Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wetenschappers: Materialisme en consumentisme wordt veroorzaakt door laag zelfbeeld (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98535)

C2C 26 november 2007 21:43

Wetenschappers: Materialisme en consumentisme wordt veroorzaakt door laag zelfbeeld
 
Er wordt hier dikwijls de vraag gesteld waar het vulgaire materialisme en consumentisme vandaan komt.

Wetenschappers hebben een eerste reeks aanwijzingen gevonden. De ziekte is gelinkt aan een laag zelfbeeld.

Zeer interessant natuurlijk, want de link naar de goedkope vulgaire truuks van het kapitalisme is dan snel gelegd: wat doet het kapitalisme anders dan mensen een minderwaardigheidsgevoel aanpraten - met zijn onophoudelijke reclame-beelden van ideale vrouwen, met zijn terreur die erop neerkomt te dreigen: "indien ge dit laatste nieuwe product niet koopt, zijt ge niet mee", met zijn laffe manier van het creëeren van totaal onbestaande "noden" - het vindt zelfs nieuwe onbestaande ziektes uit, om toch maar pillen te kunnen verkopen.

Alleen mensen met een laag zelfbeeld vallen voor deze permanente chantage en terreur.

Citaat:

Public release date: 26-Nov-2007
Print Article | E-mail Article Close Window ]

Contact: Patty Mattern
[email protected]
612-624-2801
University of Minnesota
U of Minnesota researcher finds materialism in children and adolescents linked to self-esteem

When self-esteem drops as children enter adolescence, materialism peaks

MINNEAPOLIS / ST. PAUL ( 11/20/2007 ) -- Peer pressure, targeted marketing campaigns and bad parenting have all been blamed for increasing materialism in children. Until now, there has been little evidence showing when this drive for material goods emerges in kids and what really causes it. In one of the first studies to focus on the development of materialism among children, Deborah Roedder John, a professor of marketing at the University of Minnesota’s Carlson School of Management, reveals that a young person’s level of materialism is directly connected to their self-esteem.

In her recent paper “Growing up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents,” in the December 2007 issue of the Journal of Consumer Research, John and co-author Lan Nguyen Chaplin, assistant professor of marketing at the University of Illinois and Carlson alum, report the results of two studies conducted with children in three age groups. In the first study, they found that materialism increases from middle childhood (8 and 9 years old) to early adolescence (12 and 13 years old) but then declines by the end of high school (16 to18 years old). This mirrors patterns in self-esteem, which instead decreases in early adolescence but increases in late adolescence.

“The level of materialism in teens is directly driven by self-esteem,” said John. “When self-esteem drops as children enter adolescence, materialism peaks. Then by late adolescence, when self-esteem rebounds, their materialism drops.”

In a second study, John and Chaplin boosted self-esteem by giving children positive information about peer acceptance. Children were given paper plates with positive descriptors about them, such as smart and fun, which were provided by their peers in a summer camp setting. This seemingly small gesture drastically reduced the high levels of materialism found among 12 to13 year-olds and the moderate levels of materialism found among 16 to 18 year-olds.

“Particularly relevant,” said John, “is the fact that by simply increasing self-esteem in teens, we see a decreased focus on material goods that parallels that of young children. While peers and marketing can certainly influence teens, materialism is directly connected to self-esteem.”

For parents interested in instilling positive values in their children and teens, the message is clear: encouraging a sense of self-worth among young people can reduce the emphasis on material goods. In other words, more self-esteem, fewer $150 athletic shoes and $250 purses.

###
More information on professor John and her work can be found at carlsonschool.umn.edu/marketinginstitute/djohn
(*Professor John is available for local radio and print interviews but not TV. She is available for national TV, radio and print media.)
Het komt er dus, nogmaals, op neer mensen met een laag zelfbeeld meer vertrouwen te bieden, en ze te laten inzien dat ze volwaardige mensen zijn.

Dat is veel menselijker dan van hun (tijdelijke) zwakte te profiteren, gelijk een laf roofdier, zoals de kapitalist doet.

duveltje382 26 november 2007 21:48

Mij vraag is nu kan jij aub eens normalere woorden gebruiken
Citaat:

U hebt gezocht op consumentisme:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

con·su·men·tis·me (het ~)1 maatschappelijke beweging die ijvert voor meer rechten en macht voor de consument2 grote drang tot consumeren
Waarom :roll:

Daimanta 26 november 2007 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3101138)
Mij vraag is nu kan jij aub eens normalere woorden gebruiken
Waarom :roll:

Waar is dat te vinden? Ik vind dat persoonlijk niet het gangbare gebruik van het woord consumentisme. Consumentisme is naar mijn mening de drang om te consumeren. Hangt samen met de consumptiemaatschappij.

Herr Oberst 26 november 2007 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta (Bericht 3101150)
Waar is dat te vinden? Ik vind dat persoonlijk niet het gangbare gebruik van het woord consumentisme. Consumentisme is naar mijn mening de drang om te consumeren. Hangt samen met de consumptiemaatschappij.

Kijk naar puntje 2.

C2C 26 november 2007 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3101138)
Mij vraag is nu kan jij aub eens normalere woorden gebruiken
Waarom :roll:

Consumentisme

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken
Consumentisme wordt vaak omschreven als een levensstijl met de lust tot kopen als voornaamste bestaansdoel.
Voor veel westerse mensen bestaat het hoogste genot uit de jacht op en de aanschaf van spullen en soms ook diensten. Deze vorm van materialisme vindt wellicht zijn oorsprong in het existentialisme, dat een pleidooi inhoudt voor individuele vrijheid en lustbeleving.
De hoeveelheid tijd die de gemiddelde westere mens besteedt aan 'winkelen', is de afgelopen eeuw met de toename van de vrije tijd en vooral de komst van de vrije zaterdag (in Nederland rond 1965) ruwweg vervijfvoudigd. 'Winkelen' is tegenwoordig een volkomen legitiem tijdverdrijf geworden, waarbij het er zelfs niet eens meer om gaat om daadwerkelijk iets aan te schaffen.
Gelijke tred daarmee houdt de opkomst van de warenhuizen, en vervolgens winkelcentra, waar het mogelijk is om een geruime tijd door te brengen, zonder last te hebben van honger, het weer of lichamelijke behoeften, omdat daarin in het winkelcentrum voorzien wordt: er zijn cafés en restaurants, overdekte gaanderijen, goed onderhouden wc's. Met name de term 'mall' maakt de laatste jaren opgang, overgewaaid uit de VS.
Als nadeel van deze ontwikkeling wordt de maatschappelijke vervlakking genoemd die consumentisme in de hand zou werken, doordat mensen elkaar in toenemende mate hoofdzakelijk gaan zien als 'leverancier' of 'consument'. Daarbij past dan de gedachtengang 'Wat heb ik aan hem of haar?', met voorbijzien van de waarde van iemands persoonlijkheid buiten de rol van leverancier of consument.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Consumentisme

Kunnen we nu verder spreken? Het is niet omdat uw talenkennis en vocabularium beperkt is, dat dit voor iedereen zo moet zijn.



Altijd dat gezever vooraleer een onderwerp te bespreken.

AdrianHealey 26 november 2007 23:24

Ja, tof, hé?

C2C 26 november 2007 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3101454)
Ja, tof, hé?

Wat vind je eigenlijk van het onderzoek. Welke conclusies trek jij eruit? Vind je ze relevant voor een debat over het consumentisme dat toch typisch is voor het door u voorgestane kapitalisme?

AdrianHealey 27 november 2007 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 3101507)
Wat vind je eigenlijk van het onderzoek. Welke conclusies trek jij eruit? Vind je ze relevant voor een debat over het consumentisme dat toch typisch is voor het door u voorgestane kapitalisme?

Er is geen oorzakelijk verband aangetoond dat 'kapitalisme' dat laag zelfbeeld veroorzaakt.

DearMrT 29 november 2007 11:38

Je moet jezelf niet in allerlei bochten wringen als je wil stellen dat een zelfbeeld dat mee gevormd wordt door een bepaald consumptiepatroon.

Het kapitalistische systeem mag dan zijn oorsprong vinden in andere krachten, onze collectieve egotrip heeft ongetwijfeld een grote invloed op de prestatie van dit systeem. Mensen die zich niet goed voelen wanneer ze niet mee zijn met de laatste trends in electronica en kleding betekenen waarschijnlijk een belangrijke bron van investeringen.En omgekeerd, het aanwakkeren van consumptie-zucht is in onze maatschappij alomtegenwoordig. Ik vermoed dat er zoiets is als een versterkende loop tussen onze economische organisatie en elementen die ons zelfbeeld bepalen. Net zoals een kind dat niet wordt bijgestuurd wanneer het altijd en overal zijn zin moet hebben, houdt ons economische systeem neigingen in stand die niet goed voor ons zijn. Niet alleen omwille van de gevolgen voor de 'sociale rechtvaardigheid' of de roofbouw op onze natuurlijke bronnen maar ook omwille van de directe impact op onze persoonlijke geluksbeleving.

Een pleidooi voor een plan-economie volgt nochtans niet noodzakelijk uit deze bevindingen. De plan-economie moet immers een aantal collectieve waarden belichamen wil ze min of meer stabiel zijn. Ik hoor onze huiscommunisten al aandraven met een dictatuur van verlichte geesten die ons tegen ons eigen narcisme moeten beschermen...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be