Discussie: 80 jaar geleden ...
Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2022, 20:29   #53
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Betreft de nazi kampen heden ten dage:
Ik heb Auschwitz Birkenau, Buchenwald, Theresienstadt, Dossinkazerne en Breendonk bezocht..
Er zijn op al deze plaatsen gruweldaden verricht, wat mij opviel is het uitbuiten van deze plaatsen.
Vooral Auschwitz is een toeristische trekpleister, daar draait het om kassa kassa.
Daarentegen staat Buchenwald en Theresienstadt, daar staat men echt stil bij de gruwel van die kampen. Toegang is gratis en er wordt geen commercie bedreven.
Ik heb enkele jaren geleden een rondleiding gekregen in het Buchenwald kamp. Nadat een Duitse dame ons een zeer attentvolle en emotioneel geladen uitleg had gegeven omtrent de vele gruwelen in het kamp tijdens het Nazi-tijdperk werden we geleid naar een metalen gedenkplaat op niveau van de grond. Ter nagedachtenis van de slachtoffers. We werden gevraagd er onze handen op te leggen. Het was nog tijdens de lente en het was een erg kille dag. Daardoor viel het ons des te meer op dat die gedenkplaat warm was. Met opzet wordt die plaat permanent op een temperatuur van 36,5 graden gehouden, de temperatuur van het menselijk lichaam en meteen van “de menselijke warmte” die tijdens de Nazi-gruwel in Buchenwald volkomen verdwenen was. Ik kreeg bij die uitleg de tranen in de ogen. Dit vergeet ik nooit meer.