Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Domme mensen en godsdienst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=97968)

pinophai 14 november 2007 21:28

Domme mensen en godsdienst

Volgens mij is godsdienst gegroeid uit het feit dat mensen vroeger niet konden begrijpen en verklaren hoe het een en ander ineen steekt. Men fantaseerde er dan maar een hogere macht bij en uiteindelijk werd dat dan nog profijtelijk ook.
Nu wordt godsdienst vooral gebruikt om via het geloof mensen aan te zetten om dingen te doen voor de verkeerde redenen maar die de aanzetters ervan wel goed uitkomen.
Eigenlijk is godsdienst dus voor "domme mensen".
Watniet wegneemt dat diepgelovige mensen bij bvb stervensbegeleiding hier een houvast kunnen hebben.
Het blijft echter geloven in een onbestaand iets.

Esperanza 14 november 2007 21:56

:lol:

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet goed beseft dat je in een behoorlijk venijnig wespennest bent gerold.

Er lopen hier behoorlijk wat religiefreaks rond die commentaar op hun godsdienst en hun bijbehorende visie behoorlijk "kwetsend" vinden...

Andro 14 november 2007 22:07

Zou het hier leuk worden ?

pinophai 14 november 2007 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3072515)
:lol:

Ik heb zo het vermoeden dat jij niet goed beseft dat je in een behoorlijk venijnig wespennest bent gerold.

Er lopen hier behoorlijk wat religiefreaks rond die commentaar op hun godsdienst en hun bijbehorende visie behoorlijk "kwetsend" vinden...

Alle waarheden kwetsen, men moet daar niet kwaad voor zijn.

Esperanza 14 november 2007 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 3072551)
Zou het hier leuk worden ?

Misschien. Hoop doet leven...

Esperanza 14 november 2007 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinophai (Bericht 3072566)
Alle waarheden kwetsen, men moet daar niet kwaad voor zijn.

ik ben daar niet kwaad voor. Ik ben dan ook geen godenaanbidder.

pinophai 14 november 2007 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3072575)
ik ben daar niet kwaad voor. Ik ben dan ook geen godenaanbidder.

U bent U, niet men.

Esperanza 14 november 2007 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinophai (Bericht 3072579)
U bent U, niet men.

Gelukkig maar.

Pies Descalzos 14 november 2007 22:20

Die godsdienst groeit er wel uit na enkele eeuwen... (blijven hopen he)

Esperanza 14 november 2007 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pies Descalzos (Bericht 3072604)
Die godsdienst groeit er wel uit na enkele eeuwen... (blijven hopen he)

Ik zou me maar niet al te veel illusies maken, mijn beste. Die ellende duurt nu toch al enige duizenden jaren.

backfire 14 november 2007 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinophai (Bericht 3072447)
Volgens mij is godsdienst gegroeid uit het feit dat mensen vroeger niet konden begrijpen en verklaren hoe het een en ander ineen steekt. Men fantaseerde er dan maar een hogere macht bij en uiteindelijk werd dat dan nog profijtelijk ook.
Nu wordt godsdienst vooral gebruikt om via het geloof mensen aan te zetten om dingen te doen voor de verkeerde redenen maar die de aanzetters ervan wel goed uitkomen.
Watniet wegneemt dat diepgelovige mensen bij bvb stervensbegeleiding hier een houvast kunnen hebben.

Nogal simplistisch uitgelegd, hé. In vergelijking met de moderne mens is een holbewoner dom, ja. Maar beter ging toen niet, hé. Hetzelfde geldt voor de typische Middeleeuwer, etc. Kennis groeit langzaam.
De mens wil alles weten en kennen. Wat hij niet kan vatten, gaat hij toch proberen te omschrijven en dan krijg je religie. Het is niet dom, het is menselijk.

Pies Descalzos 14 november 2007 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3072610)
Ik zou me maar niet al te veel illusies maken, mijn beste. Die ellende duurt nu toch al enige duizenden jaren.

Ik ben er me volledig van bewust dat het ijdele hoop is, maar voor mijn nachtrust probeer ik op een dergelijke manier te denken...

Pies Descalzos 14 november 2007 22:30

[quote=backfire;3072617]Nogal simplistisch uitgelegd, hé. In vergelijking met de moderne mens is een holbewoner dom, ja. Maar beter ging toen niet, hé. Hetzelfde geldt voor de typische Middeleeuwer, etc. Kennis groeit langzaam.
De mens wil alles weten en kennen. Wat hij niet kan vatten, gaat hij toch proberen te omschrijven en dan krijg je religie. Het is niet dom, het is menselijk.[/quote]

Ja maar in deze periode van de tijdsbalk, in deze contreien begint het toch enorm dom te worden...

Esperanza 14 november 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 3072617)
Het is niet dom, het is menselijk.

Anno 2007 is het niet meer nodig om nog in goden en godinnen te geloven. Niettegenstaande de verwezenlijkingen van de wetenschap vindt het overgrote deel van de mensheid het nog steeds noodzakelijk om voor een gipsen beeld op de knieën te vallen. Ik weet niet hoe jij dit wilt noemen, maar intelligent of openstaan voor rede en rationaliteit vind ik het alvast niet...

system 14 november 2007 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 3072617)
Nogal simplistisch uitgelegd, hé. In vergelijking met de moderne mens is een holbewoner dom, ja. Maar beter ging toen niet, hé. Hetzelfde geldt voor de typische Middeleeuwer, etc. Kennis groeit langzaam.
De mens wil alles weten en kennen. Wat hij niet kan vatten, gaat hij toch proberen te omschrijven en dan krijg je religie. Het is niet dom, het is menselijk.

U bent toch zeker dat u niemand kwetst met deze uitspraak?

Esperanza 14 november 2007 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 3072655)
U bent toch zeker dat u niemand kwetst met deze uitspraak?

:lol: Het gaat toch nog leuk worden...

Pies Descalzos 14 november 2007 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 3072649)
Anno 2007 is het niet meer nodig om nog in goden en godinnen te geloven. Niettegenstaande de verwezenlijkingen van de wetenschap vindt het overgrote deel van de mensheid het nog steeds noodzakelijk om voor een gipsen beeld op de knieën te vallen. Ik weet niet hoe jij dit wilt noemen, maar intelligent of openstaan voor rede en rationaliteit vind ik het alvast niet...

Wat verwoord je het mooi :-D

Pies Descalzos 14 november 2007 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinophai (Bericht 3072579)
U bent U, niet men.

Sawat dee khráp by the way... ;-)

Hashiwokakero 14 november 2007 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinophai (Bericht 3072447)

Jij mist de point helemaal, maar van een dommerik had ik niets anders verwacht.

Wat een crap jongen, kan het nog simplistischer?

Esperanza 14 november 2007 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero (Bericht 3072670)
Jij mist de point helemaal, maar van een dommerik had ik niets anders verwacht.

Wat een crap jongen, kan het nog simplistischer?

Boeiende bijdrage, maar wèl kwetsend...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be