![]() |
Rudy Aernoudt: Brussel grootste betaler financiële transfers
De Morgen
Citaat:
|
Kan kloppen, 30% van het BNP zou in Brussel gegenereerd worden.
Zou Aernoudt aan een nieuw boek aan het werken zijn? :-) |
Er wordt niet vermeld dat vlaanderen ook aan brussel stort. brussel geldt dan als een soort doorgeefluik voor vlaams geld.
en aangezien hij zich enkel op de vlaamse administratie baseert, blijven ook transfers op het federale niveau uit het zicht. |
Dikwijls zijn die cijfers een soort hocus-pocus, men laat weg en voegt toe naargelang de gewenste uitkomst. Gewoonlijk rekent men de SZ en rechtstreekse fiskale staatsinkomsten naargelang de woonplaats (een waal die in Brussel werkt en in Vlaanderen woont genereert Vlaamse Inkomsten)
Het Brussels bedrijf dat de meerwaarde : winst boekt veroorzaakt door de werkzaamheid van deze Waalse mijnheer of Mevrouw betaalt Brusselse inkomsten - en zowel van die Brusselse als van die Vlaamse inkomsten gaat het geld dus naar de Waalse "heimat"... Men kan die redenering in alle richtingen herhalen en komt altijd aan cijfers die men graag ziet. Dezelfde oefening kan men maken poer gemeente, per provincie of per alternatieve groep van provincies (Oost+WestVlaanderen+ Henegouwen vs. Antwerpen, Vlaams en Waals Brabant, Brussel + Namen vs. Limburg+Luik+Luxemburg) Vervolgens kan men zich amuzeren met dezelfde oefeningen in onze buurlanden bv; DE Nederlandse Provincies en/of de "Randstad" apart, de Neue Bundesländer vs; de rest van Deutschland.. de diverse USA staten, de Zwitserse Kantons. Ten Slotte kan men interessante historische vergelijkingen maken (in 1947 waren er 19 % Vlaamse werklozen vs. slechts 4% Waalse). Besluit ? Moeilijk op het eerste zicht zou men veronderstellen dat een kleiner land kwetsbaarder is door het verloop van de wereldeconomie. De praktijk bewijst dat dit niet zo is - het kleine Ijsland schijnt tegenwoordig de welvarendste natie ter wereld te zijn.. |
Citaat:
|
Zijn redenering zou wel eens kunnen kloppen. Rudy Aernoudt is tenslotte geen dommerik.
Deze cijfers zouden we kunnen gebruiken om de Brusselaars de overtuigen dat ze in een onafhankelijk Vlaanderen beter af zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
En 250 werknemers in Brussel. Daar staat de hoofdzetel. De omzet in gans België wordt bij Brussel geteld, de vennootschapsbelasting van alle Belgische vestingen wordt in Brussel geïnd. Net hetzelfde voor Tesenderlo Chemie. |
Aernoudt en zijn zever
Citaat:
Hij zegt: Brussel betaalt meer aan Wallonië, dan Vlaanderen aan Wallonië betaalt. Dit klopt als men de plaats waar men een inkomen verdient, beschouwt als bepalend. In werkelijkheid wordt dit inkomen verdiend door mensen. Een relevantere uitspraak is dus: de Vlamingen betalen door het inkomen dat ze verdienen x miljard aan de walen en y miljard aan de brusselaars (voor het invullen van de cijfers, raadpleeg het warandemanifest). Aernoudt en de belgicisten (en een minkukel als Vanhengel) beroepen zich voor hun redenering op de belastingverdragen met de buurlanden. Het is inderdaad de regel dat bij dergelijke verdragen de plaats van werken, bepalend is voor waar de belasting betaald wordt. Indien Vlaanderen en Brussel verschillende landen zouden worden (wat niemand echt wenst), zou Vlaanderen wel gek zijn om een belastingverdrag op die basis af te sluiten. In de hypothese dat er niets verandert aan het pendelverkeer zou dit leiden tot een situatie dat inwoners uit Vlaanderen meer belastingen genereren dan de Brusselaars zelf. Je ziet van hier dat die al vlug mee zouden willen beslissen over de besteding van hun belastingen, bye bye zelfstandig Brussel! |
Als het de regel is in internationale verdragen dat de plaats van werken bepalend is, dan heeft Aernoudt gelijk.
In feite is het feit dat de plaats van werken de norm is zelfs een argument tegen Vlaamse onafhankelijkheid. Citaat:
|
Zou bij een onafhankelijk Vlaanderen de ministeries niet verhuizen naar Vlaanderen?
Ik vermoed van wel en dus gaat zijn redenering niet op voor de toekomst. Vlaamse werknemers en ambtenaren zouden dan in Vlaanderen werken en dus in Vlaanderen belastingen betalen. Die redenering van Aernoudts is trouwens een punt waarop vele francofonen zich baseren om te doen voorkomen dat Brussel een zeer welvarend gewest zal worden (of zou zijn)met deze inkomsten. Volgens mij dus een foute inschatting en een wishfull thinking. |
Wie rekent eens uit op hoeveel dat komt per Vlaming?
Zal minder zijn dan de 3 euro per persoon per dag van VL naar WL Als ik op café ga met mijn familie, zeggen ze mij altijd (al lachend, voor iemand dat hier serieus neemt): jij mag betalen want wij dragen al genoeg naar WL. Maar ik zal dus geld mogen terugvragen. |
Citaat:
Indien er Multinationals wegtrekken uit Brussel, om strategische redenen, nl. dat ze Vlaanderen en Nederland als één gebied zullen beschouwen, dan zullen zij zich in Nederland vestigen, niet in Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom zou bv Tessenderlo chemie zich niet in Hasselt kunnen vestigen? Umicore in Antwerpen of Gent? Ze hebben immers in Brussel alleen maar de maatschappelijke zetel!! ( De reden is misschien ook omdat ze in Brussel minder door de belastingen worden gecontroleerd!) Zou Aernouidt zelf van Tielt zijn? Zijn Frans heeft in ieder geval een Westvlaamse uitspraak. |
Citaat:
Voor sommige bedrijven maakt het wellicht niet veel uit. Ik denk wel dat anderen zoals financiële instellingen wel liever in een stad zitten met ietwat van een internationale uitstraling dan ergens te velde. Ik denk aan Fortis. Mocht België ophouden te bestaan ben ik er quasi zeker van die die meteen naar Amsterdam verhuizen. Het zwaartepunt van hun werk ligt zeker na hun overname in Nederland en Amsterdam is een belangrijker financiëel centrum dan Brussel. Voor "ons" is Brussel een grijze saaie stad met veel criminaliteit maar internationaal is het merk Brussel toch wel sterker. Het is heb ik ergens gelezen de 4de belangrijkste zakenstad van Europa. |
Citaat:
1,2 miljard van VL naar WL en 6 miljoen Vlamingen: kan toch zooooo moeilijk niet zijn? Tiens, doet er mij aan denken: misschien gebruikt onderwijzer Jan de cijfers van de transfers wel als hij vraagstukken moet opstellen. Stel een VL heeft 14 uur per dag gewerkt en zoveel verdiend, en een WL 2 uur en toch hebben ze evenveel in het loonzakje op het einde vd dag; hoeveel.... enz.... |
Misschien is dit wel waar, behalve: een WL heeft niet gewerkt en toch evenveel in zijn loonzakje....
Ik verbeter: Sommige WL hebben niet gewerkt, want er zijn er echt wel die wel werken en even hard als de VL |
Citaat:
Hoe kun je daar nu gelukkig zijn met al die klaplopers? |
internationale verdragen en grensverkeer
Citaat:
Als dit toch zou gebeuren lijkt me de normale evolutie dat die belastingbetalers inspraak zouden krijgen in de besteding van de door hen betaalde belastingen (een al evenzeer geldende geplogenheid). Gevolg: de vlamingen krijgen toch vat op brussel (qed) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be