Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Algemeen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=19)
-   -   Vlamingen zijn het slimst! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99726)

André de Hollander 20 december 2007 10:33

Vlamingen zijn het slimst!

Van NRC.nl

Citaat:

Den Haag, 19 dec. De Vlaamse secretaresse Mady van Goethem heeft vanavond het Groot Dictee der Nederlandse Taal gewonnen. Zij maakte vijf fouten in De Ladder Naar Lust, een tekst die is geschreven door de in oktober overleden auteur Jan Wolkers.

.article_related_box table {width: 225px;}
Opname van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal in de Eerste Kamer, de foto is genomen in 2001.

(Foto Martijn Beekman)
,,Ik sta helemaal te blozen'', aldus de beduusde 46-jarige Vlaamse. ,,Ik heb me niet eens echt voorbereid. Dit voelt bijna oneerlijk tegenover sommige mensen die hier al hun hele leven van dromen.''
De beste Nederlandse deelnemer was Bob Boersema, een gemeenteambtenaar uit Ermelo. Hij maakte acht fouten.
De beste prominenten kwamen dit jaar uit Vlaanderen: schrijvers Stefan Brijs en Peter Terrin struikelden allebei over tien woorden. De Nederlandse auteur Christiaan Weijts volgde hen op de voet met elf fouten. Weijts schreef voor NRC Handelsblad een verslag van het dictee. De schrijver las zijn verslag ook voor. Beluister het hier.

Gefeliciteerd!

reinaert68 25 december 2007 20:02

Oud nieuws;)

Derk de Tweede 27 december 2007 19:04

Ik ben diep geschokt!

Ovidius 27 december 2007 19:05

Het is een gewoonte, een traditie ondertussen.

Heftruck 27 december 2007 19:34

Je titel is fout.

Iemand is slimmer dan iemand anders, dat zegt niets over een toevallige groep.

Nationaliteit en groepsgevoel zijn irrelevant.

Derk de Tweede 27 december 2007 19:42

Bovendien de stand is nu toch 9 - 9?

Ovidius 28 december 2007 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3174104)
Je titel is fout.

Juiste opmerking, maar toch neemt het niet weg dat de Vlamingen over het algemeen meer keer gewonnen hebben. Het verschil wordt helemaal groot als we 'Tien voor taal' meetellen.

Ovidius 28 december 2007 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3174131)
Bovendien de stand is nu toch 9 - 9?

Geen idee, ik vind er weinig van terug op het net.

http://grootdictee.nps.nl/page/ranglijsten?jaar=2007

Heftruck 28 december 2007 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3175309)
Juiste opmerking, maar toch neemt het niet weg dat enkele Vlaamse deelnemers samen meer keer gewonnen hebben dan enkele Nederlandse deelnemers samen. Het verschil wordt helemaal groot als we 'Tien voor taal' meetellen.

En dat zegt nog steeds niets over de hele groep Vlamingen of Nederlanders.

Judokus 28 december 2007 11:28

Wie deed mee?

Heeft er iemand meegedaan met het Groot Dictee?

Hoeveel fouten had je?

Ik deed thuis mee en had 17 fouten. Ik was nog behoorlijk trots op mezelf.

Derk de Tweede 28 december 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 3175381)
Heeft er iemand meegedaan met het Groot Dictee?

Hoeveel fouten had je?

Ik deed thuis mee en had 17 fouten. Ik was nog behoorlijk trots op mezelf.

Ik had 18 fouten, maar had wel Jimi Hendrix goed gespeld.

C uit W 28 december 2007 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3175351)

Jawel, want de Vlamingen winnen vaker. We kunnen nu eenmaal (voorlopig) beter spellen.

Ovidius 28 december 2007 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3174104)
Je titel is fout.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3175309)
Juiste opmerking, maar toch neemt het niet weg dat de Vlamingen over het algemeen meer keer gewonnen hebben. Het verschil wordt helemaal groot als we 'Tien voor taal' meetellen.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3175351)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HEFTRUCK (Bericht 3175309)
Juiste opmerking, maar toch neemt het niet weg dat enkele Vlaamse deelnemers samen meer keer gewonnen hebben dan enkele Nederlandse deelnemers samen. Het verschil wordt helemaal groot als we 'Tien voor taal' meetellen.

Neem me niet kwalijk maar ik vind dit meer een woordenspelletje dan een discussie, heel toepasselijk misschien, maar ook verwarrend, ik sta trouwens achter mijn tekst (zonder het rode).

Het zegt mij in elk geval dat de Vlamingen meer keer gewonnen hebben dan de Nederlanders, waaruit je weer zou kunnen afleiden dat de Vlamingen statistisch gezien minder fouten schrijven en de spellingregels beter begrepen hebben op school en misschien een grotere 'woordenschat' hebben.

Nu, ik geef toe het is maar een spelletje en geen onderzoek. Ik zie trouwens ook niet het probleem als uit onderzoek zou blijken dat dat werkelijk ook zo is, het toont alleen aan dat ze op Nederlandse scholen andere leermethoden hebben of prioriteiten leggen in de eindtermen, en dat mag.

Voor alle duidelijkheid, ik heb nergens beweerd dat Nederlanders dommer zouden zijn dan Vlamingen, ik ben het maw expliciet oneens met de topic-titel! ;-)

Heftruck 29 december 2007 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 3175431)
Jawel, want de Vlamingen winnen vaker. We kunnen nu eenmaal (voorlopig) beter spellen.

Sorry, maar ik heb het zo niet met begrippen als "dé" Vlamingen en "dé" Nederlanders.

Heftruck 29 december 2007 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3176425)
Neem me niet kwalijk maar ik vind dit meer een woordenspelletje dan een discussie, heel toepasselijk misschien, maar ook verwarrend, ik sta trouwens achter mijn tekst (zonder het rode).

Het zegt mij in elk geval dat de Vlamingen meer keer gewonnen hebben dan de Nederlanders, waaruit je weer zou kunnen afleiden dat de Vlamingen statistisch gezien minder fouten schrijven en de spellingregels beter begrepen hebben op school en misschien een grotere 'woordenschat' hebben.

Nu, ik geef toe het is maar een spelletje en geen onderzoek. Ik zie trouwens ook niet het probleem als uit onderzoek zou blijken dat dat werkelijk ook zo is, het toont alleen aan dat ze op Nederlandse scholen andere leermethoden hebben of prioriteiten leggen in de eindtermen, en dat mag.

Voor alle duidelijkheid, ik heb nergens beweerd dat Nederlanders dommer zouden zijn dan Vlamingen, ik ben het maw expliciet oneens met de topic-titel! ;-)

Zie bovenstaande. ;-)

Ovidius 30 december 2007 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3178079)
Zie bovenstaande. ;-)

Daar gaat het hier ook niet over, ik begrijp maar al te goed wat je punt is, maar dan moet je wel eerst ff de werkelijkheid negeren. Nu goed, dat schijnt hier op het forum alvast regelmatig gebruikt te worden als discussietechniek, mij niet gelaten. Ik blijf er echter bij dat dit dan geen discussie is maar een dans, een wilde dans waar niemand leidt. Cool, laten we dansen dan. :-)

Ik wil me best buiten het huidige kader begeven maar dan geeft je dat best eerst ff aan op voorhand zodat ik weet dat het over Utopia gaat. ;-)

C uit W 30 december 2007 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 3178077)
Sorry, maar ik heb het zo niet met begrippen als "dé" Vlamingen en "dé" Nederlanders.

Da's uw probleem dat je iets niet begrijpt, niet van de Vlamingen.
Of ben je ook Heel-Nederlander? Dan is het goed! :-D

kiko 31 december 2007 20:51

Betekent helemaal niets. Het enige wat men er eventueel zou kunnen uit afleiden, is dat Vlamingen zich meer bezig houden met correcte spelling dan de Nederlanders.

Niet meer, niet minder.

Derk de Tweede 3 januari 2008 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 3182025)
Betekent helemaal niets. Het enige wat men er eventueel zou kunnen uit afleiden, is dat Vlamingen zich meer bezig houden met correcte spelling dan de Nederlanders.

Niet meer, niet minder.

Dat klopt, en Nederlanders zouden gemiddeld verbaal beter scoren.
Nu eens kijken wie er het mooist kan zingen. :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be