Ovidius |
8 december 2007 15:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
(Bericht 3132879)
Er is nogal wat gesjoemeld bij de VRT, met Tony Mary die wegging enzo. Waarschijnlijk ook gedoe met poen. Al die goeie programmators, ik vraag me nog steeds af waar die nu zitten.
Klinkt goed, met luisteraars die met luisteraars communiceren, Oof!
|
Idd die wissels aan de top heeft ze geen goed gedaan en straalt af op de hele organisatie. Tevens is er blijkbaar een generatiewissel aan de gang daar. Op het nieuws op TV1 zit nu ook nen nieuwe.
Dat programma is of was heel populair, er is zelfs een studie over zie ik zojuist.
Citaat:
Jongens en Wetenschap: een antwoord of gewoon leuk? BRON
Nathalie Linten(1), Katie Goeman(1), Jean-Pierre De Greve(1,2) (1)Sectie Communicatiewetenschappen en (2)Vesalius College, Vrije Universiteit Brussel.
Een radioprogramma over wetenschap, elke dag op prime-time. En razend populair. Dat is Jongens en Wetenschap, een programma van Radio 1 (Vlaanderen). Hoe komt dat nou? En is het gewoon radio of is het wetenschap? Een indringende kijk voor en achter een fenomeen.
1. Voorstelling van het programma
Waarom mag je Baileys en Tonic niet mixen? Word je sneller dronken als je bier drinkt met een rietje? Waarom krijgen blauwe plekken alle kleuren van de regenboog? "Jongens & Wetenschap richt zich elke dag via Radio11 tot de wereldbevolking om een antwoord te vinden op dit soort prangende vragen. Daartoe wordt een beroep gedaan op de kennis en vaardigheden van de voltallige mensheid."2 Elke werkdag van 9u tot 11u gaan Sven Speybrouck en Koen Fillet samen met gemiddeld 277.000 luisteraars op zoek naar het antwoord op twee wetenschappelijke vragen.
De radiomakers lieten zich inspireren door de legendarische boekenreeks ‘Jongens en Wetenschap’, gebaseerd op een Zwitserse jeugdreeks, verschenen tussen 1946 en 1963. Het is zoals de ondertitel aankondigt, ‘een bonte mengeling van spel en sport, uitvindingen en ontdekkingen, knutselwerk en avontuur’. De destijds populaire reeks was gevuld met spannende en leerrijke verhalen met dialogen en veel afbeeldingen. In deze boekjes valt meteen de belerende, opvoedkundige toon op. Dit heeft, een halve eeuw later, in het radioprogramma plaats geruimd voor humor. De grenzeloze nieuwsgierigheid is echter wel gebleven, net als het speelse leren.
In elke uitzending van Jongens & Wetenschap trachten de presentatoren samen met de luisteraars twee wetenschappelijke vragen te beantwoorden. De originele, boeiende en soms banale vragen komen doorgaans van de luisteraars zelf. Vragen als waarom is het ’s nachts donker? Hoe gezond is je eigen urine opdrinken? zijn schering en inslag. Op een humoristische en ludieke wijze worden deze wetenschappelijke ‘dilemma’s’ opgelost, met vaak vindingrijke studio- en gedachte-experimenten en in een eenvoudige en begrijpbare taal.
Luisteraars kunnen op verschillende manieren participeren aan het programma en reageren op de onderwerpen. Jongens & Wetenschap maakt ten volle gebruik van de verschillende communicatietechnologieën. Men kan reageren via telefoon of e-mail of berichtjes achterlaten op het discussieforum. Het programma kan bovendien live, inclusief webcam, via internet gevolgd worden en achteraf herbeluisterd worden. De zoektocht wordt elk uur afgewisseld hetzij met een studiogast, hetzij met een intermezzo van wetenschapsfilosoof Gerard Bodifiée, hetzij met een wetenschappelijke column van Wim Helsen.
Op het einde van elk uur komt een specialist ter zake de juiste wetenschappelijke uitleg geven, een persoon die ‘het intellectuele kaf van het koren kan scheiden’. 5 Meestal moet die specialist toegeven dat de mensen die gebeld en gemaild hebben merkwaardig dicht bij de waarheid zitten.
Op het einde van een uitzending wordt er telkens een beller tot erelid van de Koninklijke Academie voor Jongens en Wetenschap benoemd. Deze Academie werd vanaf de eerste uitzending in het leven geroepen als ‘eerbetoon aan de luisteraars’. 6 De Academie is hier geen galerij van bollebozen, niet de luisteraar die het dichtst bij de waarheid zit wordt opgenomen. Er is maar één manier om erelid te worden: “zorgen voor een onvergetelijk radiomoment. Eigelijk gewoon wie met het leukste verhaal afkomt, het interessantste of het opmerkelijkste, maar dat wisselt voortdurend. “ (Sven Speybrouck).
Lees verder
|
Citaat:
Radio1 profileert zich als de informatiezender van de openbare omroep. Deze radio-omroep legt de klemtoon op de actieve luisteraar die wil weten wat er in de samenleving gebeurt. Het is geen pure nieuwszender, het net besteedt ook ruime aandacht aan sport, cultuur, faits-divers, life-style en algemene informatie. Met die formule bereikt Radio1 gemiddeld 18% van de luisteraars. In: BOUVEROUX (J.). Het radiolandschap in Vlaanderen. In: Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 1997, jg.25, nr.3, p.163. (pp.161-166)
www.radio1.be/jongens&wetenschap/
|
|