![]() |
Houtkachel, schouw, buren, stank, STRESS!!!
Ik word er onnozel van.
Iedere keer als de buren hun houtkachel aansteken krijgen wij hier steevast het eerste uur al die rook binnen. Vanmorgen toen ik opstond dacht ik dat er iets in brand stond in onze keuken maar al snel bleek het weer hun schouw te zijn. Alles stinkt hierbinnen weer naar de rook. De ramen in de slaapkamers opengooien is er niet bij, bij zonnig maar koud weer kunnen we geen was buitenhangen, doen we dat wel kunnen we alles terug opnieuw wassen, als we een dagje weg zijn moeten alle ramen dicht... Ik weet niet hoe het komt maar de rook uit die schouw valt direct naar beneden en komt dan bij ons binnengedreven. Ik heb ze er al eens attent op gemaakt en na lang zeuren hebben ze de schouw met een halve meter verhoogd maar dat helpt geen zak. En telkens als ik er terug over begin wordt ik aangekeken alsof ze juist in een citroen gebeten hebben. Zijn er eigenlijk wettelijke regels voor de hoogte van een schouw? Want ik word dit kots- en kotsbeu! |
Verbranden ze dan hun huisafval of wat? Want sommigen nemen de term "allesbrander" nogal heel ruim op 8O
Wij hebben ook een houtkachel waar alleen hout in gaat en soms slaat de rook ook naar beneden. Daar is niets aan te doen maar verschrikkelijke geurhinder is dat niet. Waar ik wel last van heb is als de buur plastic aan het verbranden is. Dat is een hinderende stank... maar van zuiver hout heb je normaal geen of weinig hinder. |
Citaat:
Het gaat niet over een 'snuifje' rook eh, je ziet die rook uit de schouw zo bij ons binnenwaaien. En niet soms of af en toe maar telkens het eerste uur na het aanmaken van die rotkachel. Zelfs jassen die in de keuken op de stoel hangen moeten uitgewassen worden omdat ze ruiken alsof je naast een kampvuur hebt gezeten. |
Klacht neerleggen en volksgezondheid contacteren.
Citaat:
|
![]() ? |
Citaat:
Van een kachel die qua rendement precies past in de te verwarmen ruimte en met een hierop afgestemd rookkanaal heb je amper hinder van de rook. Veel rook duid duid op slechte verbranding. Een leverancier van kachels met een beetje kennis van zaken kan dat probleem zo oplossen. Er bestaan ook webstekken waar je dat perfect zelf kan uitrekenen. |
Ik word kortademig als er mist hangt, en alle ouwe lui in de buurt zijn weer hun houtkachel aant heetstoken.
Dus zit al die rotzooi lekker vast aan de grond. |
niks zo gezellig als een open haard...
(ik vraag me alleen af hoe een schouw nu "laag" kan zijn. Ale mij hebben ze altijd gezegd dat uw schouw moet uitsteken boven u dak of anders trekt hij niet beneden; dus... maarja!) |
Citaat:
(als mijn buurman van twee huizen verder zijn sigaar gaat smoren in zijnen hof, vluchten mijn kinders ook naar binnen (pas de panique, ze schelden hem terwijl uit voor t rot van de straat, dus hij doet dat hoe langer hoe minder) ;-) (tothier de intro) maar gij zult eerst moeten werken aan het sociale weefsel in uw straat, straatfeestjes en speelstraten organiseren en dergelijke, daarna gaat dien buur dat probleem vanzelf oplossen, uit respect voor u maar begin niet aan een burenvete ... dat kost u 10 jaar uit uw leven aan ergernis ... |
Citaat:
Het enige wat er kan zijn is dat de schouw nog moet opwarmen alvorens er een goede tocht mogelijk is. Dit zou overigens verklaren waarom er alleen maar rookhinder is gedurende het eerste uur dat de buurman aan het stoken is. Na dat uur zal de schoorsteen opgewarmd zijn. ( Of het moet zijn dat em dan stopt met stoken :-D ) |
De rijdende rechter moet hier uitspraak over doen.
![]() |
Wat je ziet is het Venturi effect: door de wind snelheid boven de schouw is de statische druk daar lager en zodoende zuigt de schouw. Aan twee zijden van een berg kan er ook een drukverschil zijn, en zodoende al het ook tochten in de tunnel ;)
Bij absolute windstilheid moet je het volgens mij enkel doen met het feit dat warme lucht naar boven gaat. |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.ncrv.nl/?nav=awetvCsHtGAubCjcCKFJ k bid nie vuur brune bonen |
Citaat:
Ik heb goed herinneringen aan Schotland waar ik ooit op hotel zat midden in de winter, het sneeuwde er serieus, het was rond de kerst. Het hotel was een oud kasteel en in de bar was een levensgrote open haard, echt de grootste die ik al gezien heb. (na die in de film natuurlijk) Keigezellig was dat, samen met die Schotten en andere hotelgasten voor dat vuur met ne Single Malt, een sigaar en maar tetteren, jongens genieten was dat. ;-) |
Citaat:
hypocrieteling :lol: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be