Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Mensenhandel in Antwerpse Chinatown (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99685)

Uh-Huh 19 december 2007 16:43

Mensenhandel in Antwerpse Chinatown

Citaat:

Mensenhandel in Antwerpse Chinatown breidt zich uit
Payoke vangt dit jaar dubbel zoveel slachtoffers op

ANTWERPEN - Almaar meer Chinezen durven te getuigen over mensenhandel, klinkt het bij de federale gerechtelijke politie. Payoke, de Antwerpse hulporganisatie voor slachtoffers van mensenhandel, ving in 2007 vijftien slachtoffers op. Dat zijn er negen meer dan vorig jaar.

De Chinese maffia bestaat, zo blijkt uit cijfers van het jaarverslag van Payoke. In 2007 ving het opvangcentrum vijftien slachtoffers op, het jaar daarvoor werden er zes nieuwe dossiers aangemaakt. 'Mensenhandel in het Antwerpse Chinatown bestaat al jaren', klinkt het bij de federale gerechtelijke politie. 'Toch merken we dat de bereidheid om wantoestanden aan te kaarten groter is dan ooit.' De jongste drie jaar werden er 33 slachtoffers gered uit de criminele netwerken.

De Chinezen die bij Payoke terechtkwamen, werden bijna allemaal economisch uitgebuit. Criminelen uit de Chinese provincie Fujian smokkelen goedkope werkkrachten naar Europa. Zodra de slachtoffers in Antwerpen aankomen, begint de miserie. Om hun reiskosten, zo'n 25.000euro, terug te betalen, moeten ze aan de slag in restaurants. Daar werken ze 80uren per week en verdienen ze 500euro per maand. Sommigen werken zich nog dieper in de schulden door te gokken in de drie illegale gokhuizen waar Payoke weet van heeft. 'Heel veel restaurants in de omgeving van de Van Schoonhovenstraat houden het systeem in stand', zegt Patsy Sörensen. 'Ze durven niet anders, uit schrik voor wraakacties van de georganiseerde Chinese misdaad.'

Hoewel er steeds meer Chinezen van die slavenarbeid verlost worden, blijft het dweilen met de kraan open, vindt Sörensen. 'In 2000 werd de problematiek pijnlijk duidelijk toen 58 Chinezen het leven lieten in een koelvrachtwagen in het Engelse Dover. Maar sindsdien is de aandacht weggeëbd. Ik merk dat mensenhandel geen topprioriteit meer is. Ik stel vast dat er zowel op lokaal als op federaal niveau een tekort aan agenten is die thuis zijn in die wereld.'

Nochtans werken de federale gerechtelijke politie, de dienst Vreemdelingenzaken en het OCMW goed samen met Payoke. Zij sturen de slachtoffers door naar de hulporganisatie. Sörensen: 'Bij ons krijgen ze 45dagen de tijd om te bezinnen of ze over zullen gaan tot bekentenissen. Eens de mishandelden beginnen te praten en namen beginnen te noemen, krijgen ze een verblijfsvergunning.'

Meer openheid zou de verschillende diensten al een pak vooruit helpen, onderstreept Sörensen. 'Het Antwerpse Chinatown is een gesloten gemeenschap. Zelfs de restaurantuitbaters, die zichzelf niets te verwijten hebben en die volledig in orde zijn met alles, weigeren te praten. En dat is jammer.'

Bron: http://www.hetvolk.be/Article/Detail...cleID=BH1LITAE
Jaja, terwijl men in Antwerpen (en daarbuiten) vooral ligt te kankeren op de islam en moslims, krijgen de échte criminelen natuurlijk zowat vrij spel.

Ook proficiat aan het Vlaams Belang om steevast consequent de vinger op de wonde te leggen... :clapping: :roll:

alberto 19 december 2007 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157343)
Ook proficiat aan het Vlaams Belang om steevast consequent de vinger op de wonde te leggen... :clapping:

Van mij ook een dikke proficiat, zij zijn de enigsten die de niet werkende multicul en de onveiligheid aankaarten, de rest laat de boel de boel.

Uh-Huh 19 december 2007 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 3157372)
Van mij ook een dikke proficiat, zij zijn de enigsten die de niet werkende multicul en de onveiligheid aankaarten, de rest laat de boel de boel.

Inhoudloos gebral. Hoeveel keer hebt u deze zin al getypt op dit forum?

Maar oké, kan u bewijzen dat andere partijen niet bekommerd zijn om de (on)veiligheid en de multiculturaliteit? Op welke manier werkt deze laatste trouwens niet?

Uh-Huh 19 december 2007 18:08

Is het trouwens 'verantwoord' (van de politie) om verblijfsvergunningen uit te delen in ruil voor bekentenissen i.v.m. mensenhandel?

Visjnu 19 december 2007 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157546)
Is het trouwens 'verantwoord' (van de politie) om verblijfsvergunningen uit te delen in ruil voor bekentenissen i.v.m. mensenhandel?

permanent? 8O

Uh-Huh 19 december 2007 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3157564)
permanent? 8O

Maakt dat iets uit? Wat schiet je ermee op om een bepaalde persoon zelfs maar tijdelijk in je land te laten verblijven om hem/haar daarna terug te willen sturen naar het land van herkomst? Dit laatste wordt dan toch alleen maar moeilijker?

alberto 19 december 2007 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157393)
Inhoudloos gebral. Hoeveel keer hebt u deze zin al getypt op dit forum?,

Het is de eerste keer, waarom?
Citaat:

Maar oké, kan u bewijzen dat andere partijen niet bekommerd zijn om de (on)veiligheid en de multiculturaliteit? Op welke manier werkt deze laatste trouwens niet?
Ik hoef niks te bewijzen, ik weet alleen dat het Belang meer begaan is met die problematiek van onveiligheid en multikul, de andere partijen zijn bekommert zolang ze stemmen kunnen ronselen van allochtonen, daarna houdt het op, kijk in Antwerpen, ik dacht dat er geen enkele allochtoon van de jongste gemeenteraadsverkiezingen in de gemeenteraad zit, alhoewel er verschillende nogal wat stemmen gehaald hadden en hen veel belooft was.
Evenzo wat veiligheid betreft, sla de kranten maar eens open en lees wat er allemaal gebeurt en hoe snel gevaarlijke criminelen terug vrijkomen.

En multicultuur werkt volgens mij niet omdat iedere cultuur zich terugtrekt in zijn eigen gedacht en leefwereld, men leeft niet met elkaar maar naast elkaar.

Herr Oberst 19 december 2007 19:42

Hip hip hoera voor de multicul!

Uh-Huh 19 december 2007 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 3157720)
Ik hoef niks te bewijzen, ik weet alleen dat het Belang meer begaan is met die problematiek van onveiligheid en multikul, de andere partijen zijn bekommert zolang ze stemmen kunnen ronselen van allochtonen, daarna houdt het op, kijk in Antwerpen, ik dacht dat er geen enkele allochtoon van de jongste gemeenteraadsverkiezingen in de gemeenteraad zit, alhoewel er verschillende nogal wat stemmen gehaald hadden en hen veel belooft was.
Evenzo wat veiligheid betreft, sla de kranten maar eens open en lees wat er allemaal gebeurt en hoe snel gevaarlijke criminelen terug vrijkomen.

Dat is uw perceptie, waarschijnlijk omdat u zich niet informeert, maar in werkelijkheid heeft elke (serieuze) partij een standpunt over veiligheid en immigratie/integratie. Maar het kan zijn dat u het niet eens bent met dat standpunt en dat is dan voer voor een andere discussie.
Citaat:

En multicultuur werkt volgens mij niet omdat iedere cultuur zich terugtrekt in zijn eigen gedacht en leefwereld, men leeft niet met elkaar maar naast elkaar.

Het hangt ervan af hoe u 'multicultuur' definieert. In mijn perceptie heerst er binnen de autochtone bevolking ook een 'multicultuur' en ik denk niet dat u dit (volledig) kan wijten aan immigranten of allochtonen. De mondialisering van de wereld speelt hierin ook een grote rol. Volgens mij is het nu zelfs praktisch onmogelijk geworden om alleen al de autochtonen van de maatschappij te groeperen in een soort van 'monocultuur', laat staan dat zoiets ooit zou kunnnen slagen met de allochtonen erbij.

Soit, dit is allemaal wel off-topic.

Visjnu 19 december 2007 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157594)
Maakt dat iets uit? Wat schiet je ermee op om een bepaalde persoon zelfs maar tijdelijk in je land te laten verblijven om hem/haar daarna terug te willen sturen naar het land van herkomst? Dit laatste wordt dan toch alleen maar moeilijker?

Met een tijdelijke verblijfsvergunning kan je ten minste voorlopig vrij rondlopen en werken. Na 5 jaar kan je ev. voor permanente gaan.

Waar zouden ze belanden zonder verblijfsvergunning? In een gesloten instelling ofzo? Ik neem aan dat ze gedurende het onderzoek niet direct teruggestuurd kunnen worden?

Uh-Huh 19 december 2007 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 3157951)
Met een tijdelijke verblijfsvergunning kan je ten minste voorlopig vrij rondlopen en werken. Na 5 jaar kan je ev. voor permanente gaan.

Waar zouden ze belanden zonder verblijfsvergunning? In een gesloten instelling ofzo? Ik neem aan dat ze gedurende het onderzoek niet direct teruggestuurd kunnen worden?

Ik wou er eigenlijk gewoon maar op wijzen dat ze na zo'n verblijfsvergunning waarschijnlijk nooit meer terug zullen gaan of teruggestuurd zullen kunnen worden.

Misschien zou men er dan een integratiecursus aan kunnen koppelen? Of denk je dat ze door een verblijfsvergunning ook ineens het reilen en zeilen van de hele maatschappij kennen?

Visjnu 19 december 2007 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157971)
Ik wou er eigenlijk gewoon maar op wijzen dat ze na zo'n verblijfsvergunning waarschijnlijk nooit meer terug zullen gaan of teruggestuurd zullen kunnen worden.

Als het geen permanente is gaat dat makkelijk. Tenzij ze na die periode onderduiken.

Citaat:

Misschien zou men er dan een integratiecursus aan kunnen koppelen? Of denk je dat ze door een verblijfsvergunning ook ineens het reilen en zeilen van de hele maatschappij kennen?
Daar geloof ik niet direct in. Ik vraag mij af hoeveel jaar integratiecursus er moet gegeven worden om chinezen die hier in een container aankomen het reilen en zeilen van de maatschappij te doen leren kennen. Ik zou echter meer details over die mensen willen weten vooraleer ik daar echt uitspraken over durf te doen.

forumspook 19 december 2007 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157594)

Men schiet er mee op dat in ruil voor een verblijfsvergunning van enkele jaartjes, mensensmokkelaars gepakt kunnen worden.

forumspook 19 december 2007 22:10

Citaat:

Het is de eerste keer, waarom?

Multicriminele cultuur zou men beter zeggen

Bolsjewiek 20 december 2007 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 3157372)

Nee.

Bolsjewiek 20 december 2007 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 3157732)
Hip hip hoera voor de multicul!

Dank u, dank u...8-)

Bolsjewiek 20 december 2007 09:05

Citaat:

.

Ja, ik heb me echt teruggetrokken in mijn strengkatholieke blanke gemeenschap...:roll:

alberto 20 december 2007 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157883)
Soit, dit is allemaal wel off-topic.

Je hebt gelijk dit is off-topic.
Hoe men de mensenhandel moet oplossen weet ik ook niet, mss toch maar terugkeren naar een streng migratie en gezinsherenigingssbeleid?
Zwaardere aanpak van criminelen, die zich daaraan schuldigmaken?
Illegalen sneller proberen opsporen en terugsturen?
Razzias houden in bepaalde milieu's waarvan men denkt dat ze zich aan mensensmokkel schuldig maken?

alberto 20 december 2007 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolsjewiek (Bericht 3158699)
Ja, ik heb me echt teruggetrokken in mijn strengkatholieke blanke gemeenschap...:roll:

Draai maar met uw oogjes, er bestaat al een draadje over.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=99711

Winterhamer 21 december 2007 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 3157343)
Jaja, terwijl men in Antwerpen (en daarbuiten) vooral ligt te kankeren op de islam en moslims, krijgen de échte criminelen natuurlijk zowat vrij spel.

Ook proficiat aan het Vlaams Belang om steevast consequent de vinger op de wonde te leggen... :clapping: :roll:

De echte ? :lol:

Maar goed, dit bewijst dan dat de hele multikul niet werkt, hop, allemaal terug.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be