Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Hersenactiviteit bij het bidden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99985)

Argusx43 25 december 2007 18:30

Hersenactiviteit bij het bidden.

Het is bewezen dat er een plaats is in de hersenen de 'Godspot' genoemd waar activiteit is bij het bidden van een gelovige wat niet het geval is bij een niet-gelovige.
Je gaat gewoon eens je hersens gebruiken zou ik zeggen als je gaat bidden!

Hier het fimpje , bekijk het wel best helemaal(zonder vooroordeel) om de context te snappen.

http://www.eo.nl/programma/galileo/2...nummer=7493613

Hashiwokakero 25 december 2007 18:33

Hoe lang duurt het?

Vuyschthaemert 25 december 2007 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 3170469)
Het is bewezen dat er een plaats is in de hersenen de 'Godspot' genoemd waar activiteit is bij het bidden van een gelovige wat niet het geval is bij een niet-gelovige.

Is dat hetzelfde deel van de hersenen dat geactiveerd wordt als er LSD, magische paddestoelen en/of andere hallucinogenen worden ingenomen?

Pies Descalzos 25 december 2007 20:53

Interessant

Andro 26 december 2007 08:09

Dat is toch al enige tijd bekend.

Judokus 26 december 2007 12:51

Als je bidt, gaat je hersenen uiteraard ook geactiveerd zijn... Denk je echt soms dat je 'hersenloos' kan bidden?

Wie trouwens zich clever waant en denkt dat 'religieuze dingen' bewezen intracerebraal zijn, is fout: Zo is er ook hersenactiviteit als je iets aanraakt (met activatie van de tactiele cortex), als je iets proeft (gustatieve cortex), als je iets ziet (visuele cortex), als je iets ruikt (olfactieve cortex), als je iets hoort (auditieve cortex),... M.a.w. de hersenen geven activiteit op iets dat reëel is. Waarom zou er geen hersencortex kunnen bestaan die receptoren zijn voor het transcendente voelen?

TOOL 26 december 2007 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 3171557)
Waarom zou er geen hersencortex kunnen bestaan die receptoren zijn voor het transcendente voelen?

Waarom wel? En wat is dan de definitie van transcendent?
Acid?

In dat geval ben ik het met je eens, hehe.

Gargamel 26 december 2007 14:04

Volledig akkoord,maar je moet ook vaststellen dat tisten die veel bidden,ook gevaarlijke zotten worden.
Dat de hersenen werken bij moslims, zal dus wel in negatieve zin zijn.
Waarschijnlijk teveel zand in de kop

Judokus 26 december 2007 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel (Bericht 3171658)
Volledig akkoord,maar je moet ook vaststellen dat tisten die veel bidden,ook gevaarlijke zotten worden.

Mijn tante nonneke bidt iedere dag, en 't is de liefste mens die ik ken op de wereld. Trouwens, ze zegt altijd: 'Je kunt niet Jezus kennen en uw broeder haten.'

Geertje 26 december 2007 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 3170469)

Hier het fimpje , bekijk het wel best helemaal(zonder vooroordeel) om de context te snappen.

http://www.eo.nl/programma/galileo/2...nummer=7493613

En als je ongelovig wordt, verdwijnt deze activiteit. :-o Ik geloof geen bal van deze theorie. Ik veronderstel dat de bidder ondertussen aan sexscenes zat te denken ipv te bidden. :?

KrisKras 26 december 2007 18:48

veel mensen onderschatten hier duidelijk de kracht van het gebed/meditatie.

Argusx43 26 december 2007 20:55

Citaat:

Als je bidt, gaat je hersenen uiteraard ook geactiveerd zijn... Denk je echt soms dat je 'hersenloos' kan bidden?

Wie trouwens zich clever waant en denkt dat 'religieuze dingen' bewezen intracerebraal zijn, is fout: Zo is er ook hersenactiviteit als je iets aanraakt (met activatie van de tactiele cortex), als je iets proeft (gustatieve cortex), als je iets ziet (visuele cortex), als je iets ruikt (olfactieve cortex), als je iets hoort (auditieve cortex),... M.a.w. de hersenen geven activiteit op iets dat reëel is. Waarom zou er geen hersencortex kunnen bestaan die receptoren zijn voor het transcendente voelen?

Een ontvanger en verzender.

TOOL 26 december 2007 20:57

Citaat:

Het zal vast een overbodige opmerking zijn, maar hiervoor is uiteraard geen wetenschappelijke evidentie.

Argusx43 26 december 2007 20:59

Citaat:

Je kunt positief bidden en negatief, dit geldt voor elke godsdienst.

Andro 26 december 2007 21:05

Citaat:

Hersenloos posten daaraantegen.

Argusx43 30 december 2007 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Judokus (Bericht 3171679)
Mijn tante nonneke bidt iedere dag, en 't is de liefste mens die ik ken op de wereld. Trouwens, ze zegt altijd: 'Je kunt niet Jezus kennen en uw broeder haten.'

Haat blokkeert veel in onze geest, vooral de communicatie met Hierboven.

Hashiwokakero 30 december 2007 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 3179165)

Liefde in de moderne zin(nen) van het woord blokkeert nog veel meer.

Denk maar aan de poco-cultuur.

Argusx43 30 december 2007 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero (Bericht 3179180)
Liefde in de moderne zin(nen) van het woord blokkeert nog veel meer.

Denk maar aan de poco-cultuur.

Het is te zien welke liefde je bedoelt, daarvoor hebben we het grieks nodig. De soorten liefde:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Liefde

PollyCorrect 30 december 2007 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 3179165)

Ja. En religie doet dat soms ook. Vaak.

Hashiwokakero 30 december 2007 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 3179281)
Het is te zien welke liefde je bedoelt, daarvoor hebben we het grieks nodig. De soorten liefde:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Liefde

Ze zijn er één vergeten, de poco-liefde, de liefde voor alles wat tegen rechts is.:-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be