Geert C |
15 december 2007 23:28 |
Een "steeds hechter verband tussen de Europese volkeren" is de toekomst voor Europa, wat dat betreft kan ik me wel grotendeels vinden in de visie die Verhofstadt uiteengezet heeft in zijn De Verenigde Staten van Europa. De voornaamste uitdagingen de komende, laat ons zeggen, 10 �* 15 jaar zijn volgens mij: een sociaal-economisch beleid op het Europese niveau, de verdere democratisering van de Europese instellingen, het uitbouwen van het gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid, een vernieuwde financiering van de Unie en een Europees leger. Dat moet daarom geen eengemaakt leger zijn, maar een eenheidsstructuur dringt zich wel op.
We kunnen de rest nog wel "bijbenen", al betwijfel ik of het met al de 27 huidige lidstaten zal zijn. Tijdens dat proces van een "steeds hechter verband" zullen er ongetwijfeld landen zijn, bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, die op een gegeven moment voor de "opt-out" kiezen terwijl de Europese integratie voor de andere lidstaten verder gaat. Zo komen we tot een Europa met twee snelheden, maar op termijn zullen ook vele "tragere" landen kiezen om toch mee te gaan met de overige lidstaten in dat proces van integratie.
Je zal ondertussen al wel doorhebben dat ik een volbloed eurofederalist ben, dus ik hoop op een federaal/confederaal Europa. :cheer:
|