Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2022, 15:29   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.613
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk betaald iedereen mee aan die bedrijfswagenspolitiek.

https://www.hln.be/binnenland/feiten...voer~ae073e63/

Het Federale Planbureau maakte vorig jaar dan weer een inschatting van 1,5 miljard euro misgelopen ontvangsten in de personenbelasting, zonder bijvoorbeeld rekening te houden met extra subsidies in de sociale zekerheid.

De meest recente studie komt van de Europese Commissie, waar Groen eveneens naar verwijst. In een rapport over het milieubeleid van de lidstaten tikt Europa België fors op de vingers wanneer het gaat over de salariswagens. "Ondanks reeds genomen maatregelen om de belastinggrondslag voor bedrijfswagens verder af te stemmen op de CO2-uitstoot, wordt het privégebruik van deze voertuigen nog altijd sterk gesubsidieerd. Uitgaande van nationale belastingstelsels en verschillende vergelijkende schattingen vertegenwoordigt de gunstige fiscale behandeling bijna 3,75 miljard euro aan gederfde inkomsten."

De Commissie heeft het in de studie over 2 miljard euro aan gemiste inkomstenbelasting en 1,75 miljard euro aan sociale zekerheids inkomsten.

De Commissie verwijst ook opnieuw naar de OESO, die "in haar economische vooruitzichten erop heeft gewezen dat dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert".

Maatschappelijke kost

Naast een som aan gemiste inkomsten, heeft het systeem van salariswagens ook een hoge maatschappelijke kost. Die bedroeg volgens het Planbureau in 2016 905 miljoen euro per jaar, 0,23 procent van het bbp of 2.300 euro per salariswagen. Maatschappelijke kosten zijn bijvoorbeeld economisch verlies door een overmatig bezit van de wagen, bijkomende milieu- en externe congestiekosten die veroorzaakt worden door een overmatig gebruik van de wagen, vooral in de spits.

Volgens het Planbureau rijdt een salariswagen jaarlijks 6.000 kilometer meer dan particuliere auto's, de FOD Mobiliteit rekende zelfs uit dat een salariswagen jaarlijks gemiddeld 28.937 kilometer afmaalt, bijna het dubbel van het gemiddelde van alle ingeschreven personenwagens (14.999 kilometer). "Dat maakt dat salariswagens, die 7,8 procent uitmaken van de personenwagens, 15,7 procent van de gereden kilometers voor hun rekening nemen."

Gebruiken we in de cijfersoep rond de salariswagens het laatst beschikbare cijfer van 3,75 miljard euro gederfde inkomsten per jaar, waar Groen ook zelf naar verwijst, dan komen we met de maatschappelijke kost erbij geteld op grofweg 4,7 miljard euro.
Een werkgever wilt een werknemer belonen met een fikse opslag.
Hij heeft een budget van 500 euro om dit te doen.
Als hij het doet in de vorm van loon, krijgt de werknemer nog geen 200 euro netto.
Een andere mogelijkheid is, de opslag in een andere vorm geven.
De wetgever heeft het mogelijk gemaakt om de werknemer te betalen dmv een wagen.

Voordeel werknemer: Hetgeen hij krijgt is netto (voor dat de staat daar ook iets aan deed dmv voordeel van alle aard).
Nadeel voor de werknemer: Geen pensioenopbouw, telt niet mee bij ziekte of invaliditeit.

Zeggen dat de staat er ook maar voor iets tussen zit is een leugen.
Moest de staat niet zo inhalig zijn, en zo gul voor al degenen die niet willen werken, waren deze zaken niet nodig.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 31 juli 2022 om 15:32.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden