![]() |
Is NL nodig/belangrijk voor een FRbelg?
Mijn dochter heeft haar studies in het FR gedaan. Universitair diploma behaald en nu nog een extra jaar.
Ze kent vrij goed NL (en ook EN); maar eigenlijk heeft ze NL zelden of nooit nodig. Voor haar studies genoeg lectuur in het FR en EN. Films, boeken,enz... ook genoeg in het FR. Vorig jaar half jaar in het buitenland gestudeerd; per toeval in Montreal en daar FR en ook wat EN. Gaat nu een half jaar op stage in een ontwikkelingsland. Alweer puur per toeval: Burkina Faso = Franstalig land. Haar conclusie: ik ben blij dat ik NL ken; maar behalve om met je familie te praten heb ik dat nooit nodig. Allee, ik zou liegen: De Kampioenen is een programma dat niet bestaat op de Franstalige televisie en... ik ben opgegroeid met Samson; maar dat is nu ook op RTL te zien. Ik probeer een beetje te begrijpen waarom het voor een VL interessanter is om FR te leren, dan voor een FRbelg NL. |
Misschien gewoon uit respect??
|
Citaat:
|
Franstaligen houden toch van België?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb eigenlijk quasi nooit Frans nodig gehad, zelfs niet om professionele redenen. Als ik in Brussel kom ben ik hoe langer hoe meer geneigd om te zeggen dat ik geen Frans versta.
|
Citaat:
Dat het onthaal hier in Vlaanderen in verschillende talen kan, is een pluspunt, en wij hebben het echt niet nodig om bordjes te hangen zoals "terre d'acceuille" waar je alleen maar in het Frans terrecht kan. Vlaanderen IS gewoon gastvrij. Erger is het wanneer die gastvrijheid misbruikt wordt en misbegrepen als carte blanche om maar anderstalige EISEN te stellen. Sommigen durven zelfs onze gastvrijheid pogen om te keren tégen ons en ons grondgebied ontfutselen. DAT is natuurlijk aardig wat stappen te ver. In een onafhankelijk Vlaanderen zal vooral de gastvrijheid blijven, maar zullen de grenzen ervan duidelijker omlijnd worden! Daar zijn we trouwens al mee bezig.8-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ter info: zelf heb ik ook nooit het frans nodig gehad in mijn professioneel leven. Ik werkte nl. in een multinational : we go where the money is! Blijkbaar heb je precies alleen nog frans nodig om in achtergebleven gebieden wat aan zogenaamde ontwikkelingshulp te gaan doen.... .. of hoe een dubbeltje rollen kan! |
Citaat:
Frankrijk, Wallonie, Brussel, stukje Zwitserland, stukje Luxemburg, Québec, Ivoorkust, Mali, Senegal, Togo, Burkina Faso, Kameroen ... da ist ver zeker :lol: De meeste "Franstalige" Afrikaanse landen hebben toch al vaak een Afrikaanse taal als moedertaal, Frans is er toch meer een cultuurtaal en een neutrale lingua franca soms? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze stelt alleen vast: de FR wereld is toch wel groot; als ik nu geen NL had gekend, was dat tot nu toe nooit een echt probleem geweest. |
Citaat:
|
Citaat:
In Brussel spreek ik trouwens Nederlands. Indien ik écht iets nodig heb en de persoon in kwestie niet tweetalig is, dan schakel ik over op het Engels... plezant hoor! Indien men echter van MIJ iets nodig heeft,dan ben ik uiteraard ééntalig Nederlands. Ook leuk als men rekeningen moet betalen (steevast ben ik dan mijn zogenaamde leesbril ook nog eens vergeten, dus de rekening "lezen" kan ik evenmin). D�*t is pas een plezant spelleke! |
Citaat:
In Nederland, zeker Amsterdam enz... worden de mensen die ook maar ietwat een accent hebben steevast in het Engels aangesproken :-) En Nederland en zelfs Vlaanderen zijn niet echt populaire vakantiebestemmingen. Behalve de kust, maar je kan daar ook zonder NL terecht als je dat echt wil. Er zijn echter weinig VL die niet af en toe naar Ardennen of Frankrijk gaan. Vroeger vaak met de kinderen naar Loirekastelen = leuk. Mijn vrouw zegt tegen mijn zus: je moet dat ook eens doen; interessant voor de kinderen. Jaar daarop zegt mijn zus: inderdaad boeiend; maar minder leuk voor de kinderen want ze begrijpen de gidsen in het FR of EN niet. Oeps, even vergeten dat haar kinderen (nog) geen FR kenden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be