Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb
Bijna 30.000 Brusselaars verhuisden vorig jaar naar Vlaanderen
|
Ik vraag mij af hoe de relatieve procentuele opsplitsing
allochtonen/autochtonen er zou uitzien ?
Ik denk namelijk dat blanke Brusselaars eerder uitwijken naar Wallonië of Vlaamse faciliteitengemeenten omdat ze hun Franstalige identiteit niet willen opgeven terwijl allochtonen zich niet zo sterk identificeren met het Frans.
Zie mijn onderschrift !
Meteen rijst ook de vraag hoe de cijfers eruit zien
zonder de inwijking in de Vlaamse faciliteitengemeenten. Want alleen dat cijfer zegt iets relevants over de toekomstige assimilatie en taalbalans.
Zij die verhuizen naar een faciliteitengemeenten veranderen de facto in feite niet van taalregime en komen alleen maar de Francité versterken in die gemeenten. Die waren dus beter in hun Brussels kot gebleven.
Citaat:
Het gros van de vertrekkende Brusselaars trok naar Vlaanderen: een recordaantal van 28.201 mensen verhuisde er in 2021 vanuit het Brussels gewest naartoe, aanzienlijk meer dan de voorgaande jaren.
|
Om daar dan hun kinderen naar het F-onderwijs te sturen...

En dan denk ik : spijtig dat
la liberté du pere de famille werd afgeschaft !

De taalvrijheid van het gezinshoofd.
Het FDF heeft daarmee een niet te onderschatten slag thuisgehaald !
Citaat:
Ondanks die evolutie blijft het inwoneraantal van het Brussels gewest groeien tot ruim 1,22 miljoen (+2.667 in 2021), met name door internationale immigratie (netto bijna 17.000 bijkomende inwoners).
|
En uitgerekend dat laatste vormt de meest recente faktor in de verfransing van Brussel want die "internationalen" gaan in Brussel Frans leren maar geen Nederlands; die vormen daar koren op de verfransingsmolen.
Zeer jammer dat Brussel de hoofdstad van Europa geworden is !

Net zoals het zeer jammer is de Brussel de hoofdstad van het separatistische koninkrijk geworden is; toen werd de taalbalans verstoord door de Waalse inwijkelingen die het Franstalige overheidsapparaat kwamen bevolken.
Elke sociologische wijziging van Brussel schijnt in het nadeel der Nederlandstaligheid te resulteren.
Citaat:
Als er zoveel Brusselaars naar Vlaanderen komen, gaan ze dan Nederlands leren of gaat de verfransing verder toenemen en de taalgrens verschuiven ?
|
Hun kinderen gaan Nederlands leren in de NL-school. Tenminste als ze niet verhuizen naar een faciliteitengemeente.
Op termijn zal er daardoor geen sprake zijn van verfransing maar van assimilatie.
De taalgrens kan enkel verschuiven door een grondwetsherziening.