![]() |
Christelijk mysticisme
Dit kan vreemd overkomen, maar omdat er een aardig aantal mensen hier leest met een mooie - en belezen - christelijke achtergrond, zou ik graag een vraag stellen. Ik ben op zoek naar literatuur rondom de heropleving van het christelijk mysticisme in Vlaanderen (Nederland en Scandinavië mag ook, niet Wallonië). Dit wil dus zeggen de hernieuwde interesse voor de christelijke mystici die vanaf de vorige eeuwwisseling (en 2°H 19°E) begon. Tijdsperiode is 1900 tot de Tweede Wereldoorlog, maar verwijzing daaromheen zijn altijd welkom.
Bij voorbaat bedankt. |
Waarom niet Wallonie?
|
Citaat:
Waarom een vermummied corpus terug uitwikkelen? Of misschien Jan Berghmans, als uitzondering, herinner ik me uit mijn retraite- tijd (5O jaar geleden). |
Citaat:
|
Citaat:
Gnosticisme en wijsgierige stromingen bestaan nog steeds, maar contact kan ik niemand bezorgen, dat heb ik namelijk zelf ook niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Kijk, als je zelf mysticieus bent, dan heb je geen kerk meer nodig, dan spreek je zelf rechtstreeks met de baas...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik las ooit deze:
![]() Maar er is ook veel shit te vinden in dat soort spiritualisme en dit boek die ik je voorstel heeft ook zakkens weg te werpen maar anserzijds las ik er veel wijskeden in. |
Citaat:
(http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_mysticism) |
Citaat:
Als je een Scandinavische mysticus wil: Dag Hammarskjöld. Hij was naast secretaris-generaal van de Navo ook een Zweedse mystieke visionair. Zijn bekendste boek is 'Merkstenen'. Verder is ook de trappist Thomas Merton legendarisch. Persoonlijk vind ik het wel een goede poging om het boeddhistische en christelijke mystiek met elkaar te verenigen. |
Citaat:
Daarvoor zijn er al duizenden een kopke kleiner gemaakt in de geschiedenis. |
Citaat:
|
Verklaart u dan eens waarom de kerk heel haar geschiedenis een spoor van bloed en genocide achter zich heeft getrokken. De Katharen bijvoorbeeld.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Athanas...lexandri%C3%AB
Athanasius was bijvoorbeeld al een ketterjager. Franciscus is heilig verklaard wegens het populair maken van de katholieke Kerk. |
Citaat:
Hij kwam wel op voor de waarheid. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be