Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   "Sale flamand" nieuwste modescheldwoord in Wallonië (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99006)

Online 6 december 2007 13:10

"Sale flamand" nieuwste modescheldwoord in Wallonië

Citaat:

"Sale flamand" nieuwste modescheldwoord in Wallonië

Om in te zijn schelden Waalse leerlingen niet langer met "Sale c..." (vuile ...zak) maar gebruiken ze "Sale flamand" (vuile Vlaming). Bovendien kunnen de leerkrachten Nederlands in veel scholen op weinig inzet rekenen.

Dat meldt de Franstalige krant Vers L'avenir. Scheldwoorden evolueren blijkbaar volgens de actualiteit en de "mode". Momenteel lijkt het verwijt "sale flamand" zich te verspreiden in verschillende Franstalige scholen. Een leerkracht uit het Brusselse merkte dit onder meer op tijdens de speeltijd. Sommige leerlingen boycotten ook de Nederlandse les. Vooral leerlingen die hun best doen tijdens de les Nederlands krijgen "sale flamand" naar het hoofd geslingerd. In sommige klassen weigeren leerlingen mee te werken en doen ze net voldoende om 50 procent voor Nederlands te behalen.

Volgens een lerares uit de Brusselse regio laten vooral 12- tot 13-jarigen zich tot dit taalgebruik verleiden. "Uiteraard wordt iemand die deze beledigende woorden gebruik, gestraft. We proberen dit scheldgedrag te beteugelen zoals we andere vormen van discriminatie beteugelen"

Voor de jongere lezers: "Sale flamand" is het scheldwoord dat Vlamingen in Brussel tot een twintigtal jaar geleden met een regelmaat van een klok naar het hoofd geslingerd kregen als ze erop stonden Nederlands te spreken.

GVA

Ik vind dat er een efficiëntere manier van beteugelen is : geen centen meer van de Vlaamse belastingbetaler voor het franstalig onderwijs.

santos 6 december 2007 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3127299)
Ik vind dat er een efficiëntere manier van beteugelen is : geen centen meer van de Vlaamse belastingbetaler voor het franstalig onderwijs.

U kan dan misschien een stand bij houden, hoeveel keer sale flamand gebruikt wordt en hoeveel keer luie waal gebruikt wordt.

Den Ardennees 6 december 2007 13:21

Belangrijke vaststelling: dit gaat om Brussel, ik heb het al langer gemerkt en ook al gehoord van Walen, het zijn de Franstalige Brusselaars die de grote probleemmakers (en Vlamingenhaters) in dit land zijn. Kijk naar het FDF, kijk naar Milquet.

Plot 6 december 2007 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3127314)
U kan dan misschien een stand bij houden, hoeveel keer sale flamand gebruikt wordt en hoeveel keer luie waal gebruikt wordt.

"Luie Waal" heb ik nog nooit als scheldwoord horen gebruiken. U verblijft wellicht in andere middens?

Desiderius 6 december 2007 13:27

Ik heb 'sale flamand' in Wallonië overigens ook nog niet horen gebruiken...

In Bruxelles daarentegen...
Maar ja, daar hebben ze het krapuul zowat geconcentreerd. Van alle slag overigens.

Everytime 6 december 2007 13:28

De reactie van die Franstalige leerlingen is logisch aangezien de groeiende Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen.

Everytime 6 december 2007 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Plot (Bericht 3127320)
"Luie Waal" heb ik nog nooit als scheldwoord horen gebruiken. U verblijft wellicht in andere middens?

Ik wel aan de Vlaamse Kust. En Vlamingen die Franstaligen slecht bekijken omdat ze ONDER HEN in het Frans spreken. Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.

vooruit 6 december 2007 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3127332)
De reactie van die Franstalige leerlingen is logisch aangezien de groeiende Vlaams-Nationalisme in Vlaanderen.

Natuurlijk,

Tis toch erg met die Vlamingen. Het zou me niet verbazen dat binnenkort blijkt dat we ook de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde, de oorlog in Irak en het uitsterven van de dinosauriërs.

Toch sympathiek van die Franstaligen dat ze ondanks dat alles 1 land willen blijven vormen met die fascisten uit het noorden.

Kazan 6 december 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3127335)
Ik wel aan de Vlaamse Kust. En Vlamingen die Franstaligen slecht bekijken omdat ze ONDER HEN in het Frans spreken. Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.

Ik heb luie Waal ook al gehoord, hoor. Maar nog niet in zulke mate dat er krantenartikels over geschreven worden.

Public energy 6 december 2007 13:39

Citaat:

Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.

Tavek 6 december 2007 13:40

En als het genkse supporterskoor denigrerende liedjes zingt, mag het wel allemaal. Komaan, actie = reactie. Laten we allemaal eens beschaafd blijven en ophouden met deze kinderachtige zever. Het schelden hoeft allemaal niet.

Den Ardennees 6 december 2007 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3127357)
En als het genkse supporterskoor denigrerende liedjes zingt, mag het wel allemaal. Komaan, actie = reactie. Laten we allemaal eens beschaafd blijven en ophouden met deze kinderachtige zever. Het schelden hoeft allemaal niet.

Voila, kort en krachtig de waarheid.

santos 6 december 2007 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Plot (Bericht 3127320)

Inderdaad ik verblijf in andere middens waar beiden scheldwoorden gelukkig een raar zijn. Maar zoals al iemand zei het probleem is vooral in en rond het Brusselse.

vooruit 6 december 2007 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3127350)
Ik heb luie Waal ook al gehoord, hoor. Maar nog niet in zulke mate dat er krantenartikels over geschreven worden.

Je moet bovendien ook een onderscheid maken tussen een onschuldig cliché en een scheldwoord. Hollanders zijn gierig, Walen lui, Limburgers traag, West-Vlamingen zijn geldwolven, ...

We weten allemaal dat dat clichés zijn.
Bovendien is meestal redelijk onschuldig, en op zich ook is er ook niets mis mee. Zie het als culturele verscheidenheid. ;-)

Maar Sale Flamand is gewoon een scheldwoord. Loop maar eens rond in Brussel (of Vilvoorde).

Everytime 6 december 2007 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vooruit (Bericht 3127341)
Natuurlijk,

Tis toch erg met die Vlamingen. Het zou me niet verbazen dat binnenkort blijkt dat we ook de oorzaak zijn van de opwarming van de aarde, de oorlog in Irak en het uitsterven van de dinosauriërs.

Toch sympathiek van die Franstaligen dat ze ondanks dat alles 1 land willen blijven vormen met die fascisten uit het noorden.

Het gaat hier over kinderen. Er zijn 9 kansen op 10 dat al die kinderen politiek niet volgen maar ze zijn zeker en vast al geconfronteerd geweest met anti-Franstalige gevoelens vanwege de Vlaamse bevolking. Als men al bijvoorbeeld ziet dat kinderen van dezelfde leeftijd in Vlaanderen lid van de VNJ zijn, kunnen we ons vragen stellen over de Vlaamse jongeren.

Bhairav 6 december 2007 13:47

Raar, ik dacht dat het daar allang bestond....

Everytime 6 december 2007 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3127357)

Dat de Vlamingen met hun nationalistische circus ophouden en die scheldwoorden zullen stoppen.

santos 6 december 2007 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vooruit (Bericht 3127368)
Je moet bovendien ook een onderscheid maken tussen een onschuldig cliché en een scheldwoord. Hollanders zijn gierig, Walen lui, Limburgers traag, West-Vlamingen zijn geldwolven, ...

We weten allemaal dat dat clichés zijn.
Bovendien is meestal redelijk onschuldig, en op zich ook is er ook niets mis mee. Zie het als culturele verscheidenheid. ;-)

Maar Sale Flamand is gewoon een scheldwoord. Loop maar eens rond in Brussel (of Vilvoorde).

Wat voor onzin is dit nu in de huidige context kan men niet zeggen dat luie waal een cliché is en als het dan toch een cliché is wel dan is dat sale flamand even goed een cliché.
Of komt het misschien beter uit dat het wel een scheldwoord is en het andere niet?
Als u een Nederlander, gierige hollander noemt is duidelijk een scheldwoord.

Jazeker 6 december 2007 13:50

Citaat:

Vlamingen zoeken de oorlog, ze zullen die vinden. Die scheldwoorden zijn maar het begin.

Ik heb dit nog al gehoord, maar toen ging het over Joden. Proficiat hoor.

Daimanta 6 december 2007 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3127373)
Dat de Vlamingen met hun nationalistische circus ophouden en die scheldwoorden zullen stoppen.

U weet toch wel het vuur aan te wakkeren. Mensen zoals u zijn JUIST de oorzaak van het Vlaams-Nationalisme. Jammergenoeg voor u, ziet u de ironie er niet in.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be