Natuurlijk betaald iedereen mee aan die bedrijfswagenspolitiek.
https://www.hln.be/binnenland/feiten...voer~ae073e63/
Het Federale Planbureau maakte vorig jaar dan weer een inschatting van 1,5 miljard euro misgelopen ontvangsten in de personenbelasting, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met extra subsidies in de sociale zekerheid.
De meest recente studie komt van de Europese Commissie, waar Groen eveneens naar verwijst. In een rapport over het milieubeleid van de lidstaten tikt Europa België fors op de vingers wanneer het gaat over de salariswagens. "Ondanks reeds genomen maatregelen om de belastinggrondslag voor bedrijfswagens verder af te stemmen op de CO2-uitstoot, wordt het privégebruik van deze voertuigen nog altijd sterk gesubsidieerd. Uitgaande van nationale belastingstelsels en verschillende vergelijkende schattingen vertegenwoordigt de gunstige fiscale behandeling bijna 3,75 miljard euro aan gederfde inkomsten."
De Commissie heeft het in de studie over 2 miljard euro aan gemiste inkomstenbelasting en 1,75 miljard euro aan sociale zekerheids inkomsten.
De Commissie verwijst ook opnieuw naar de OESO, die "in haar economische vooruitzichten erop heeft gewezen dat dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert".
Maatschappelijke kost
Naast een som aan gemiste inkomsten, heeft het systeem van salariswagens ook een hoge maatschappelijke kost. Die bedroeg volgens het Planbureau in 2016 905 miljoen euro per jaar, 0,23 procent van het bbp of 2.300 euro per salariswagen. Maatschappelijke kosten zijn bijvoorbeeld economisch verlies door een overmatig bezit van de wagen, bijkomende milieu- en externe congestiekosten die veroorzaakt worden door een overmatig gebruik van de wagen, vooral in de spits.
Volgens het Planbureau rijdt een salariswagen jaarlijks 6.000 kilometer meer dan particuliere auto's, de FOD Mobiliteit rekende zelfs uit dat een salariswagen jaarlijks gemiddeld 28.937 kilometer afmaalt, bijna het dubbel van het gemiddelde van alle ingeschreven personenwagens (14.999 kilometer). "Dat maakt dat salariswagens, die 7,8 procent uitmaken van de personenwagens, 15,7 procent van de gereden kilometers voor hun rekening nemen."
Gebruiken we in de cijfersoep rond de salariswagens het laatst beschikbare cijfer van 3,75 miljard euro gederfde inkomsten per jaar, waar Groen ook zelf naar verwijst, dan komen we met de maatschappelijke kost erbij geteld op grofweg 4,7 miljard euro.