Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Plots zijn er veel Franstalige gasten in de VRT-amusementsprogramma's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99030)

Den Ardennees 6 december 2007 22:39

Plots zijn er veel Franstalige gasten in de VRT-amusementsprogramma's

Het begint me echt wel op te vallen. Gisteren in man bijt hond, een heel onderdeel waarin Rudy Demotte zich sympathiek mocht maken. Vandaag een Franstalige politieke komiek in "de laatste show".

Het is duidelijk dat ze bij de VRT (of woestijnvis?) vinden dat er dringend een positief beeld van de Franstaligen moet worden opgehangen.

Welke franstalige zal morgen te gast zijn in een VRT-amusementsprogramme?

straatrue 6 december 2007 22:43

In de laatse show zit er nu weer een RTBF-journalist; je voelt dat hij genoeg NL kent; maar hij denkt van niet en alle VL kennen goed Frans en hop ze spreken FR.

Waarom moedigen ze die man niet aan om NL te spreken; hij kent het maar durft niet.

Everytime 6 december 2007 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3129003)
In de laatse show zit er nu weer een RTBF-journalist; je voelt dat hij genoeg NL kent; maar hij denkt van niet en alle VL kennen goed Frans en hop ze spreken FR.

Waarom moedigen ze die man niet aan om NL te spreken; hij kent het maar durft niet.

Hoe heet die journalist? Mijn moeder kijkt naar "A vous de juger" op France 2. Franse politiek boeit haar blijkbaar meer dan Belgische politiek.

Groentje-18 6 december 2007 22:46

Het omgekeerde geldt ook. Ik heb gisteren stukjes van La Une gevolgd waar Dehaene te gast was.

straatrue 6 december 2007 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 3129008)
Hoe heet die journalist? Mijn moeder kijkt naar "A vous de juger" op France 2. Franse politiek boeit haar blijkbaar meer dan Belgische politiek.

Baudouin Remy

heeft toch wat NL gesproken en begreep alle grappen; maar de VL tonen graag dat ze FR kennen.

Al vaak gehoord van Afrikanen: hoe kan ik nu mijn NL inoefenen; iedere keer spreken ze mij in VL aan in het FR of EN.
1 persoon zei me: Soms zeg ik dat ik uit Brazilië kom en Portugees spreek

Nierika 7 december 2007 02:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3129023)
Baudouin Remy

heeft toch wat NL gesproken en begreep alle grappen; maar de VL tonen graag dat ze FR kennen.

Al vaak gehoord van Afrikanen: hoe kan ik nu mijn NL inoefenen; iedere keer spreken ze mij in VL aan in het FR of EN.
1 persoon zei me: Soms zeg ik dat ik uit Brazilië kom en Portugees spreek

Stel je voor dat ze in Brussel morgen plots allemaal in het Nederlands beginnen tegen Vlamingen...

vlijmscherp 7 december 2007 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3128993)
Het begint me echt wel op te vallen. Gisteren in man bijt hond, een heel onderdeel waarin Rudy Demotte zich sympathiek mocht maken. Vandaag een Franstalige politieke komiek in "de laatste show".

Het is duidelijk dat ze bij de VRT (of woestijnvis?) vinden dat er dringend een positief beeld van de Franstaligen moet worden opgehangen.

waarom zou dat niet mogen? we moeten ons toch niet opsluiten hé?

De schoofzak 7 december 2007 11:11

Het komt ook bij mij zo over dat de VRT een spelleke speelt van verdoken pogingen tot politieke beïnvloeding.

Maar inderdaad, in hun drang tot zelf-bewierroking beseffen ze niet dat door onmiddellijk over te schakelen naar de Franse taal, ze bij de gemiddelde Vlaming alleen maar wrevel veroorzaken.
Laat ze dus maar doen ...

In mijn persoonlijk leven zal ik altijd Frans spreken tegen franstaligen. Van mij krijgen ze geen halve sekonde gratis les in het Nederlands. Uitzondering: als ik er ene kan kloten omdat hij iets nodig heeft van mij, of om met zijn/haar voeten te spelen op een Brussels terras (met gestrekte armen en half dichtgeknepen ogen zeggen "heu, hoeveel of wat is dat, ik heb mijn leesbril niet bij ...."

straatrue 7 december 2007 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 3129824)
Het komt ook bij mij zo over dat de VRT een spelleke speelt van verdoken pogingen tot politieke beïnvloeding.

Maar inderdaad, in hun drang tot zelf-bewierroking beseffen ze niet dat door onmiddellijk over te schakelen naar de Franse taal, ze bij de gemiddelde Vlaming alleen maar wrevel veroorzaken.

In mijn persoonlijk leven zal ik altijd Frans spreken tegen franstaligen. Van mij krijgen ze geen halve sekonde gratis les in het Nederlands. Uitzondering: als ik er ene kan kloten omdat hij iets nodig heeft van mij, of om met zijn/haar voeten te spelen op een Brussels terras (met gestrekte armen en half dichtgeknepen ogen zeggen "heu, hoeveel of wat is dat, ik heb mijn leesbril niet bij ...."

Oog om oog, tand om tand; maakt van je een vrolijke mens.

tomm 7 december 2007 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nierika (Bericht 3129448)
Stel je voor dat ze in Brussel morgen plots allemaal in het Nederlands beginnen tegen Vlamingen...

Hangt ervan af waar je gaat, maar franstalige Belgen zullen over het algemeen moeite doen om Nederlands te spreken, zeker in winkels etc. (minder in supermarkten). In migrantenwijken minder, alhoewel ook daar een inhaalbeweging bezig is. Daartegenover staat dat ook in Vlaanderen veel migranten geen Nederlands spreken enkel Engels of Frans.

Ik vind het een goede evolutie dat franstaligen uitgenodigd worden in de VRT-studio's en omgekeerd. Een van de problemen van de laatste jaren was net het apartheidsbeleid, Vlamingen en franstaligen werden zo veel mogelijk van elkaar gescheiden, ook in Brussel. (bvb. afscheiding VUB van de ULB, eigen afdelingen voor franstaligen en Vlamingen in overheidsbedrijven, etc.). Moest je hetzelfde beleid voeren met pakweg Limburgers zouden die op den duur ook van ons vervreemden. (dat is trouwens wat in de loop der jaren gebeurt is in Frans-Vlaanderen). Misschien was er wel een crisis nodig om elkaar opnieuw te leren kennen en appreciëren, en te zien dat het eigenlijk dezelfde mensen zijn over de taalgrens. Een federale kieskring en versterking van het federale niveau op sommige vlakken (terwijl andere bevoegdheden geregionaliseerd worden) is ook een goede evolutie. Inderdaad, een evolutie naar meer efficiëntie, een staatshervorming niet op ideologische gronden ("alles voor Vlaanderen, voor Belgikske nikse") maar op rationele praktische gronden. Een evenwichtig stabiel en goed functionerend federalisme, net als in Duitsland. Dat is natuurlijk buiten de waart Dewever gerekend, de enige die zich verzette tegen een nationale kieskring. Normaal ook, want die wil niet dat de zaken goed functioneren in België, die houdt van crisissen en verrotting in de hoop dat een ervan zal leiden tot zijn verhoopte Vlaamse staat.

Kay_ 7 december 2007 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3128993)

Ben je nu echt serieus? :?

Den Ardennees 7 december 2007 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3129009)
Het omgekeerde geldt ook. Ik heb gisteren stukjes van La Une gevolgd waar Dehaene te gast was.

Dehaene als politicus in een politiek programma is logisch, ik heb het hier echter over Franstaligen die plots in Vlaamse amusementsprogramma's opduiken.

Zwartengeel 7 december 2007 13:46

Citaat:

Een dergelijke houding is niet enkel contraproductief, maar geeft Franstaligen bovendien net een bijkomend argument om toch maar geen Nederlands te hoeven leren.

santos 7 december 2007 13:51

Citaat:

Krijgen ze dan wel les in een andere taal?
Of bedoelde u Nederlandse les? Indien u dat bedoelde is het ook maar beter zo want het blijkt dat uw Nederlands toch niet het Nederlands is wat ik op school heb geleerd.

solidarnosc 7 december 2007 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3130196)
Dehaene als politicus in een politiek programma is logisch, ik heb het hier echter over Franstaligen die plots in Vlaamse amusementsprogramma's opduiken.

Het verschil tussen amusementsprogramma's en actualiteitsprogramma's is vandaag flinterdun geworden.

vlijmscherp 7 december 2007 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3130196)

jamaar, wat is daar nu erg aan?? mogen Vlamingen en Franstaligen echt elkaar totaal niet kennen van jou? mogen Vlamingen en Franstaligen echt totaal geen contact hebben met elkaar?

Turkje 7 december 2007 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3129023)
Al vaak gehoord van Afrikanen: hoe kan ik nu mijn NL inoefenen; iedere keer spreken ze mij in VL aan in het FR of EN

Staat er soms iemand met een mes achter die Afrikanen die hen verhindert om te antwoorden in het NL ?

Den Ardennees 7 december 2007 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3130331)
jamaar, wat is daar nu erg aan?? mogen Vlamingen en Franstaligen echt elkaar totaal niet kennen van jou? mogen Vlamingen en Franstaligen echt totaal geen contact hebben met elkaar?

ik zeg dan ook niet dat het erg is, het valt me alleen op.

De schoofzak 7 december 2007 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 3130251)
Een dergelijke houding is niet enkel contraproductief, maar geeft Franstaligen bovendien net een bijkomend argument om toch maar geen Nederlands te hoeven leren.

Je hebt groot gelijk.
Maar tegelijk zie je niet in dat d�*t juist mij een bijkomend argument levert om iets vlugger dan anders, te komen tot Vlaamse onafhankelijkheid.
Of ga je mij mijn vrijheid ontnemen om mijn politieke aspiraties te trachten na te streven? Heb je nu zin misschien om mij naar een archipel te sturen?

De schoofzak 7 december 2007 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 3130268)
Krijgen ze dan wel les in een andere taal?
Of bedoelde u Nederlandse les? Indien u dat bedoelde is het ook maar beter zo want het blijkt dat uw Nederlands toch niet het Nederlands is wat ik op school heb geleerd.

Ik heb Nederlands trachten te leren van mijn ouders en van mijn onderwijzenden in het Vlaams onderwijs, vanaf het eerste studiejaar bijna 50 jaar geleden. Als wegens mijn beperkte intellektuele kapasiteiten dat niet zo goed gelukt is, dan bied ik mijn nederige verontschuldigingen aan, en als je nu liever hebt dat ik daardoor beter ontzegd wordt van de grondrechten die aanvaard worden in alle demokratieën naar Westers model, dan zal ik dat toch maar aan mijn Vlaams gat smeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be