![]() |
Schouppe: N-VA heeft historische kans gemist
Etienne Schouppe in De Tijd zat 8 dec
'De N-VA van haar kant heeft volgens mij een historische kans gemist om zeer veel binnen te halen. Het programma dat op tafel lag, bevatte voor België grensverleggende sociaaleconomische en maatschappelijke maatregelen. Dat de N-VA dat niet op zijn juiste waarde heeft geschat, is uitermate te betreuren.' 'Als je de structuren van dit land wil veranderen, dan is de weg van de geleidelijkheid de meest zekere. België is geen land van revoluties, waar je de zaken van de ene op de andere dag verandert. Dat zijn sommige mensen uit het oog verloren. Met CD&V denken wij dat we, als we onze welvaart willen behouden, stap voor stap moeten gaan in de richting van een confederaal model. Maar we beseffen dat je die stap niet in één keer kunt doen.' |
Hij zei ook:
Wij (= CD&V) zijn geen separatisten: wij vinden dat België nog een meerwaarde biedt. Historische banden sinds 1830 kan je niet zomaar overboord gooien. |
ES vind ik nogal een raar figuur in de politiek. Waarom ze die hebben aangetrokken begrijp ik niet. Die kerel heeft de staat alleen maar geld gekost. Voor mij is hij een mislukt manager en zou dus beter stil blijven. Heulen met de oude krokodillen die hem binnenbrachten misschien?
|
Citaat:
Men heeft geprobeerd de forcing te voeren, maar men is tegen een muur gebotst :Angry5: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het zou de heer Schouppe passen om er even de verkiezingsbeloften van de Cd&V bij te halen......
Dan zou hij merken dat er over de NVA niks opgemerkt hoeft te worden.... Het was overigens NIET de NVA die het laatste voorstel onverteerbaar vond,(wel het VOORlaatste).Een onderhandeling loopt van het spoor op basis van het LAATSTE voorliggende voorstel.... ;-) |
Citaat:
BDW is wel heel stil de laatste tijd. |
en Vandeurzen nog meer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Logisch dat ze stil zijn als ze achter de schermen aan het onderhandelen zijn. :-)
|
Citaat:
Volgens mij moet de overgang naar een confederatie ook geleidelijk gaan. Het is alleszins duidelijk dat de Franstaligen - weer eens - een veldslag hebben gewonnen… Die overwinning kan ze voor bijna 100% toeschrijven aan de houding van onze 'Vlaamse' media en BV's (de 'Yves Desmetten van Vlaanderen' als het ware)... Wat die van de gematigde Vlaamse eisen gemaakt hebben, is haast crimineel...:-D |
Citaat:
Of behoort U nu ook tot de 'categorie' dat ineens vindt die grondige staatshervormingen, die eerst onbespreekbaar waren, moeten doorgevoerd worden? :roll: :-D |
Citaat:
En zoals BDW: enkel in 1 richting. |
Citaat:
1. verliest het kartel geen stemmen door het debacle van de formatie; 2. verschuiven binnen het kartel een pak stemmen van de CD&V naar de NVA. Schouppes probleem ligt vooral daar, me dunkt. Eens zien hoe de CVP daarop reageert. |
Citaat:
In andere thread heb ik het over een trendwatcher in de Tijd; hij zegt ook: Naast JMDD kan ook Mieke Vogels de tijdsgeest heel goed kan vatten. |
Misschien is CD&V wel ten dode opgeschreven; bij een terminale patiënt ziet men dat ook hé.
Net voor hij sterft, leeft hij nog eens op. De doping die N-Va is, heeft cd&v nog wat langer doen leven, maar het einde is misschien nabij. |
Citaat:
En langs de andere kant natuurlijk LDD + NVA + CD&V-Vlaams (en nog wat ontgoochelde VB-ers). Een formatie die in één klap 20 tot 25 pct haalt. Hoe het ook draait of evolueert, bij de volgende formatie zitten de Franstaligen met een heel andere Vlaamse delegatie aan tafel. Ze zullen nog met heimwee terugdenken aan het goeie, ouwe brave kartel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be