![]() |
Geen faciliteiten voor de Vlamingen
Keer op keer lees ik: in het begin van vorige eeuw waren er ook veel Vlamingen die naar WL trokken en die vroegen/kregen geen faciliteiten.
Ze zouden er wellicht geen gekregen hebben, akkoord. Maar ze hebben wellicht ook nooit hard aangedrongen om er te krijgen. In die tijd was FR dé wereltaal, zoals nu het Engels. Ze waren dus maar wat blijf dat ze tot de beschaving konden toetreden door FR te leren. Zelfs al waren die Vl in WL mensen die helemaal onderaan de sociale ladder stonden, alleen al het feit dat ze FR kenden maakte dat de achtergebleven Vlaamse familieleden naar hen opkeken. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarna is die zienswijze veranderd onder invloed van het oprukkende Engels. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet wel dat er rond 1930 zoiets geweest is en zelfs vraag naar volledig 2-talig België; maar die eis heeft niet lang geduurd en niet te vergelijken met de hardnekkige "strijd" van het FDF |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Wij kunnen er tenminste zorgen dat West-Vlamingen en Limburgers elkaar probleemloos begrijpen. |
Citaat:
Tussen haakjes, ik als limburger heb geen probleem om West-Vlamingen te verstaan, wel het koeterwaals dat enkele omhooggevallen degenererende pompeuze would-be adel-lijken uit Gent onder elkaar aan het fezelen zijn. |
Citaat:
Het enige probleem is dat veel 'Brusselaars' mij niet begrijpen als ik op mijn strepen sta en per sé Nederlands praat in mijn eigen hoofdstad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wraak is daar imho nergens in te bespeuren. Afgezien daarvan ben ik persoonlijk van oordeel dat België en zijn leidende Franstalige establishment, de Vlamingen inderdaad een historische Wiedergutmachung verschuldigd is. Helaas sta ik met die mening in Vlaanderen tamelijk alleen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn weinig volkeren die zich met succes tegen zo'n dominante cultuur hebben kunnen verzetten. het hielp altijd dat de VL met meer zijn en het FR-uitstraling op zijn retour is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En aan adel en hogere klassen heb ik lak. Citaat:
Daarbij, heeft u al gehoord van het "AN"? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be