goed, maar als je dat dan ook effectief doet moet je er ook de consequenties van dragen. 99,99999% van de bevolking doet zoiets niet, en kunnen hun inhumane (dat betwijfel ik trouwens, geweld is eigen aan de mensheid) neigingen onder controle houden.
Citaat:
Je kan dan ook vragen of dergelijk crapuul (zij die de doodstraf dus verdienen) wel het recht hebben om iets terug te mogen doen.
Uiteindelijk geef je ze opnieuw kansen, en normaal - met de misdaden die ze begaan hebben- vind ik niet dat je dan nog gelijk wat verdient.
|
Het is niet altijd crapuul dat zoiets doet, soms heel gewone mensen die tijdelijk doorslaan. Maar nog eens, ze hebben het wel effectief gedaan, en moeten er de gevolgen van dragen.
Citaat:
Misschien, ethiek is een zaak van kosten en baten. Als vrijheidsberoving noodzakelijk is om de samenleving te beschermen tegen iemand, dan is dat maar zo. Maar iemand doden is nooit noodzakelijk in dat geval, dus mag het niet.
|
Vrijheidsberoving is ook niet strikt noodzakelijk, het is een straf meer dan een maatregel om de maatschappij te beschermen (waarom anders fraudeurs oppakken die geen gevaar voor de maatschappij vormen zolang ze de kans niet hebben om te frauderen?) Gevangenisstraf, het woord zegt het zelf, straf, en ook de doostraf is een straf. Een ergere straf voor ergere misdaden.
Citaat:
Wat is er zo logisch aan oog om oog, tand om tand? In theorie lijdt dat tot het uitsterven van de mens.
|
In tegendeel, want dankzij dit principe denkt iedereen wel 2 keer na voor hij iemand iets misdoet. Het is ook rechtvaardig, men doet jouw hetzelfde aan wat jij anderen hebt aangedaan.
De huidige straffen zijn belachelijk, voor het overvallen van een oud vrouwtje krijgen ze bijna nooit effectieve gevangenisstraf. Deze hebben geen ontradend effect meer. dat is een van de weinige punten waarmee ik mij akkoord kan verklaren met het Blok.
Citaat:
Ik ben in ieder geval TEGEN de doodstraf, voor wie dan ook. En JA de staat MOET "heiliger" zijn dan de paus. Als de staat al niet het voorbeeld kan geven...
|
De staat dient niet om het goede voorbeeld te geven, de staat dient om de maatschappij goed te besturen en in goede banen te leiden, en om rechtvaardigheid te laten geschieden, in theorie toch. ik vind trouwens dat er niets onethisch is aan het vermoorden van iemand die het niet verdient te leven. Ook in een oorlog moet je mensen vermoorden, zou dat je tegenhouden om je land te verdedigen? (dat zijn allemaal geen populaire stellingen ter linkerzijde, dat weet ik, maar waarom eigenlijk, waarom moet een links iemand perse tegen de doodstraf zijn?)