Ik ben een zeldzame Vlaming die je/jij probleemloos gebruikt. Denk aan radio-omroepers.
Nu, dialect of niet en ge/gij of je/jij. Het is allemaal om het even voor me, maar wel valt me op hoe onmondig veel Vlamingen nog zijn (alleja, enzo,... nooit in volzinnen praten). Studenten zijn vaak wat dat betreft het meest onderdrukt, want dit zie ik wel degelijk als een rem op zelfontplooiing.
Onlangs nog een video gezien waar mensen op de Meir geïnterviewd werden over de censuur op F.C. De Kampioenen. Die oenen konden gewoon geen gesprek voeren, omdat niemand van hen in staat was zich uit te drukken in taal, iets wat elders in Europa wel kan. Dialect, AN of Verkavelingsvlaams, het maakt niet uit, maar een kleine woordenschat bezitten en ontalig zijn vind ik bittere armoede.
Sorry dat ik het zeg, maar Nederland > Vlaanderen. De reden is omdat Vlamingen te moegestreden zijn en angst hebben voor ostracisme. Zeker jonge onervaren Vlamingen lopen liever conflict uit de weg en alle interne tegenstrijdigheden leiden tot de mompelige gevallen die we nu kennen.
Bijgevolg is Nederland effectief het superieure land.
Laatst gewijzigd door Weyland : 2 augustus 2022 om 17:42.
|