Burkide |
16 november 2007 16:00 |
Calmeyn City is inderdaad traditioneel een van de rustigere faciliteitengemeenten. Hoewel dat, als puntje bij paaltje komt, ze uiteindelijk wel Franstalig zijn, hebben de Calmeyns (het burgemeesterschap is hier erfelijk; de familie meet zich soms de allures van ouderwetse paternalistische dorpsadel aan, ook al is de gemeente sterk verstedelijkt) steeds een gematigd communautair profiel behouden en worden zij ook vaak gesteund door een tamelijk grote groep Nederlandstalige Drogenbossenaars (de Vlaamse lijst ACCENT, zo heb ik me laten vertellen, heeft de al dan niet terechte reputatie niet bijster professioneel werk af te leveren). Vandaar dat ik zeker in Drogenbos niet zou afgaan op de verkiezingsresultaten om de verhoudingen NL/FR in te schatten.
Door de communautaire kalmte kwam de plotse opkomst van het UF (41,45% van de stemmen) voor velen dan ook aan als een mokerslag.
Het UF heeft trouwens een meerderheid behaald bij de OCMW-verkiezingen.
Myriam Claessens, de interim-burgemeesteres tussen het overlijden van Calmeyn sr. en de verkiezing van Calmeyn jr., is trouwens van huis uit Nederlandstalig.
|