Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   Nieuwe verkiezingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98820)

Sante 2 december 2007 21:25

Nieuwe verkiezingen

Wie er nu verantwoordelijk is voor het mislukken van de onderhandelingen is een aparte kwestie. Maar nu ze mislukt zijn en niemand blijkbaar ze terug wil opstarten, denk ik dat het tijd is voor nieuwe verkiezingen.

Wat volgens mij niet kan is dat de koning met verhofstad en boezemvriend Reynders een of andere methode gaat uitwerken om paars door te laten gaan tot 2009. De kiezer heeft paars afgestraft en dat moet worden gerespecteerd, anders is het zinloos om nog verkiezingen te organiseren.

Geert C 2 december 2007 21:34

Als ik kon stemmen in deze poll zou ik kiezen voor "geen verkiezingen", de Grondwet is geen vodje papier...

verten 2 december 2007 21:35

Paars heeft helemaal geen meerderheid.

Daarbij wat zouden nieuwe verkiezingen oplossen? De uitslag is zo al te voorspellen: het Vlaams kartel houdt stand (want hoezee hun geloofwaardigheid is gered!) en Milquet gaat er in Wallonië - tot spijt wie het benijdt - als "redster van het vaderland" waarschijnlijk ook op vooruit. M.a.w. degenen die de regeringsvorming hebben doen ontploffen gaan nog sterker uit nieuwe verkiezingen komen ... Een compromis vinden gaat dan nog moeilijker worden.
Trouwens, ik denk dat het met dit verhitte politieke klimaat sowieso een slecht idee is om terug verkiezingen te houden.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over BHV dat nog altijd niet gesplitst is...

Nee, de verkiezingsuitslag van juni is duidelijk geweest. De kiezer heeft gekozen voor oranje-blauw. Welaan dan, dat ze hun eigen rommel opkuisen!

born2bewild 2 december 2007 21:35

verkiezingen
100%

Geert C 2 december 2007 21:36

"In democracy, people get the leaders they deserve." ;-)

Sante 2 december 2007 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door verten (Bericht 3117085)
Paars heeft helemaal geen meerderheid.

Daarbij wat zouden nieuwe verkiezingen oplossen? De uitslag is zo al te voorspellen: het Vlaams kartel houdt stand (want hoezee hun geloofwaardigheid is gered!) en Milquet gaat er in Wallonië - tot spijt wie het benijdt - als "redster van het vaderland" waarschijnlijk ook op vooruit. M.a.w. degenen die de regeringsvorming hebben doen ontploffen gaan nog sterker uit nieuwe verkiezingen komen ... Een compromis vinden gaat dan nog moeilijker worden.
Trouwens, ik denk dat het met dit verhitte politieke klimaat sowieso een slecht idee is om terug verkiezingen te houden.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over BHV dat nog altijd niet gesplitst is...

Nee, de verkiezingsuitslag van juni is duidelijk geweest. De kiezer heeft gekozen voor oranje-blauw. Welaan dan, dat ze hun eigen rommel opkuisen!

Ik denk echter dat verkiezingen nu zouden uitklaren hoe groot het draagvlak is voor een verdere staatshervorming. Indien de kiezer dit aangeeft, dan moet er een splitsing komen. Indien niet zullen oranje-blauw met andere kaarten aan de onderhandelingstafel zitten.

Hashiwokakero 2 december 2007 21:40

Nu herverkiezingen zou wel een schitterende move van de Vlaamse partijen zijn om Vlaanderen onafhankelijk te maken.8-)

Later kunnen zij het op de kiezers steken die massaal ldd, nva en vb zullen stemmen.:-D

Sante 2 december 2007 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 3117079)
Als ik kon stemmen in deze poll zou ik kiezen voor "geen verkiezingen", de Grondwet is geen vodje papier...

Ik denk dat democratie een hoger goed is dan de grondwet.

lombas 2 december 2007 21:43

Ik zou het fijn vinden als het nu terug verkiezingen zouden zijn want dan heb ik een goed argument om niet uit m'n luie zetel te hoeven waar deze jongen (zie foto) voor gaat zorgen.

maarte 2 december 2007 21:45

Nieuwe verkiezing zijn natuurlijk te vermijden voor de belgiscisten, de vlaamse en waalse opinie is immers geradicaliseerd.

Sante 2 december 2007 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero (Bericht 3117101)
Nu herverkiezingen zou wel een schitterende move van de Vlaamse partijen zijn om Vlaanderen onafhankelijk te maken.8-)

Later kunnen zij het op de kiezers steken die massaal ldd, nva en vb zullen stemmen.:-D

Het is altijd onze fout :-) . Maar het idee dat de een of de ander zou kunnen winnen mag geen basis zijn voor het al dan niet uitschrijven van verkiezingen.

Hashiwokakero 2 december 2007 21:46

Ofwel nu geen verkiezingen en mogen ze nog 500 dagen in een crisis blijven, en dan verkiezingen zou ook goed zijn.:lol:

maarte 2 december 2007 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sante (Bericht 3117111)
Ik denk dat democratie een hoger goed is dan de grondwet.

De grondwet is natuurlijk maar legitiem voor zover de bevolking erachter staat

Hashiwokakero 2 december 2007 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sante (Bericht 3117118)
Het is altijd onze fout :-) . Maar het idee dat de een of de ander zou kunnen winnen mag geen bassis zijn voor het al dan niet uitschrijven van verkiezingen.

Het zou wel het ideale droomscenario zijn voor onze zwakke vlaamse partijtjes die wel een onafhankelijkheid willen maar niet durven.8-)

Daimanta 2 december 2007 21:47

Gewoon wachten tot de Belgen concluderen dat België niet meer werkt.

En anders wachten tot Albert's rikketik er mee ophoudt.

HAMC 2 december 2007 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 3117113)
Ik zou het fijn vinden als het nu terug verkiezingen zouden zijn want dan heb ik een goed argument om niet uit m'n luie zetel te hoeven waar deze jongen (zie foto) voor gaat zorgen.

Wie is dat misschien?

largo_w 2 december 2007 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 3117117)
Nieuwe verkiezing zijn natuurlijk te vermijden voor de belgiscisten, de vlaamse en waalse opinie is immers geradicaliseerd.

Hoogtij voor populisme? Kan kloppen...
Algemeen ben ik niet voor herverkiezingen... Leterme wordt premier!

Boontjes 2 december 2007 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sante (Bericht 3117056)
Wie er nu verantwoordelijk is voor het mislukken van de onderhandelingen is een aparte kwestie. Maar nu ze mislukt zijn en niemand blijkbaar ze terug wil opstarten, denk ik dat het tijd is voor nieuwe verkiezingen.

Wat volgens mij niet kan is dat de koning met verhofstad en boezemvriend Reynders een of andere methode gaat uitwerken om paars door te laten gaan tot 2009. De kiezer heeft paars afgestraft en dat moet worden gerespecteerd, anders is het zinloos om nog verkiezingen te organiseren.

Heeft de kiezer paars afgestraft?? Of zijn de kiezers in de muizenval van CD&V-NVA gelopen: DE(!) staatshervorming (met met moeite een halve meerderheid...). Paars wist tenminste dat een staatshervorming een werk is van lange, ZEER lange adem...Maar neen, op 5 minuten moest het - kom nou. De CD&V en NVA hebben gewoon de kiezers bedrogen, en Leterme weet het, vandaar zijn ontslag, want het zijn NIET de Franstaligen die dwars liggen, wel de NVA : wie kan er nu in 's hemelsnaam verdedigen dat b.v. de kinderbijslag verschillend moet zijn in het N. dan in het Z.? Of de sociale zekerheid? Dergelijke absurditeiten kunnen enkel uit de koker van gefrustreerde Vlamingen komen - en Leterme is hen gevolgd, wat niet wijst op verstand, noch op politiek doorzicht noch van kennis van de Belgische situatie - en het ergste uis alsof het allemaal bewust gebeurd is, cfr. het applaus bij zijn partij - het is gewoon moreel onverantwoord.

maarte 2 december 2007 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 3117125)
Hoogtij voor populisme? Kan kloppen...
Algemeen ben ik niet voor herverkiezingen... Leterme wordt premier!

Idd hoogtij voor populisme (lees: luisteren naar de stem van het volk). Iets mis mee misschien, hebben onze democraten het daar moeilijk mee?

Freakazoid 2 december 2007 21:53

Nieuwe verkiezingen en een refferendum over de splitsing van Belgie.

Dan kunnen we eens echte cijfers zien over wie nu eigenlijk echt wilt splitsen.
Ik alvast niet!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be