Tjsa, le roi heeft gedesideerd ...
maar op basis van welk programma ??? Demokratie ... okee, het is wel mijn gedacht dat als ze in het parlement een meerderheid krijgen die het vertrouwen stemt, maar dit is toch bij de haren getrokken.
Tenzij er echt een minimum programma is, en een minimum termijn; met tegelijk opstarten van besprekingen van staatshervorming.
Toch denk ik nog niet dat ze aan hun nief patatten zijn.
Want hoe worden de vele knelpunten, die tot gisteren overbleven, opgelost?
Ik zie het weverke er al mee naar zijn kongres trekken.
En deze keer zal er niet zoveel applaus zijn voor mister 800.000 stemmen.
En in de ministerraad mag Di Pupo best nooit naast Reinders zitten ... enzovoorts enzovoorts ...
(probeer nu maar eens in het buitenland uit te leggen: hebben we nu een regering of hebben we er geen ...)
maandag 17 december 2007
Verhofstadt moet regering vormen
Op twee weken van informateur tot formateur
BRUSSEL - De koning heeft ontslagnemend premier Guy Verhofstadt (Open VLD) belast met het vormen van een interimregering
De koning heeft vanmiddag premier Verhofstadt in audiëntie ontvangen. Net zoals de voorbije twee weken het geval was, werd Verhofstadts opdracht verder uitgebreid.
In lange officiële zinnen klinkt dat zo: 'De Koning heeft de Heer Verhofstadt belast met het vormen van een interimregering belast met de dringende zaken en die de besprekingen zal opstarten die moeten leiden tot een hervorming van de instellingen. De Heer Verhofstadt heeft deze opdracht aanvaard.'
Twee weken geleden verscheen Verhofstadt opnieuw op het toneel. De koning vroeg hem toen om hem 'op zeer korte termijn te informeren hoe de huidige impasse kan worden doorbroken en daartoe alle nodige contacten te leggen'.
Een week later, op maandag 10 december, werd de opdracht uitgebreid. De rol van Verhofstadt werd uitgebreid tot die van informateur. De koning informeren over 'het snel op de been brengen van een interimregering', luidde de taak.
En nu, nog een week later, mag Verhofstadt dus zelf die regering gaan vormen. Verhofstadt gaat dus in twee weken van informateur tot formateur. Weliswaar nog steeds van een interimregering.