![]() |
Eventueel Waals economisch herstel, oorzaak van diepere breuk?
Een klassieke argumentatie die het belang van de transferten moet weerleggen ligt in de trend van 'wij zullen wallonië ook nog nodig hebben', 'de Waalse economie herstelt zich', enzovoort, u kent het wel. Afgezien van de vraag of dat waar is en afgezien van het feit dat het in elk geval positief zou zijn, stel ik mij dan de vraag of dat de situatie in België erop vooruit zou helpen. Immers, men stelt zich langs franstalige kant nu al zo moeilijk op (of voor de belgicisten: we komen nu al zo moeilijk overeen) terwijl de Walen financieel van ons afhankelijk zijn. Wat gaat dat niet geven als ze ons niet meer nodig hebben, laat staan als zij rijker zouden zijn dan wij? Ons taalgebied wordt nu al teruggedrongen en men legt nu al claims op ons territorium terwijl wij nochtans instaan voor hun leefbaarheid. Met welke eisen gaan die mensen niet komen aandraven als ze ons niet meer nodig hebben, en zich nergens meer voor moeten inhouden, of als wij hén nodig zouden hebben?
nochmaals, voor alle duidelijkheid: ik spreek mij niet uit tegen een economisch herstel van Wallonië, ik heb enkel bedenkingen bij mogelijke politieke gevolgen ervan. (door een kleine vergissing is dit topic eerst onder het themaforum 'partijpolitiek en stromingen' verschenen) |
Eventueel waals economisch herstel
Beste Rogge, u stelt zich de vraag wat er gaat gebeuren INDIEN, ALS, Wallonie ons OOIT economisch zou voorbijsteken. Laat ons klaar en duidelijk zijn hierover: de dag dat Wallonie 1 eurocent van haar welvaart moet overmaken aan Vlaanderen dan is de kunstmatige constructie Belgie voorbij. Dan wordt er gewoon gesplitst. Zelfs het koningshuis zullen ze dan niet meer nodig hebben want dan zou de familie Van Saksen Coburg op hun kosten leven en dat zullen ze daar niet pikken. Uit realiteitszin juich ik een economische groei in Wallonie toe. Ik hoop van ganse harte dat ze ooit zelfbedruipend worden. Het is niet omdat we dan splitsen dat we dan niet elkaars bevoorrechte handelspartner zouden kunnen worden. Wedden dat in dit scenario de samenleving tussen Walen en Vlamingen er een stap op vooruit zou gaan. Ik zou alvast respect beginnen opbrengen voor hun, hetgeen ik nu totaal niet ken door hun lui en corrupt gedrag en dan vooral van hun politieke leiders. Dus beste Rogge, een economische herstel in Wallonie is niet noodzakelijk een doemscenario voor Vlaanderen. Als dit geen positieve boodschap is.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be