Vanochtend werd er op mijn deur geklopt. Voor mijn deur stond een keurig gekleed echtpaar.
John: "Hallo! Ik ben John, en dit is Marie."
Marie: Hallo! Wij zijn hier om u te vragen Henk's kont met ons te komen kussen."
Ik: "Pardon?! Wat zegt u? Wie is Henk, en waarom zou ik zijn kont willen kussen?"
John: "Als u Henk's kont kust, geeft Hij u 1 miljoen Euro; zoniet, Dan slaat Hij u verrot."
Ik: "Wat? Is dit één of andere bizarre maffia-afpersing?"
John: "Henk is een miljardair-filantroop. Henk bouwde deze stad. Henk bezit deze stad. Hij kan doen wat hij wil, en wat hij wil is u 1 miljoen Euro geven, maar niet voordat u zijn kont kust"
Ik: "Dat klink een op zijn minst een beetje vreemd. Waarom... "
Marie: "Wie bent u om Henk's gift te betwijfelen? Wilt u geen miljoen Euro? Is dat niet een kleine kus op de kont waard?"
Ik: "Nou misschien, als het legaal is, maar... "
John: "Kom Henk's kont met ons kussen dan?!"
Ik: "Kust u Henk's kont vaak?"
Marie: "Oh ja, altijd... "
Ik: "En gaf hij u een miljoen Euro's?"
John: "Ehm, nee. U krijgt het geld pas wanneer u deze stad verlaat."
Ik: "Waarom verlaten jullie de stad dan niet?"
Marie: "Je kan de stad pas verlaten als Henk het wil, anders krijgt u het geld niet, en schopt hij u verrot."
Ik: "Kent u iemand die Henk's kont kuste, de stad verliet en 1 miljoen Euros kreeg?"
John: "Mijn moeder kuste Henk's kont jarenlang. Zij verliet de stad vorig jaar, en ik ben zeker dat zij het geld kreeg..."
Ik: "Heeft u haar sindsdien gesproken?"
John: "Natuurlijk niet, Henk staat het niet toe."
Ik: "Wat maakt u zo zeker dat hij u het geld geeft als u nooit gesproken met iemand die het daadwerkelijk gekregen heeft?"
Marie: "Nou, hij geeft u een klein beetje alvorens u weggaat. Misschien krijgt u een salaris-verhoging, misschien wint u een kleine lotto, misschien vindt u enkel een twintig-Euro biljet op straat."
Ik: "Wat heeft dat met Henk te maken?"
John: "Henk heeft bepaalde connecties."
Ik: "Sorry, maar dit klinkt als één of andere soort van oplichting."
John: "Maar het is 1 miljoen Euro, kunt u de kans werkelijk nemen? En ik herinner u eraan, als u Henk's kont niet kust schopt hij u helemaal lens..."
Ik: "Misschien als ik Henk kon zien, aanspreken, de details van hem horen... "
Marie: "Niemand ziet Henk, niemand spreekt Henk."
Ik: "Dan hoe kust u zijn kont?"
John: "Soms blazen we Hem een kusje, en denken aan Zijn kont. Anders kussen wij Karel's kont, en hij geeft het door."
Ik: "Wie is Karel?"
Marie: "Een vriend van ons. Hij heeft ons over Henk verteld, en ons geleerd Henk zijn kont te kussen."
Ik: "En u geloofde hem op zijn woord toen hij zei dat er een Henk was, dat Henk wilde dat u zijn kont zou kussen, en dat hij jullie zou belonen?"
John: "Oh nee! Karel heeft een brief die hij jaren geleden van Henk heeft gekregen waar alles in staat. Hier is een exemplaar; zie maar."
Van Karel's buro
1. Kus de Kont van Henk en Hij geeft u 1 miljoen Euro wanneer u stad verlaat.
2. Gebruik alcohol met mate.
3. Schop mensen die niet hetzelfde als u zijn verrot.
4. Eet netjes.
5. Henk dicteerde deze lijst zelf.
6. De maan is gemaakt van groene kaas.
7. Alles wat Henk zegt is juist.
8. Was uw handen na gebruik van het toilet.
9. Gebruik geen alcohol.
10. Eet uw worstjes op broodjes, zonder toevoegingen.
11. Kus Henk's kont of hij schopt u verrot.
Ik: "Dit is op Karel's briefpapier geschreven!"
Marie: "Henk had even geen papiertje."
Ik: "Ik denk dat dit Karel's handschrift is?"
John: "Natuurlijk, maar Henk dicteerde het."
Ik: "Ik dacht dat niemand Henk te zien kreeg?"
Marie: "Nu niet, maar jaren geleden spraken een aantal mensen hem."
Ik: "U zei dat hij een filantroop was. Welke soort filantroop schopt mensen enkel omdat ze anders zijn?"
Marie: "Henk wil dat, en Henk heeft altijd gelijk."
Ik: "Hoe weet u dat nou?"
Marie: "Punt 7 zegt;'Alles wat Henk zegt klopt'. Dat is goed genoeg voor mij!"
Ik: "Misschien verzon uw vriend Karel alles?"
John: "Echt niet! Punt 5 zegt 'Henk dicteerde deze lijst zelf.' Bovendien, punt 2 zegt 'Gebruik alcohol met mate, ' Punt 4 zegt 'Eet netjes' en punt 8 zegt 'Was uw handen na gebruik van het toilet.' Iedereen weet die dingen juist zijn, dan moet de rest ook waar zijn."
Ik: "Maar punt 9 zegt 'Gebruik geen alcohol.' Dat gaat niet samen met punt 2, en 6 zegt 'De maan is van groene kaas', die is duidelijke fout!"
John: "Er is geen tegenspraak tussen 9 en 2. 9 verduidelijkt 2 enkel. Over Punt 6; u bent nooit op de maan geweest, dus dat kunt u niet zeker weten."
Ik: "Wetenschappers hebben vrij zeker vastgesteld dat de maan van steen is gemaakt... "
Marie: "Maar zij weten niet of de rots uit de Aarde kwam, of van uit ruimte, dan kan het net zo gemakkelijk groene kaas zijn."
Ik: "Ik ben geen deskundige, maar de theorie dat de Maan op de een of andere manier door de aarde 'gevangen' is, is niet juist is gebleken. Bovendien, niet weten waar de maan vandaan kwam maakt hem nog niet van kaas."
John: "Ha! U gaf toe dat de wetenschappers fouten maken, maar wij weten dat Henk altijd gelijk heeft!"
Ik: "Is dat zo?"
Marie: "Natuurlijk, punt 7 zegt het."
Ik: "Jullie zeggen dat Henk gelijk heeft omdat de lijst dat zegt, de lijst is juist omdat Henk hem dicteerde, en wij weten dat Henk het dicteerde omdat de lijst dat zegt. Dat is circulaire logica, niet anders dan zeggen 'Henk heeft gelijk omdat hij gelijk heeft.'"
John: "Kijk nou begrijpt u het! Het geeft zo een voldoening om iemand te zien die Henk's manier van denken accepteert."
Ik: "Maar... Ach, laat maar. Wat is er met die worstjes?"
John: "Worstjes, in broodjes, geen toevoegingen. Henk's wijze. Andere wijzen zijn fout."
Ik: "Wat als ik geen broodje wil?"
John: "Geen broodje, geen worstje. Een worstje zonder een broodje is fout."
Ik: "Geen ketchup? Geen mosterd?"
Marie kijkt als door stomheid geslagen. John schreeuwt. "Wij hebben geen behoefte aan dergelijke taal! Toevoegingen van om het even welke soort zijn fout!"
Ik: "Dus een grote berg zuurkool met gehakte worstjes erin worden gehakt is niet juist?"
Marie steekt haar vingers in haar oren. "Ik luister niet. LaLa La, LaLa, LaLa la."
John: "Dat is walgelijk. Slechts een zondaar zou dat eten... "
Ik: "Het is lekker! Ik eet het altijd zo."
Marie valt flauw. John vangt Marie op. "Als Ik geweten had dat u er zo een was zou ik mijn tijd niet verspild hebben. Wanneer Henk u het lazarus schopt zal ik toekijken, mijn geld tellen en lachen. Ik zal Henk's kont voor u kussen, broodloze zuurkool-eter."
John sleept Marie naar hun auto en scheurt weg.
|