Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Christelijk mysticisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98534)

lombas 26 november 2007 21:37

Christelijk mysticisme

Dit kan vreemd overkomen, maar omdat er een aardig aantal mensen hier leest met een mooie - en belezen - christelijke achtergrond, zou ik graag een vraag stellen. Ik ben op zoek naar literatuur rondom de heropleving van het christelijk mysticisme in Vlaanderen (Nederland en Scandinavië mag ook, niet Wallonië). Dit wil dus zeggen de hernieuwde interesse voor de christelijke mystici die vanaf de vorige eeuwwisseling (en 2°H 19°E) begon. Tijdsperiode is 1900 tot de Tweede Wereldoorlog, maar verwijzing daaromheen zijn altijd welkom.

Bij voorbaat bedankt.

Bhairav 27 november 2007 06:41

Waarom niet Wallonie?

eno2 27 november 2007 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3101106)
Dit kan vreemd overkomen, maar omdat er een aardig aantal mensen hier leest met een mooie - en belezen - christelijke achtergrond, zou ik graag een vraag stellen. Ik ben op zoek naar literatuur rondom de heropleving van het christelijk mysticisme in Vlaanderen (Nederland en Scandinavië mag ook, niet Wallonië). Dit wil dus zeggen de hernieuwde interesse voor de christelijke mystici die vanaf de vorige eeuwwisseling (en 2°H 19°E) begon. Tijdsperiode is 1900 tot de Tweede Wereldoorlog, maar verwijzing daaromheen zijn altijd welkom.

Bij voorbaat bedankt.

Het christelijk mysticisme is al dood en begraven sinds Hadewijch.
Waarom een vermummied corpus terug uitwikkelen?
Of misschien Jan Berghmans, als uitzondering, herinner ik me uit mijn retraite- tijd (5O jaar geleden).

lombas 27 november 2007 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3103099)

Euh. Euh, ... Euh, ... niet dus.

Bolsjewiek 27 november 2007 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3103099)

Nee.
Gnosticisme en wijsgierige stromingen bestaan nog steeds, maar contact kan ik niemand bezorgen, dat heb ik namelijk zelf ook niet.

eno2 28 november 2007 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3103195)
Nee.
Gnosticisme en wijsgierige stromingen bestaan nog steeds, maar contact kan ik niemand bezorgen, dat heb ik namelijk zelf ook niet.

Wiesgerige stromingen, is dat ook mysteik?

eno2 28 november 2007 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3103184)
Euh. Euh, ... Euh, ... niet dus.

Leeft het lijk nog?

eno2 28 november 2007 15:43

Kijk, als je zelf mysticieus bent, dan heb je geen kerk meer nodig, dan spreek je zelf rechtstreeks met de baas...

lombas 28 november 2007 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3105750)
Leeft het lijk nog?

Lees eens iets van Todoroff of Schaik. Of Simone Weil.

eno2 28 november 2007 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3105864)
Lees eens iets van Todoroff of Schaik. Of Simone Weil.

O ja, die Simone. De anderen ken ik niet. Ik heb een beetje hekel aan de aanbiddersmodus. Hou meer van seculiere mist-ik.

guerin 30 november 2007 07:02

Ik las ooit deze:
Maar er is ook veel shit te vinden in dat soort spiritualisme en dit boek die ik je voorstel heeft ook zakkens weg te werpen maar anserzijds las ik er veel wijskeden in.

Visjnu 30 november 2007 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guerin (Bericht 3110229)
Ik las ooit deze:
Maar er is ook veel shit te vinden in dat soort spiritualisme en dit boek die ik je voorstel heeft ook zakkens weg te werpen maar anserzijds las ik er veel wijskeden in.

Ik vrees dat dit boek niet veel te maken heeft met mystiek?
(http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_mysticism)

Judokus 13 december 2007 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3101106)

Bij voorbaat bedankt.

Henri Nouwen is in ons taalgebied de bekendste die vertrouwd is met mystiek. Hij heeft zelf ook mystieke ervaringen beleefd. Hij schreef verschillende boeken hierover.

Als je een Scandinavische mysticus wil: Dag Hammarskjöld. Hij was naast secretaris-generaal van de Navo ook een Zweedse mystieke visionair. Zijn bekendste boek is 'Merkstenen'.

Verder is ook de trappist Thomas Merton legendarisch. Persoonlijk vind ik het wel een goede poging om het boeddhistische en christelijke mystiek met elkaar te verenigen.

cor 13 december 2007 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3105756)
Kijk, als je zelf mysticieus bent, dan heb je geen kerk meer nodig, dan spreek je zelf rechtstreeks met de baas...

Da's ten strengste verboden.
Daarvoor zijn er al duizenden een kopke kleiner gemaakt in de geschiedenis.

Judokus 13 december 2007 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 3144218)
Da's ten strengste verboden.
Daarvoor zijn er al duizenden een kopke kleiner gemaakt in de geschiedenis.

Verklaart u dan eens waarom er in de Kerk zoveel mystici heilig zijn verklaard? H.Clemens van Alexandrië, H.Athanasius, H.Gregorius, H.Hildegard von Bingen, H.Franciscus van Assisi, H.Mechthild van Magdeburg, Z.Jan Ruusbrouck, H.Theresia van Avila, H. Johannes van het Kruis, H.Serafim van Sarov, H.Jan von Kronstadt, H.Theresia van Lisieux, H.Pio van Pietricelo, H.Faustina Kowalska, H.Theresa-Benedicta van het Kruis,... en vele andere mystici en mysticae, al dan niet heilig, zalig of 'gewoon' dienaar Gods.

cor 14 december 2007 16:47

Verklaart u dan eens waarom de kerk heel haar geschiedenis een spoor van bloed en genocide achter zich heeft getrokken. De Katharen bijvoorbeeld.

Bolsjewiek 14 december 2007 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 3105756)

Daaar komt het zeer simplistisch gezien op neer, ja.

Bolsjewiek 14 december 2007 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 3144990)
Verklaart u dan eens waarom er in de Kerk zoveel mystici heilig zijn verklaard? H.Clemens van Alexandrië, H.Athanasius, H.Gregorius, H.Hildegard von Bingen, H.Franciscus van Assisi, H.Mechthild van Magdeburg, Z.Jan Ruusbrouck, H.Theresia van Avila, H. Johannes van het Kruis, H.Serafim van Sarov, H.Jan von Kronstadt, H.Theresia van Lisieux, H.Pio van Pietricelo, H.Faustina Kowalska, H.Theresa-Benedicta van het Kruis,... en vele andere mystici en mysticae, al dan niet heilig, zalig of 'gewoon' dienaar Gods.

Mysticisten? Ha! De meeste "heiligen" zijn mensen die de macht van de Kerk vergroot hebben en de "afschuwelijke dwalingen" hebben bestreden.

Bolsjewiek 14 december 2007 17:26

http://nl.wikipedia.org/wiki/Athanas...lexandri%C3%AB
Athanasius was bijvoorbeeld al een ketterjager.

Franciscus is heilig verklaard wegens het populair maken van de katholieke Kerk.

Judokus 14 december 2007 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3146946)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athanas...lexandri%C3%AB
Athanasius was bijvoorbeeld al een ketterjager.

Zeer kort door de bocht: hij was geen ketter'jager'. Hij heeft niemand fysiek bestreden.
Hij kwam wel op voor de waarheid.
Citaat:

Franciscus is heilig verklaard wegens het populair maken van de katholieke Kerk.
Ze hebben hem gecanoniseerd omdat die man écht heilig was.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be