pierre.becquart |
19 november 2007 18:37 |
Go for BZV ! Belgique Zonder Vlaanderen
1 Bijlage(n)
Ik ben half vlaming en woon in wallonië. Wat er nu gebeurt ontroerd mij ten zeerste :cry:. Dit open brief stuur ik vandaag aan de franstalige en aan de nederlandstalige media op.
In de fora en in de pers lees ik tal van harde woorden. Zoveel vijandigheid. :Angry5: Er bestaan gelukkig nog belgen die niet extremistisch zijn. Alleen mankeert er een beeld van hoeveel mensen er achter elk standpund staan (peilingen zijn momenteel illusionair). Separatisten zijn algemeen goed vertegenwoordigd. Normaal. Ze moeten luider spreken :lolabove: om hun (hopelijk) beperkt aantal te compenseren. Christen democraten :cdvnva: die voorlopig hun rangen vermenigvulden, zijn niet meer te erkennen. Ze blijken voorlopig hun humanistische waarden in hun tal van kerken op slot gezet te hebben.
Ik doe hier de oefening van mij proberen in te beelden :???: waar wij twee stappen verder zouden kunnen zitten. Stel dat de franstaligen:commie:, waarvan de grootste meerderheid totaal onverschillig is, het echt moe aan het worden zouden zijn :sleeping:. De grote meerderheid zou niks tegen vlamingen :vlaander: hebben. Maar ze zouden wel zo graag terug in vrede :hug: gaan leven. Stel dat ze plotseling zelf ook voor een splitsing als vragende partij zouden optreden :agrue:. Ze hadden met België geen probleem :belgievl:, waarom zouden ze dan gewoon niet verder willen met Koning Albert in een Belgique Zonder Vlaanderen (BZV, zie ingesloten kaart). Ineens zouden beide partijen over het principe van een scheiding mekaar eens zijn:olympic:.
De nieuwe Belgique zou dus ineens erfgenaam worden voor al de belgo-belgisch boeltje zoals steak-frietjes, americain préparé, speculaas, bescheidenheid, belgissismes, enz. De nieuwe huurders van het huis Belgique zouden ook nog eens durven zeggen: "La Belgique waar Vlamingen ook eens welkom zijn" en misschien zouden een paar vlaamse kieskringen toch liever bij de Belgique gaan aanhangen eerder dan aan een onzekere Republiek Vlaanderen:grab:.
Brussel Helemaal Verloren (BHV) zou intussen de hoofdstad van de nieuwe Belgique geworden zijn. Het splinter nieuw vlaams parlement zou nu verkeerd gevestigd blijken te zijn. Het zou als museum van de belgische voorbije tijden kunnen geconverteerd kunnen worden... met wasbeelden van politici der compromis-tijden. Met ook een reeks spectaculaire voorstellingen startend met de betogingen van 1967 voor het vertrek van de waalse strudenten uit de KU-Leuven, tot de witte mars in 1996 een der laatste tekens van gezonde eendracht in dit land.
De oude vlaamsche leeuw:vlaander:, ontdanks zijn onbetwiste kracht, en nu ook, zijn toneel ervaring, zal moeten leren ermee leven. Een Belgique dat voort zou doen zonder separatisten is meer dan leefbaar voor belgicains:clapping:. Op internationaal vlak, zou BZV het merk Belgique (C) mogen blijven valoriseren. Daarentegen zou Republiek Vlaanderen :vamp::vamp::vamp: uitkomen als een tot zo toe onbekende eenheid, dat zich niet meer thuis voelde in een bekende en gerenommeerde staat. Republiek Vlaanderen zou dus, ontdanks haar bewezen sterkte:snipersm:, alles weer opnieuw moeten bewijzen. Zonder haar burgondische, multiculturele, rijkdom:drinking:.
Dit scenario, naast tal van anderen waaraan niemand heeft durven denken, symboliseert het mogelijke. Beide partijen moeten proberen uit te zoomen:angel:. En de toestand vanuit een ander standpunt trachten te benaderen. Het is een krachtig oefening. Meestal wanneer je rekening houdt met een plotse en totaal onverwachte verandering in de houding van je tegenpartij:smilecol:.
Pierre Becquart, half vlaming en vredezuchtig.
rue des papeteries 49
1325 chaumont-gistoux
Tél: 010 81 01 07
GSM: 0474 26 32 00
|