Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf
(Bericht 3170804)
Deze merkwaardige passage uit de kerstboodschap van Albert II kan op weinig anders slaan dan op de historische achteruitstelling van Vlaanderen door de Belgische staat.
Als dat zo is, dan is deze koninklijke bekentenis, hoe klein ook, van historisch belang. Het betekent dat de hoogste top van de Belgische bourgeoisie deze zomer ingezien heeft dat ze niet meer terug kan, dat ze Vlaanderen niet langer onder controle kan houden, en dat er een kans is dat ze haar kar aan het keren is.
|
De Koning heeft zich bijzonder ontwapenend, ja, zelfs zwak opgesteld, door deze uitspraak te doen.
Fout, vind ik, want door deze uitspraak bevestigd hij, alszou deze legenden, hoogstwaarschijnlijk ontsproten uit de Vlaamsedroomgedachtengoedmachine, waar gebeurd zouden zijn. Mij lijkt het eerder om de gemoederen te bedaren.
Citaat:
Dit alles is te danken aan het kartel, aan Yves Leterme en aan Bart De Wever, en aan de rustige vastberadenheid van de Vlaamse publieke opinie natuurlijk.
Deze tendens moet tenzeerste aangemoedigd worden. De koning kan zich niet beperken tot deze miniscule, op diverse wijzen te interpreteren vingerwijzing. Hij moet zich verder in dit spoor engageren en het tenvolle uitdiepen.
|
Zijne Majesteit de Koning heeft erkend dat er in het verleden eventueel dingen gebeurd zijn die eventueel niet al te correct waren, langs beide kanten, en dat is al een bijzonder grote erkenning. Maar daar moet het bij blijven.
Je kan niet verwachten dat de Koning zich gaat verexcuseren voor de fouten begaan in een ver verleden, niet eens door hemzelf.
Ik vind het bijzonder grof en arrogant te verwachten dat ZM de Koning zich zou verexcuseren voor zaken waarmee hij niets te maken heeft. Zaken die eigenlijk een eigen leven gaan leiden zijn in Vlaams-nationalistische kringen, en aangedikt door de fantasie.
Citaat:
België moet Vlaanderen recht doen, en dat op de eerste plaats door zijn fout verleden in al zijn details op tafel te gooien. De kolonisatie van Vlaanderen door de Brusselse bourgeoisie, het staatsracisme tegen de Vlamingen, de poging tot culturele genocide en de uitschakeling van de democratie moeten erkend en gedocumenteerd worden.
|
En daar gaan we weer.:roll: Het ongelofelijke Calimero-effect onder bepaalde extreem-nationalistische Vlamingen. Het is onovertroffen gewoon. De Vlaamsedroomgedachtengoedpropagandamachine heeft bijzonder goed haar werk gedaan.:roll:
Citaat:
De "vorm van verzoening" waar de koning uitdrukkelijk voor pleit vraagt een soort van waarheidscommissie, die dit alles onderzoekt, documenteert en op een officiële wijze erkent en vastlegt.
|
En waarom dan wel? In hoeverre is dit waarheid, of legende?
EEN GOUDEN TIP: UIT DE OUDE VLAAMSE SPREUKENDOOS:
"DOE STILLE VOORT EN ZIE NIET OM".
Citaat:
Het tij is werkelijk aan het keren in dit land.
|
Het erge vd hele zaak, vind ik is dat zulke prutsers zoals Leterme en Dewever, het zover hebben gekregen om de gemoederen flink te doen oplaaien. Hoe is het mogelijk? Is het volk écht zó dom?:?