Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het Vlaams model volgen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99445)

straatrue 15 december 2007 08:27

Het Vlaams model volgen

Alain de Gerlache (baas RTBF) op Radio 1 vanmorgen:

In WL begint men in te zien dat men niet alles van de staat moet verwachten en dat eigen initiatief nodig is.
Het Vlaams model kan daarbij nagevolgd worden.

Ook dat heb ik hier al vaak beweerd; maar nu hoor je het eens van een ander.

Op het moment dat men in WL niet meer afkerig staat tegen de VL recepten en VL hun model in heel België¨kan doordrukken zullen de VL zich beperken tot de helft van BE.

Geduld zou hier nochtans een schone zaak zijn; want voor zo'n mentaliteitsverandering is er wel wat tijd nodig.

straatrue 15 december 2007 08:31

Hij zei ook nog: in WL begint men zich af te vragen of men nog moet "boeten" voor de Franstaligen in de Rand.
Wat heeft een werkloze in Luik of Charleroi daarmee te maken?

Nu is dat nog taboe, maar ook hier is de switch bezig.

Deze bourgeois FRbelgen zijn natuurlijk nog wel de baas in FRbelgië maar geleidelijk aan zullen zij ook het pleit verliezen; net zoals de Franstalige VL in VL op den duur het onderspit hebben moeten delven.

Geduld aub

born2bewild 15 december 2007 08:35

goed voor hen.

woorden=wind, vooral komende van M. Collines.
veel blablalbalblalbhalbalha vooral

ancapa 15 december 2007 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3147885)

In WL begint men in te zien dat men niet alles van de staat moet verwachten en dat eigen initiatief nodig is.

Op het moment dat men in WL niet meer afkerig staat tegen de VL recepten en VL hun model in heel België¨kan doordrukken zullen de VL zich beperken tot de helft van BE.

Geduld zou hier nochtans een schone zaak zijn; want voor zo'n mentaliteitsverandering is er wel wat tijd nodig.

er zijn nog lichten bij de RTBf... :-D

born2bewild 15 december 2007 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3147893)

Dan ziet gij meer dan ik.
die pipo is een ex-woordvoerder van Verhofstadt.

Niet te veel geloof aan hechten dus...slangen type

ancapa 15 december 2007 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 3147898)
Dan ziet gij meer dan ik.
die pipo is een ex-woordvoerder van Verhofstadt.

Niet te veel geloof aan hechten dus...slangen type

ssssttt... ssssssssssttt

toch niet giftig van de 1000 heuveltjes :oops:

ancapa 15 december 2007 08:54

Citaat:

van het moment dat ze dat zelf beginnen te betalen zijn we zéééér blij :-D

straatrue 15 december 2007 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ancapa (Bericht 3147893)

Maar de VL zijn verblind (door de staatshervorming) want zij zien de veranderingen niet die in WL aan het gebeuren zijn.

Ik was heel blij toen ik onlangs in de media hoorde dat de bouwsector "boomt" in WL.

Ik had een paar weken terug namelijk zelf tegen mijn WL-vrouw gezegd: kijk eens hoeveel men bouwt/renoveert = goed teken want als het goed gaat in de bouw, ...
En ook VL profiteert daarvan want traditioneel veel VL op de werven in WL.

Enfin, wie amper in WL komt, moet zich beperken tot vooroordelen over WL.

circe 15 december 2007 09:00

Citaat:

Euh? In tegenstelling tot nu waarbij de VL zich NIET beperken tot hun eigen grondgebied?

Of bedoel je hier: zullen de Vlamingen HUN BETALINGEN kunnen beperken tot hun eigen grondgebied?

MLG 15 december 2007 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3147917)
Ik had een paar weken terug namelijk zelf tegen mijn WL-vrouw gezegd: kijk eens hoeveel men bouwt/renoveert = goed teken want als het goed gaat in de bouw, ...

Euh... waar haal je dat vandaan? De Waalse bouwsector doet het idd zeer goed, maar in mijn regio (ik woon ook Wallonie) zijn het toch vooral Italianen die in de bouw werken. Nog geen enkele Vlaming tegengekomen behalve voor wegenwerken (waar Betonac alom tegenwoordig is).

Chipie 15 december 2007 10:02

Citaat:

Yves Leterme heeft op zijn eentje gezorgd voor die mentaliteitsverandering... :lol:

Chipie 15 december 2007 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3147917)
Maar de VL zijn verblind (door de staatshervorming) want zij zien de veranderingen niet die in WL aan het gebeuren zijn.

Ik was heel blij toen ik onlangs in de media hoorde dat de bouwsector "boomt" in WL.

Ook de economie schijnt nu enorm sterk te groeien in WL...
Zelfs sterker dan in VL...

Volgens diezelfde Gerlache tijdens hetzelfde programma moet men dat evenwel niet overdrijven, want het Walenland behoort nu nog steeds tot de armste regio's van de Europa... :oops: :roll:

straatrue 15 december 2007 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 3147985)
Yves Leterme heeft op zijn eentje gezorgd voor die mentaliteitsverandering... :lol:

Die is al een tijdje bezig en MR = grootste partij = bewijs

Kortaf 15 december 2007 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3147888)
Hij zei ook nog: in WL begint men zich af te vragen of men nog moet "boeten" voor de Franstaligen in de Rand.
Wat heeft een werkloze in Luik of Charleroi daarmee te maken?

Nu is dat nog taboe, maar ook hier is de switch bezig.

Dit is de kern van de zaak, SR. Het is de taalnationalistische "solidariteit" van de Waalse verkozenen met de Brussels-francofone bourgeois die de relaties tussen Vlamingen en Walen vergiftigt.

Hef dit op, en alles zal weer beginnen lopen in dit land. Denk niet dat de Vlamingen dit zullen lossen, there's no way back.

De dag dat Walen in het parlement niet meer zullen instemmen met een "belangenconflict" of "alarmbel" over BHV of over de faciliteitenschooltjes, dan zal er een nieuw feit ontstaan zijn, en is het nieuw Belgisch pact een feit.

Maar daar zijn we blijkbaar nog lang niet. De Walen laten zich nog steeds gijzelen (zie onder andere Ducarme).

straatrue 15 december 2007 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3147992)
Dit is de kern van de zaak, SR. Het is de taalnationalistische "solidariteit" van de Waalse verkozenen met de Brussels-francofone bourgeois die de relaties tussen Vlamingen en Walen vergiftigt.

Hef dit op, en alles zal weer beginnen lopen in dit land. Denk niet dat de Vlamingen dit zullen lossen, there's no way back.

De dag dat Walen in het parlement niet meer zullen instemmen met een "belangenconflict" of "alarmbel" over BHV of over de faciliteitenschooltjes, dan zal er een nieuw feit ontstaan zijn, en is het nieuw Belgisch pact een feit.

Maar daar zijn we blijkbaar nog lang niet. De Walen laten zich nog steeds gijzelen (zie onder andere Ducarme).

In VL heeft het ook een hele tijd geduurd voor men zich heeft losgemaakt van de bourgeois-overheersing en daar kon het taalelement nog als ontbindende factor spelen.

In FRbelgië is de taal juist de bindende factor; dus een noot die nog harder is om kraken.

Kortaf 15 december 2007 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 3148003)
In VL heeft het ook een hele tijd geduurd voor men zich heeft losgemaakt van de bourgeois-overheersing en daar kon het taalelement nog als ontbindende factor spelen.

In FRbelgië is de taal juist de bindende factor; dus een noot die nog harder is om kraken.

Ziet dat er dan niet hopeloos uit?

Zullen de Walen zich omwille van de taalsolidariteit niet eerder laten meeslepen naar Frankrijk, in plaats van een nieuw pact met de Vlamingen aan te gaan?

born2bewild 15 december 2007 17:20

Het is lastig discussieren met palingen.
Kan iemand in feite een ernstig argument destilleren uit de oeverloze, decennialange blablahblah, anders dan:
GEEF ONS UW GELD, EN BTW, VOEL U SCHULDIG OOK

een echte molensteen, tijdverlies om een andere drijfveer te zoeken.
laAt ze maar eens in parijs proberen, in naam vd taalsolidariteit Ze zullen nogal een post pakken.

de Enige manier om die gastjes te leren zwmmen:in het water smijten zonder zwembandjes. Ze zulLen het wel leren en hun zuurstof beter te besteden hebben dan aan schelden enn afblaffen

Desiderius 15 december 2007 17:21

Too little too late...

AyneRand 15 december 2007 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3148058)
Ziet dat er dan niet hopeloos uit?

Zullen de Walen zich omwille van de taalsolidariteit niet eerder laten meeslepen naar Frankrijk, in plaats van een nieuw pact met de Vlamingen aan te gaan?

Waarom zouden Walen een pact moeten aangaan met Vlamingen? Laat elk individu zelf beslissen, de wereld is tenslotte niet Vlaanderen en Wallonië.

DebianFox 15 december 2007 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 3149176)
Waarom zouden Walen een pact moeten aangaan met Vlamingen? Laat elk individu zelf beslissen, de wereld is tenslotte niet Vlaanderen en Wallonië.

De wereld is Brussel he ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be