![]() |
goed nieuws: europa legt 'vrijheid' van valse reclame aan banden
Betere bescherming consumenten in EU
![]() Brussel, 12 dec. Consumenten in de Europese Unie zijn vanaf vandaag beter beschermd tegen misleidende reclame en agressieve verkooptrucs. Een Europese richtlijn (wet) treedt vandaag in werking om de positie van consumenten te versterken. De richtlijn verbiedt onder meer valse voorlichting, beïnvloeding en misleiding. Kwetsbare consumenten zoals kinderen worden extra beschermd. Volgens de eurocommissaris voor consumentenzaken, Meglana Kuneva, beschikt de EU hiermee over „keiharde regels tegen misleiding en gedwongen verkopen in de wereld”. De wetgeving heeft ook tot doel om EU-burgers die in een andere lidstaat inkopen doen, dezelfde rechtsbescherming als consument te bieden. Nederland heeft (met dertien andere lidstaten) de Europese richtlijn nog niet in nationale wetgeving omgezet door traagheid in het parlementaire proces. Maar Nederlandse consumenten zijn vanaf vandaag wel door de nieuwe Europese regels beschermd. Kuneva verklaarde vandaag in Brussel: „Oneerlijke praktijken schaden consumenten en verstoren de Europese markt. Er is geen plaats voor handelaren die mensen onder druk zetten, vooral niet in de aanloop naar kerst, de drukste periode van het jaar voor mensen om te winkelen.” Het pakket consumentenbescherming bevat 30 specifieke verboden. De belangrijkste zijn: Lokkertjes voor producten tegen een extreem lage prijs, waarvan geen voorraad is. Misleidende ‘gratis’ aanbiedingen. Oproep aan kinderen om ouders over te halen een geadverteerd product te kopen. Misleidende claims over heilzame werking. Tekst opgemaakt als artikel zonder vermelding dat het een advertentie betreft. Piramide schema’s (‘kettingbrief’-effect). Voorspiegeling van een gewonnen prijs zonder dat daar sprake van is. Misleidende informatie over consumentenbescherming. Bewering dat er sprake is van een beperkt aanbod en dus haast is geboden. Service die alleen maar beschikbaar is in een andere dan de nationale taal. Afgedwongen verkoop van producten door onmiddellijke betaling te eisen. Misleidend aanbod van Europa- brede garanties. ------------------------------------------------------ mooi zo. een goede stap in de richting van meer democratische controle op het vrije-marktfascisme, dus een stap in de richting van meer geëmancipeerd en vrij burgerschap. dat dit op europees niveau geschiedt is des te belangrijker, want de impact is enorm. de marktfundamentalisten zullen wellicht roepen dat de 'vrijheid' om consumenten te bedriegen, te beliegen, te misleiden, te bestelen en in 't zak te zetten bedreigd wordt. idd. erg hé. :-P |
En wie gaat dat allemaal implementeren?
De parkeeragenten? |
Citaat:
|
Amai, ik denk dat er veel powersellers op eBay kunnen inpakken, want er zijn er veel die onmiddellijke betaling vereist ingesteld hebben via paypal, waardoor je eerst moet betalen voor je bod geldig is.
|
En wat is er van het verbod geworden om particulieren die geen klant zijn in mailings op te nemen? Het Belgisch Direct Marketing Verbond verwacht nog steeds doodleuk dat we op hun Robinson-site ( http://www.robinsonlist.be/ )komen smeken met rust te worden gelaten.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
de controle wordt uitgeoefend door democratisch verkozen representatieven van de bevolking. zodus heeft de bevolking zelf, door middel van haar democratische vertegenwoordigers, meer controle op de markt. dat is nodig vermits de markt van nature uit een instrument van onderdrukking is dat steeds, door zijn streven naar winst, de neiging heeft om het volk - of het nu consument of werknemer is - te bedriegen, te bestelen, leeg te zuigen, te ruineren, te vergiftigen etcetera. slechts een klein percentage van grote aandeelhouders en bedrijfsleiders regeren de markt voor hun eigen profijt, niet voor het welzijn van de bevolking. daarom is democratische controle nodig. daarom is er meer overheid en minder markt nodig. wereldwijd. opdat we vrije, geëmancipeerde, zelfbewuste burgers zouden zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Goed NIeuws: Alleen nog gezonde-kindervoedselreclame!
Onvoorstelbaar maar waar: de kindervoedselfabrikanten hebben zich vrijwillig verbonden om vanaf 2009 alleen nog gezonde kindervoedselreclame te maken.
Dwz: alleen nog reclame over gezond kindervoedsel. Sommige voedselproducenten beginnen blijkbaar ethische normen te hanteren en sociale verantwoordelijk te nemen voor hun productie- en reclamedaden. Help! |
Als voorstander van laissez-faire vind ik dit een goede maatregel.
Fraude is een wanpraktijk. |
Citaat:
Valse contracten wel. |
Citaat:
Valse reclame is valsheid in geschrifte... |
Citaat:
Op dit moment zegt de wet dat België een democratie is. Ik heb lak aan de wet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be