Fozzie |
20 december 2007 12:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich
(Bericht 3157625)
Ik ga hier de eisen van de OVS even niet bespreken. Puur tactisch gezien is dit toch enorm dom van de OVS? Dit soort dingen zet de publieke opinie alleen maar op tegen de stakers? Als ik aan het hoofd van de NMBS stond, hoefde ik alleen maar op tv wijzen op het feit dat hun staking ervoor kan zorgen dat duizenden werkende mensen niet bij hun gezin thuis Kerstmis zullen kunnen vieren en dat ook de oudejaarsfeestelijkheden problemen kunnen opleveren.
Of hun eisen nu gerechtvaardigd zijn of niet, dit soort acties zijn gewoon strategisch dom aangezien het de publieke opinie gewoon tegen de stakers zet. De enigen die hieronder te lijden hebben, zijn de personeelsleden van de NMBS die niet akkoord zijn met het NMBS-beleid en de reizigers. De topmensen van de NMBS moeten alleen maar wijzen op de data waarop er gestaakt wordt om de publieke opinie zo op hun hand te krijgen.
|
Ik heb alle begrip voor vaksbondsacties als die het doel hebben de situatie van de werknemers te verbeteren.
Maar... Ik moet zelf werken in de nacht van de 24ste op de 25ste, en ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer om op mijn werk te raken. Als nachtopvoeder heb ik een grote verantwoordelijkheid tegenover de kinderen die mij zijn toevertrouwd. Te laat komen of niet gaan werken zou onverantwoord zijn. Nu plots nog vlug verlof nemen zodat iemand die dichter woont - en al kerstplannen had gemaakt - zou zeer oncollegiaal zijn...
Als opvoeders en verplegend personeel staken, dan blijven ze toch een minimum-dienstverlening aan bieden (zondagsdagdiens), zodat de kinderen of patiënten waarvoor ze verantwoordelijk zijn niet in de steek gelaten worden.
Door deze staking worden personen die moeten op hun werk raken gegijzeld, de gewone burger is terug het slachtoffer van die wilde stakingen.
Waarom voorzien ze geen minimumdienstverlening, of doen ze geen andere acties waarbij mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer wel op hun werk raken? Ik herinner me nog de betaalstakingen waarbij de trein gewoon bleef rijden, maar ipv een ticket een pamflet met de eisen van de vakbond werd gegeven aan het loket (je reed dus gratis die dag). Met een dergelijke creatieve actie krijg je de steun van de reizigers. Door een staking toont de OVS zich zeer onsolidair met de mensen die de trein nodig hebben om naar hun werk te gaan (niet iedereen kan zich een auto permiteren), en aangezien de OVS niet solidair is met de mensen die net als ik moeten werken, kan ik me ook niet solidair verklaren met hun staking. Ik keur ze dus ten stelligste af.
Hoe moet ik nu op mijn werk raken? Eigenlijk zou ik moeten een taxi nemen en de gepeperde rekening moeten laten sturen naar de asociale OVS.
|