C2C |
20 december 2007 23:06 |
Chomsky vernielt 911 conspiracies met zuivere logica - dit is écht links
Niet om nog eens een nieuw 911 topic te starten, maar dit zouden sommige mensen hier toch eens moeten zien. Chomsky werd uitgenodigd door een clubje 9/11 'truth seekers' en tot hun grote verbazing vernedert hij ze genadeloos.
Chomksy heeft naar mij geluisterd. Net zoals ik zegt hij dat écht kritische linkse mensen zich niet bezig houden met 9/11 conspiracies omdat er veel belangrijker zaken zijn.
Bovendien hebben die theorieën ook geen enkele redelijke basis (als mens van de Rede kan ik Chomsky hierin volgen); zij die deze theorietjes pushen hebben fundamenteel geen vat op complexiteit. Zij kunnen daar niet mee om en begaan daardoor de fout om - op volstrekt irrationele wijze - complexiteit te reduceren tot een pseudo-steekhoudend narratief. Zoals de paranoicus een schizofreen landschap reduceert tot een groot heuristisch narratief dat voor hem de wereld ordent en verklaart, maar dat fundamenteel losstaat van de werkelijkheid.
Zoals Chomsky aanraadt zouden deze mensen eens een cursus wetenschappen moeten volgen, dan zouden ze inzien dat complexe evenementen vol onverklaarbaarheden zitten. Geen enkel wetenschapper kleeft die dan gauw aan elkaar in een groots verhaal zonder elk element eerst afzonderlijk te onderzoeken, en indien het onverklaarbaar blijft dat ook voorlopig te aanvaarden (en het vooral dus niet als bewijs voor een mythisch kader te gebruiken).
Let dus op: schitterend hoe Chomsky louter met logische argumenten alleen erin slaagt om 911 conspiracies de kop in te drukken en die losers een lesje in nederigheid leert:
Chomsky dispels 9/11 conspiracies with sheer logic
http://www.youtube.com/watch?v=TwZ-vIaW6Bc
Zoals ik dus altijd heb gezegd: geen enkel kritisch mens mag zijn belangrijke energie en zijn emancipatoir vermogen verdoen aan de burgerlijke onzin van de conspiracy theories.
Die samenzweringstheorieën zijn reactionair, extreem-rechts en steunen de neocons en het militair-industrieel complex.
Net zoals Chomsky sta ook ik hier soms alleen; want de meeste conspiracy theorists wanen zich vaag "links", terwijl ze eigenlijk het tegendeel zijn. En bijna heel "links" Europa heeft wel twijfels bij 9/11 (zie de permanente verwijzingen hier op het forum naar deze en gene ex-politicus die van een samenzwering spreekt).
Kameraad Chomsky - met permissie tutoyeer ik mijn vriend - en ikzelf zullen nooit de Rede loslaten en elke keer we met conspiracy nonsense worden geconfronteerd, het extreem-rechtse karakter ervan blootleggen. Ook al staan we helemaal alleen. En ook al komt de nonsense van zichzelf wanend links.
Alleen Chomsky en ik zijn echt links. Wie niet akkoord is verdient de goelag.
|