citaat:

Steve zei o.a. dit: we spreken nie meer van Belgisch - en nederlands limburg.

Goed zo Steve! Binnenkort spreken we ook niet meer van België en Nederland maar van de Zuidelijke en de Noordelijke Nederlanden.

Bovenbuur 15 november 2007 10:49

Ik zit best in tweestrijd nu. Van de ene kant wil ik het idee aanmoedigen, maar van de andere kant heb ik ook de behoefte om nog eens te lachen met limbo's. [/brabo]

Jan van den Berghe 15 november 2007 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3072318)
Er is goeie wil langs beide kanten van de maas. Men wilt naar iets beters werken. Ik vind dit duizend keer zo mooi als het destructieve vlaams nationalisme waarin men zich afzet tegen een ander.

Limburgers, verenig uzelf !

Of hoe u het "vlaams nationalisme" (sic) helemaal niet kent en het dan ook valse eigenschappen toedicht.

Spinoza 15 november 2007 12:28

Stevaert was toch degene die met een busje een tocht organiseerde langs alle Nederlandse ellende?

100% VLAMING 15 november 2007 16:17

Mooi, initiatief, ben ik ook voorstander van. Misschien beginnen met 1 gemeenschappelijke vlag te maken en een feestdag te organiseren, bv "die" zondag van "die" maand, zodat iedereen vrij heeft...

Al is het soms wel zeer ridicuul dat er mensen zijn die Limburg niet Vlaams vinden, maar bv. Hasselt weer wel Limburgs. De naam Limburg is een verkeerd gekozen naam voor de "provincie Loon" ;).

stropkeuh 15 november 2007 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 3074396)
Mooi, initiatief, ben ik ook voorstander van. Misschien beginnen met 1 gemeenschappelijke vlag te maken en een feestdag te organiseren, bv "die" zondag van "die" maand, zodat iedereen vrij heeft...

Al is het soms wel zeer ridicuul dat er mensen zijn die Limburg niet Vlaams vinden, maar bv. Hasselt weer wel Limburgs. De naam Limburg is een verkeerd gekozen naam voor de "provincie Loon" ;).

Tja we kunnen miss wel beginne mee "carnaval"? :-D
En hier nog wat interessante info over de naam en geschiedenis van Limburg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Limburg

stropkeuh 15 november 2007 22:29

Bron: www.limburger.nl

Enkele reacties op Steve en het hele artikel op de link te vinden. Er zijn uiteraard meer reacties maar deze twee heb ik eruit gelicht omdat ze aansluiten bij wat indertijd in een brochure over Limburg staat.
Het klopt dat indertijd de wat nu NL -kant van Limburg is nooit bij Nederland wou horen, zij waren onder Belgie tot 1839.
Maar zoals altijd, die hoge pieten weten het altijd beter dan de man in de straat en het resultaat van die betweterij is altijd hetzelfste.
En dat heet dan democratie, het volk kiest, maar naar het volk luisteren, mijn botte.:roll: :roll:
Referendums, das pas democratie.

De schouders eronder. schrijft Dhr. Leijten op 15.11.07 18:38
Wij Limburgers hebben er nooit voor gekozen om bij Nederland te worden ingedeeld.
In het verleden niet. Nu niet en in de toekomst zal dat ook nooit zo zijn.
Wij voelen ons niet één met Nederland en wat mij persoonlijk betreft mogen de beide Limburgen best samen worden gevoegd.

Jaren geleden heb ik met West-Limburgers die ik nog nooit eerder heb ontmoet het volledige Limburgs volkslied gezongen.

Eén volk. Eén ziel.
Wij zijn Limburgers.

Voor schrijft Gilbert op 15.11.07 17:41
100% voor. Als Belgisch Limburger weet ik maar al te goed dat jullie ook net zo weinig aan Den Haag hebben als wij aan Brussel.
Ze zien Limburg toch maar als een minderwaardige provincie. Laten we samengaan, we waren vroeger toch ook één! En zowel Aken als Luik mogen erbij, het vroegere Land van Loon keert terug.

stropkeuh 16 november 2007 11:22

http://www.limburger.nl/article/2007.../71115005/1056

Ja, Stevaert zet er vaart achter en Frissen zorgt voor ne frisse wind door Limburg.
Wel grappig die naam combinatie, en dan nog nen Ollandes, :oops: sorry, ne Limburgse minister van verkeer (aan NL Kant), kan nie meer kapot.
Hoewel...:roll:
Die A73 tot de aansluiting met de E25 da was toch een beetje mis gerekend. Maja, het was ook niet de schuld van Eurlings, maar wel typisch Limburgs. Op tijd komen met iets...:roll:
Wie met ne Limburger om 20.00U ne rendez-vous heeft mag er zekers van zijn dat hij er tusen 20.15-20.30u is.

Breda 17 november 2007 23:37

ik steun dit alleen om zo Noord Brabant te bevrijden van het Haagse Juk (ook al ben ik voor de helft ongeveer een Ollander)

I amsterdam 18 november 2007 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3073422)
Goed zo Steve! Binnenkort spreken we ook niet meer van België en Nederland maar van de Zuidelijke en de Noordelijke Nederlanden.

Waar ligt de grens van de zuidelijke Nederlanden?

I amsterdam 18 november 2007 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 3080014)
ik steun dit alleen om zo Noord Brabant te bevrijden van het Haagse Juk (ook al ben ik voor de helft ongeveer een Ollander)

Brabanders vinden het altijd heerlijk om te klagen.
Als ze geen Hollanders meer hebben zoeken ze wel wat anders.

I amsterdam 18 november 2007 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3075311)
Bron: www.limburger.nl

Enkele reacties op Steve en het hele artikel op de link te vinden. Er zijn uiteraard meer reacties maar deze twee heb ik eruit gelicht omdat ze aansluiten bij wat indertijd in een brochure over Limburg staat.
Het klopt dat indertijd de wat nu NL -kant van Limburg is nooit bij Nederland wou horen, zij waren onder Belgie tot 1839.
Maar zoals altijd, die hoge pieten weten het altijd beter dan de man in de straat en het resultaat van die betweterij is altijd hetzelfste.
En dat heet dan democratie, het volk kiest, maar naar het volk luisteren, mijn botte.:roll: :roll:
Referendums, das pas democratie.

De schouders eronder. schrijft Dhr. Leijten op 15.11.07 18:38
Wij Limburgers hebben er nooit voor gekozen om bij Nederland te worden ingedeeld.
In het verleden niet. Nu niet en in de toekomst zal dat ook nooit zo zijn.
Wij voelen ons niet één met Nederland en wat mij persoonlijk betreft mogen de beide Limburgen best samen worden gevoegd.

Jaren geleden heb ik met West-Limburgers die ik nog nooit eerder heb ontmoet het volledige Limburgs volkslied gezongen.

Eén volk. Eén ziel.
Wij zijn Limburgers.

Voor schrijft Gilbert op 15.11.07 17:41
100% voor. Als Belgisch Limburger weet ik maar al te goed dat jullie ook net zo weinig aan Den Haag hebben als wij aan Brussel.
Ze zien Limburg toch maar als een minderwaardige provincie. Laten we samengaan, we waren vroeger toch ook één! En zowel Aken als Luik mogen erbij, het vroegere Land van Loon keert terug.

Waarom hebben de Limburgers nog geen eigen staat opgericht?
Is dat de laksheid van de bevolking?
Zo van die mensen van "we geloven het wel"?

Als je A zegt moet je ook B zeggen.
Of je kiest voor Nederland en je gaat er voor ,of je splitst je af.
Altijd maar zeiken en niet wijken, helpt je niet verder in het leven.

Eddy B 18 november 2007 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3072117)
steve wilt zijnen weed gemakkelijker gaan halen of zo? :D

Nee, hij weet dat de EU niet langer Limburg zal steunen wegens bijgebeend, dus probeert hij subsidies los te krijgen om andere redenen. Niets minder dan dat hoorde ik hem op de radio verkondigen, dus het doel is duidelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be