Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2007 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=178)
-   -   BUB en het Belgisch communautair probleem (een giller) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=98906)

Philips Inc. 4 december 2007 11:52

BUB en het Belgisch communautair probleem (een giller)

BUB: voorstelling van het Belgisch communautair probleem

(03/12/2007) DE OORZAAK : HET TAALNATIONALISME dat zijn voedingsbodem vindt in het taalverschil en de taalgrens die België in twee snijdt van west naar oost.

Dit taalverschil bestaat sinds de Romeinse tijd, maar heeft tot de 19de eeuw geen enkel probleem gesteld wegens de dominantie van de godsdienst (Que?), maar vooral wegens het ontbreken van verfransing (van het onderwijs, het leger, de administratie en justitie), die ingang vond vanaf de Franse invasie in 1794. (LOL) In het begin was de Vlaamse beweging voor het behoud van het unitaire België. Het is door toedoen van de Duitse bezetter dat het Vlaams-nationalisme ontstaan is in 1917 en zich daarna heeft versterkt. De taalwetten hebben de flamingantische strijd ondertussen nutteloos gemaakt.

VERSTERKERS VAN HET NATIONALISME :

1) De sociaal-economische verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land, die systematisch overdreven worden door de nationalisten;

2) Het in feite bipolaire taalfederalisme (dat ook een gevolg is van het taalnationalisme, maar dat zijn eigen scheidingslogica heeft ontwikkeld) (Que?); de splitsing van bevoegdheden, instellingen, politieke partijen op taalbasis;

3) de particratie, het gebrek aan debatcultuur, het democratisch deficit en de uitsluiting uit het politieke debat van nieuwe nationale en gematigde partijen als de B.U.B. (LOL);

4) andere minder belangrijke factoren zijn de verzwakking van de godsdienst (taal is de nieuwe godsdienst geworden) (LOL), de creatie en de ontwikkeling van de Europese Unie (die de financiële banden tussen de Belgen verzwakt), het einde van het kolonialisme en meer bepaald het verlies van Belgisch Congo, het einde van de koude oorlog (wat tijd vrijmaakte voor problemen van binnenlandse politiek) en de immigratie, een thema waarvan Nederlandstalig extreem-rechts misbruik maakt in het kader van zijn separatistische strijd.

DE OPLOSSINGEN :

1) TWEE- EN MEERTALIGHEID

2) INTERCULTURELE EN MEERTALIGE UITWISSELINGEN (vooral via scholen en media)

3) VERMINDERING VAN DE SOCIAAL-ECONOMISCHE VERSCHILLEN door één sociaal-economische markt te creëren

4) AFSCHAFFING VAN HET FEDERALISME en herstel van het unitarisme gebaseerd op de provincies met behoud van de taalwetten

5) HET POLITIEKE DEBAT DEMOCRATISEREN door er ook een gematigde en pro-Belgische partij als de B.U.B. aan te laten meedoen.

www.belgischeunie.be

__________________________________________________ _____________

- Behoud van de taalwetten maar ook twee/meertaligheid ... Leg me dat nu eens uit?

- Eén socio-economische markt? Wat is de Europese unie dan? Een socio-economisch beleid bedoelen jullie?

Knuppel 4 december 2007 11:57

Hans van de Cauter geeft zijn waanideeën dus nog altijd niet op, ook al schiet er van zijn partij niets over behalve een paar franskiljons.

Die kerel heeft echt wel een paar vijzen los.

zorroaster 4 december 2007 11:58

Ongelofelijk hoe dirigistisch die Bubbels proberen een België-gevoel weer aan te kweken. Stalin is er niets bij: Jongeren moeten uitgewisseld worden over de landsdelen, de media moet "verbelgd" worden, Belgischgezinde partijen gesteund, tweetaligheid verplicht...

En ik neem aan dat als het aan gekke Hans gelegen had er nog wel wat extra's had bijgestaan: Afschaffing van "incivieke" partijen (alle partijen buiten de BUB), verbod om nog over Vlaanderen of Wallonië te spreken (alleen Noord- en Zuid-België mag nog) en verplichte kennis van de Brabançonne in beide landstalen.

Knuppel 4 december 2007 12:05

Welja...
En God keurt geen separatisme goed,
en le roi is gezonden door God zelf,
en heel Belgique mag verfransen.

HAMC 4 december 2007 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3121591)
Welja...
En God keurt geen separatisme goed,
en le roi is gezonden door God zelf,
en heel Belgique mag verfransen.

Kunnen we niet als Vlaanderen een staat is een soort van Bokrijk voor die mensen bouwen waar ze kunnen leven zonder met de realiteit te moeten rekening houden?

Knuppel 4 december 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3121616)
Kunnen we niet als Vlaanderen een staat is een soort van Bokrijk voor die mensen bouwen waar ze kunnen leven zonder met de realiteit te moeten rekening houden?

In Limburg wil ik die royalistische middeleeuwers in alle geval niet hebben, hoor!

HAMC 4 december 2007 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3121623)
In Limburg wil ik die royalistische middeleeuwers in alle geval niet hebben, hoor!

Ze zijn maar met 5 man Knuppel, is er nergens geen plaats in de Limburg?

Knuppel 4 december 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3121625)
Ze zijn maar met 5 man Knuppel, is er nergens geen plaats in de Limburg?

Het is geen kwestie van ruimte maar van een volière WILLEN ter beschikking stellen van een aantal wereldvreemde vogels.
Hans is Brusselaar, Brabander en Belg. Er zal daar ook wel een plekje te vinden zijn om Napoleon Bonaparte te uithangen.

Kortaf 4 december 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster (Bericht 3121573)
verplichte kennis van de Brabançonne in beide landstalen.

In Hans' fief wordt dat momenteel in de scholen ingevoerd.

HAMC 4 december 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
verplichte kennis van de Brabançonne in beide landstalen.
Ik ken het maar in één taal,
tararaboem onzen ezel kan ni schijten, want zijnen hol is toegeplakt met kol.

Zwartengeel 4 december 2007 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3121686)
In Hans' fief wordt dat momenteel in de scholen ingevoerd.

Ik had denk ik gelijk toen ik stelde dat die tekst aanvankelijk voor publicatie in 'Zonnekind' bedoeld was.

Jan Meuleman 4 december 2007 13:14

De nieuwste versie is :

nieuw volkslied : Den Brabbelsonne

Onleefbaar Belgie,
O, heilig land der Walen,
Onze taal en ons geld zijn U gewijd.
Aanvaard ons hart en ons bloed of kom het halen,
Wees ons graf in arbeid en in strijd.
Foei, o land in ezelsdracht te breken,

Wees immer u zelf, verkracht de wet,
Het woord getrouw, dat ge in het Frans moogt preken:
Pour Didier, pour Elio et Laurette.

Het woord getrouw, dat ge in het Frans moogt preken :

Amon_Re 4 december 2007 13:22

Bof, punt 1 & 2 ben ik best voor te vinden, hoe meer talen men beheerd, des te "rijker" men is.

omaplop 4 december 2007 13:39

Men is zo dikwijls mens als men talen beheerT. Is dat zelfs niet beheerSt??

instromaniac 4 december 2007 14:01

In punt 4 van hun versterkers geeft de BUB weer aan dat het reactionaire fascisten zijn. Blijkbaar is er nog veel nostalgie naar kromme zaken zoals geen godsdienstvrijheid, koude oorlog, kolonialisme, enz

De belgicisten geven dus weeral eens aan wat een hoop idioten het zijn. Tof!

Kazan 4 december 2007 14:16

Hoe gaan ze eigenlijk één socio-economisch markt creëren? Bedrijven in Vlaanderen sluiten? Dan is het transferprobleem ook meteen opgelost!:lol:

Aeternitas 4 december 2007 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc. (Bericht 3121559)
BUB: voorstelling van het Belgisch communautair probleem

(03/12/2007) DE OORZAAK : HET TAALNATIONALISME dat zijn voedingsbodem vindt in het taalverschil en de taalgrens die België in twee snijdt van west naar oost.

Dit taalverschil bestaat sinds de Romeinse tijd, maar heeft tot de 19de eeuw geen enkel probleem gesteld wegens de dominantie van de godsdienst (Que?), maar vooral wegens het ontbreken van verfransing (van het onderwijs, het leger, de administratie en justitie), die ingang vond vanaf de Franse invasie in 1794. (LOL) In het begin was de Vlaamse beweging voor het behoud van het unitaire België. Het is door toedoen van de Duitse bezetter dat het Vlaams-nationalisme ontstaan is in 1917 en zich daarna heeft versterkt. De taalwetten hebben de flamingantische strijd ondertussen nutteloos gemaakt.

VERSTERKERS VAN HET NATIONALISME :

1) De sociaal-economische verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land, die systematisch overdreven worden door de nationalisten;

2) Het in feite bipolaire taalfederalisme (dat ook een gevolg is van het taalnationalisme, maar dat zijn eigen scheidingslogica heeft ontwikkeld) (Que?); de splitsing van bevoegdheden, instellingen, politieke partijen op taalbasis;

3) de particratie, het gebrek aan debatcultuur, het democratisch deficit en de uitsluiting uit het politieke debat van nieuwe nationale en gematigde partijen als de B.U.B. (LOL);

4) andere minder belangrijke factoren zijn de verzwakking van de godsdienst (taal is de nieuwe godsdienst geworden) (LOL), de creatie en de ontwikkeling van de Europese Unie (die de financiële banden tussen de Belgen verzwakt), het einde van het kolonialisme en meer bepaald het verlies van Belgisch Congo, het einde van de koude oorlog (wat tijd vrijmaakte voor problemen van binnenlandse politiek) en de immigratie, een thema waarvan Nederlandstalig extreem-rechts misbruik maakt in het kader van zijn separatistische strijd.

DE OPLOSSINGEN :

1) TWEE- EN MEERTALIGHEID

2) INTERCULTURELE EN MEERTALIGE UITWISSELINGEN (vooral via scholen en media)

3) VERMINDERING VAN DE SOCIAAL-ECONOMISCHE VERSCHILLEN door één sociaal-economische markt te creëren

4) AFSCHAFFING VAN HET FEDERALISME en herstel van het unitarisme gebaseerd op de provincies met behoud van de taalwetten

5) HET POLITIEKE DEBAT DEMOCRATISEREN door er ook een gematigde en pro-Belgische partij als de B.U.B. aan te laten meedoen.

www.belgischeunie.be

__________________________________________________ _____________

- Behoud van de taalwetten maar ook twee/meertaligheid ... Leg me dat nu eens uit?

- Eén socio-economische markt? Wat is de Europese unie dan? Een socio-economisch beleid bedoelen jullie?

Is dat een echte partij? Buiten dit forum heb ik er nog nooit van gehoord.

Eddy B 4 december 2007 14:20

Als twee tweetaligen elkaar tegenkomen, welke taal spreken die dan?

Vlaams natuurlijk. Moedertaal is altijd prettiger he ;)

Philips Inc. 4 december 2007 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 3121818)
Bof, punt 1 & 2 ben ik best voor te vinden, hoe meer talen men beheerd, des te "rijker" men is.

Daar ben ik mee akkoord. Maar heeft weinig te maken met bestuurtaal ...

EXTREEM 4 december 2007 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas (Bericht 3122031)
Is dat een echte partij? Buiten dit forum heb ik er nog nooit van gehoord.

Ik ook niet:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be