stropkeuh |
23 december 2007 23:23 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING
(Bericht 3166834)
Beter nadenken zou ik zeggen:
Dé Vlaming en dé Waal bestaan niet, zegt ge. Maar als iemand zegt dat dé Belg niet bestaat komt de vraag: "Waarom niet?"
:roll: Bon, het ligt misschien aan mij, maar ik vind die redenering zeer raar.
Als heel de historique een antwoord was op mijn bericht waarin ik betwist dat "Het Limburgs" niet bestaat. Dan zou ik u willen vermelden dat "Limburgs" wél degelijk bestaat, als een optelsom van dialecten. "Hét Limburgs" als taal zijnde, bestaat helemaal niet en iedereen die beweert dat het wel bestaat mag eens afkomen naar Limburg. Ik zal de persoon dan wel eens meenemen naar de verschillende streken in Limburg, het zal snel genoeg duidelijk zijn.
|
http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Kijk hier maar eens over Limburgs. Ik kan u gedeeltelijk volgen in die "optelsom van dialecten", maar niet in dat het Limburgs als 'taal"niet zou bestaan.
Dan zou Westvlaams ook niet bestaan als taal, we toch zeggen dat iemand uit die provincie Westvlaams spreekt. Terwijl het toch ook een optelsom is van dialecten. Dat van de zee zal anders zijn dan Kortrijks of Iepers.
Zo toch ook dat een Limburger limburgs spreekt, en dat dit nog eens als streektaal erkend is, zover dan aan de NL kant.
En idd dat van St Truiden zal weer anders klinken dan van Mezeik of Bilzen. Maar toch hebben ze iets gemeenschappelijk aan intonatie en tongval want het Limburgs kenmerkt.
Vind trouwens als import verlimburgerste Gentenaar wel een mooi dialect, maar wel een moeilijk om aan te leren.
Mijn kinderen zijn de eerste nieuwe generatie geboren Limburgers van mijn famstam. En die praten wel met dat typisch accent, direc aanspreekbaar als ze ergens anders komen: "gij komt uit de Limburg zekers" vraagt men dan. Eentje praat er wel echt plat.
Ben er wel beetje trots op, heb altijd een voorliefde voor Limburg gehad. Sinds mijn goede jeugdherinnneringen aan dees provincie en ik er 2 jaar na die tijd vanwege studie kwam wonen en werken. Dus al meer dan 30 jaar.;-)
Dus waa ich limburgs neum besteit ech wel..:lol: :lol: :lol: :lol:
|