Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waals gemeenteraadslid weigert eed in Frans af te leggen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98023)

job 15 november 2007 14:55

Waals gemeenteraadslid weigert eed in Frans af te leggen

Citaat:

18 décembre 2006

Un premier point que nous qualifierons de folklorique du fait du comportement de Claude Snaps. En effet, celui-ci était convoqué pour la seconde fois pour prêter serment, ce qu’il a refait en wallon. Malgré la demande du bourgmestre de la répéter en français, langue officielle de la région wallonne, il a refusé. En conséquence, il ne sera pas conseiller communal. C’est le premier suppléant de la liste qui sera invité au prochain conseil communal.
bron : Ecolo

Citaat:

21/12/2006

Gemeenteraadslid weigert eed in het Frans af te leggen

Posted in:— @ 2:38 am

Gemeenteraadslid Claude Snaps van de oppositiepartij Rassemblement rural communal (RRC) heeft maandagavond in het Waals-Brabantse Beauvechain geweigerd in het Frans de eed af te leggen. Op 4 december deed hij hetzelfde: ook toen stond hij erop de eed in het Waals af te leggen. Snaps zegt het Waalse erfgoed en de taal die daarbij hoort te willen verdedigen. De wet schrijft echter voor dat de eed in het Frans wordt afgelegd. Snaps werd ter plekke uit zijn functie ontzet omdat hij dat weigerde. Zes jaar geleden ging hij er nog mee akkoord de eed in zowel het Frans als het Waals af te leggen. Toen het zojuist afgezette gemeenteraadslid terugkeerde aan de raadstafel, werd hij in opdracht van de burgemeester door de ordediensten verwijderd.

bron

Wegens het niet-naleven van de taalwetten werd hier het gemeenteraadslid onmiddelijk uit zijn functie ontzet en door de politie uit de zaal verwijderd !

Twee maten en twee gewichten !
Taalwetten dienen enkel in het voordeel van het Frans geinterpreteerd te worden !8O 8O

Miguelito 15 november 2007 14:57

Nederlands is dan ook geen taal volgens vele franstalige politici, net als waals.

evilbu 15 november 2007 15:01

Ik weet eigenlijk niet echt hoe ik hierop moet reageren.

:-D

:lol:

:rofl:

:?

Burkide 15 november 2007 15:06

Best wel grappig. Voor wie het zou interesseren: Snaps was lijsttrekker in Bevekom voor de lijst R.R.C. (Renouveau rural communal), die 16,15% haalde en twee verkozenen. Snaps is de populairste politicus van de plaatselijke oppositie.

evilbu 15 november 2007 15:09

Waar kan ik eigenlijk de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van Wallonië vinden?:|

Burkide 15 november 2007 15:12

http://elections2006.wallonie.be/Sit..._RW/index.html

evilbu 15 november 2007 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burkide (Bericht 3074225)

Bedankt, het politiek landschap in die gemeente is erg raar, 14 van de zetels voor één partij, 2 voor RRC en 1 voor Ecolo.
Die burgemeester Marc Deconinck, is dat een verfranste Vlaming?

evilbu 15 november 2007 15:24

Ik vraag me af wat ze daar op het toudi forum van zullen denken:8O
http://forum.toudi.org/viewforum.php?f=1

Burkide 15 november 2007 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3074239)
Bedankt,

Graag gedaan.

Citaat:

het politiek landschap in die gemeente is erg raar, 14 van de zetels voor één partij, 2 voor RRC en 1 voor Ecolo.
Een grote meerderheid voor één formatie lijkt me nu ook weer niet zo vreemd voor relatief kleine gemeentes.

Citaat:

Die burgemeester Marc Deconinck, is dat een verfranste Vlaming?
De achternaam doet in ieder geval een Vlaamse (of misschien Nederlandse) afkomst vermoeden. Maar hoe lang zijn familie al Franstalig is, kan ik ook niet zeggen.
Merk op dat Bevekom een taalgrensgemeente is, waar relatief veel Nederlandstaligen zijn komen wonen en waar er (afgaande op de namen, ook die van de deelgemeenten die veelal een Nederlands equivalent hebben) zal er ook reeds een lange geschiedenis van interactie met het Nederlands gebied geweest zijn (en in een veel verder verleden zal ook hier het Nederlands van die periode allicht wel de voertaal geweest zijn). Dan is het niet gewoon dat een Vlaamse jongen uit een buurdorp met een Franstalig/Waals meisje uit Bevekom getrouwd zou zijn en daar Franstalige kinderen zou hebben gekregen.

job 15 november 2007 16:13

Dat de streek nederlanstalige roots heeft zie je duidelijk aan de plaatsnamen. Zoals Nethen, Hamme, Mille, Bossut, Dongelberg, enz... Ook Chaumont, nabij Wavre, zou niet anders zijn dan een verfransing van de Nederlandse naam 'Cauberg' of 'Coudenberg' waarbij de h in Chaumont dezelfde oude schrijfwijze bleef behouden zoals in 'Chaam' in Noord-Brabant (NL). Chaam wordt immers uitgesproken als Kaam.

Ook zijn er in de streek nog zeer vele nederlandstalige familienamen.

Maar het zou ook uiteindelijk een overgangsgebied (geworden ?) zijn van het Nederlandstalige (Germaans) naar het Waalstalige (Romaans) gebied.

In de loop van de laatste jaren heeft de verfransing hier ook zijn werk zowat grondig gedaan blijkbaar...

job 15 november 2007 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3074255)
Ik vraag me af wat ze daar op het toudi forum van zullen denken:8O
http://forum.toudi.org/viewforum.php?f=1

Heb je er iets over geplaatst ? Zo ja, link het eens als je wil ?

Jan van den Berghe 15 november 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 3074186)
Wegens het niet-naleven van de taalwetten werd hier het gemeenteraadslid onmiddelijk uit zijn functie ontzet en door de politie uit de zaal verwijderd !

Twee maten en twee gewichten !
Taalwetten dienen enkel in het voordeel van het Frans geinterpreteerd te worden !8O 8O

Wees maar gerust dat alle Franstalige gemeenteraadsleden in de Vlaamse faciliteitengemeenten hun eed netjes in het Nederlands hebben afgelegd.

evilbu 15 november 2007 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 3074388)
Heb je er iets over geplaatst ? Zo ja, link het eens als je wil ?

De conventionele manier van registreren werkt niet, ik ben geen lid.:?

bk232214 15 november 2007 16:32

Heel

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3074202)
Ik weet eigenlijk niet echt hoe ik hierop moet reageren.

:-D

:lol:

:rofl:

:?

Heel simpel niet

Pelgrim 15 november 2007 17:25

Men vergeet inderdaad wel eens dat ook de Walen hun taalstrijd tegen de verfransing hebben gekend.

Respect voor Claude Snaps.

Jazeker 15 november 2007 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 3074598)
Men vergeet inderdaad wel eens dat ook de Walen hun taalstrijd tegen de verfransing hebben gekend.

Respect voor Claude Snaps.

idem

Knuppel 15 november 2007 17:34

Citaat:

Waals gemeenteraadslid weigert eed in Frans af te leggen

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
18 décembre 2006

Un premier point que nous qualifierons de folklorique du fait du comportement de Claude Snaps. En effet, celui-ci était convoqué pour la seconde fois pour prêter serment, ce qu’il a refait en wallon. Malgré la demande du bourgmestre de la répéter en français, langue officielle de la région wallonne, il a refusé. En conséquence, il ne sera pas conseiller communal. C’est le premier suppléant de la liste qui sera invité au prochain conseil communal.

bron : Ecolo

Citaat:
21/12/2006

Gemeenteraadslid weigert eed in het Frans af te leggen

Posted in:
Europa
— @ 2:38 am

Gemeenteraadslid Claude Snaps van de oppositiepartij Rassemblement rural communal (RRC) heeft maandagavond in het Waals-Brabantse Beauvechain geweigerd in het Frans de eed af te leggen. Op 4 december deed hij hetzelfde: ook toen stond hij erop de eed in het Waals af te leggen. Snaps zegt het Waalse erfgoed en de taal die daarbij hoort te willen verdedigen. De wet schrijft echter voor dat de eed in het Frans wordt afgelegd. Snaps werd ter plekke uit zijn functie ontzet omdat hij dat weigerde. Zes jaar geleden ging hij er nog mee akkoord de eed in zowel het Frans als het Waals af te leggen. Toen het zojuist afgezette gemeenteraadslid terugkeerde aan de raadstafel, werd hij in opdracht van de burgemeester door de ordediensten verwijderd.
Minister Marino Keulen had iets meer tijd nodig om zijn beslissing te durven nemen.

evilbu 15 november 2007 17:55

Het was mij in het begin niet zo duidelijk dat dit een oud bericht is.:oops:

Eddy B 15 november 2007 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 3074660)
Het was mij in het begin niet zo duidelijk dat dit een oud bericht is.:oops:

Speelt dat een rol?

Den Ardennees 15 november 2007 19:00

mja, als je elk dorpsdialect nu al officieel moet erkennen.:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be