![]() |
|° {Tsjeverij} °|
Beste gelovige/heidene
Ik merk de laatste tijd dat de Katholieke Kerk bezig is met een heus offensief tegen de wetenschap. Misschien is die er zelfs al altijd geweest na de vroege middeleeuwen. Bijvoorbeeld het feit dat het Katholiek onderwijs, weigert in secundaire scholen, reclame van andere, niet-Katholieke scholen uit te delen. Ik begrijp dat het concurrentie is, maar het gaat toch over de opleiding, en de keuze van de jongere. Het censureren van reclame van andere scholen, vind ik niet kunnen. De leerling zal zelf wel uitmaken wat 'goed en kwaad' is. Maar ook het feit dat men in blaadjes, zoals Kerk & Leven, Omtrent, Tertio, enz, voortdurend kritiek geeft op de VUB en ander niet-Katholieke instellingen, vind ik onaanvaardbaar. En men beperkt zich niet tot instellingen, ook personen worden geviseerd vanwege hun atheïstische gedachtengoed. Ook beweert de Katholieke Kerk en misschien zelfs religie in het algemeen, dat bijvoorbeeld instincten niet wetenschappelijk verklaarbaar zijn. Of dat er altijd wel iets van een instinct niet wetenschappelijk verklaarbaar is. Terwijl dat wel zo is. Daarenboven wijst het de sociobiologie af, en zegt het dat het domein van de sociobiologie eigenlijk ook het domein is - en meer dan van de wetenschap - van religie. Religie beweert dat het afblijft van wetenschap en dat de laatstgenoemde constant de religie wil bevecten, maar ik denk dat het eerder omgekeerd is. Religie probeert na eeuwen van - meestal - bedrog, zich goed te praten, en toch nog een deeltje 'macht', of beter terrein naar zich toe te trekken. Volgens mij zijn er maar twee vragen waarop religie mag antwoorden:
Een hoofddoek mag dus best - als de vrouw in kwestie dat zelf wil natuurlijk. |
Citaat:
|
Persvrijheid, nog nooit van gehoord?
Enig idee hoe ze in VUB-kringen spotten met de paus? ![]() Je weet toch op wat die "tenebras" slaat? |
Citaat:
|
Citaat:
De paus is een religieus en politiek leider. Macht + Leer v/d Kerk = totaal onchristelijk Dus het wordt eens tijd dat christenen zich beginnen te verzetten tegen de Kerk en de daarbij horende organisaties. De paus gaat zijn boekje te buiten. Er komt geen kritiek van VUB of andere omwille van de religie, wel omwille van de macht v/d Kerk. |
Citaat:
In zo'n christelijke blaadjes staat dan, dat zij het niet begrijpen, het religieuze, en ze een verkeerd godsbeeld hebben. En het mysterieuze, het religieuze niet koesteren. En dat zij verkeerd zijn, en de mening van de blaadjes, de mening van de Kerk, de enige, echte, ware mening is. Daarenboven zit de Kerk nog altijd overal in verweven, op elk domein is ze actief:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je wilt een goed mens zijn, en de rest van het verhaal ken je wel, en een goed Christen en zo, moet je dan zeggen: 'IK BEN EEN CHRISTEN, EN DAAROM BEN IK GOED'. Kun je ook niet gewoon zeggen: 'Ik wil goed doen', i.p.v. de pretentieuze gedachte er op na houden, dat enkel een christen goed kan doen, en dat het christendom de ultieme, echte, ware godsdienst is. En ook dat je het 'Gods rijk' moet opdringen aan andere, desnoods verpakt. Je kan toch ook gewoon gehandicapte, sociaal zwakkeren, enz. helpen vanuit je mens-zijn. En als het dan per se uit je geloof moet komen, waarom dat dan luid uitroepen, alsof de andere je niet hoort. Denk daar maar eens over na, Katholiek! :-) |
Citaat:
Bijvoorbeeld de Universiteit Gent, die toch wel een hoog niveau haalt. Maar dat is voor mij de discussie niet. Voor mij is het niet de bedoeling dat er meer geld of middelen wordt gegeven aan vrijzinnige instituten. Er zou gewoon een eenvormig onderwijssysteem moeten zijn, onafhankelijk van religie. |
[quote=Don Geronimo;3144297]
Citaat:
Mensen die in de twee netten lesgeven zien geen substantieel verschil tussen de leerlingen. Er zijn wel scholen die minder presteren. Maar dat hangt niet af van het net, maar van de bevolking van die scholen. Er zijn ook katholieke scholen die minder presteren in vergelijking met Athenea. Natuurlijk als je een 'zwarte' school hebt, dan is het onderwijs kwalitatief minder. [quote] Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een christen zou het laatste antwoorden. God is liefde (cfr. eerste encycliek van Benedictus XVI en eerste brief van de evangelist Johannes) Citaat:
|
Citaat:
Simpel voorbeeldje: gezondheid op school. Een vrijzinnige visie gaat uit van zelfbeschikkingsrecht. Een christelijkgeïnspireerde visie gaat uit van rentmeesterschap van het lichaam. Dat leidt toch tot een totaal andere benadering en aanpak van het gezondheidsdebat op school. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vrij onderwijs hoeft geen 'neutraliteit' te claimen. Daarom heet het ook 'vrij' onderwijs. Het katholiek onderwijs WIL zelfs niet neutraal zijn. Ze wil christelijk-geïnspireerd zijn. Aldus hoeft ze ook niet reclame te maken voor een onderwijsnet dat haar eigen waarden aanvalt. Ze maken m.a.w. naast reclame voor katholiek onderwijs, geen reclame voor de VUB, wel voor de UG. |
Citaat:
Ik wens ook gespaard te blijven van creationistisch onderricht in de scholen, maar katholieke media en politici (vnl via Europa,met Poolse steun)op aandringen om het in te voeren aanvaardbaar te maken. Voorbeeldjes van de brainwashing vh publiek: http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...0-CDC80A0EE220 http://frankyaelbrecht.blogspot.com/...mde-tegen.html De logica is soms ver zoek: VB-er Vandesande pleit voor hoofddoekenverbod enerzijds, maar steunt invoering van het creationnistisch verhaaltje in de scholen anderzijds... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be