Los bericht bekijken
Oud 9 augustus 2022, 16:50   #173
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Panda, je mag er van zeggen wat je wilt, maar die schutkring (ik begrijp niet waarom zoveel onnozele Vlamingen weer eens onderdanig de Franse term "cordon sanitaire" moeten gebruiken) is en blijft een maatregel die haaks staat op de normale werking van een parlementaire democratie. Het is geen toeval dat je alleen maar in la Belgique dergelijke constructie vindt. In praktisch alle Europese staten vind je partijen die inzake immigratie standpunten innemen die in dezelfde lijn liggen als die van het Vlaams Belang. Je hoeft maar te kijken naar het buurland dat het dichtst bij Vlaanderen aansluit, met name Nederland. Daar heb je de PVV van Wilders. Ik denk niet dat zijn visie op migratie (Willen jullie meer of minder Marokkanen?) zoveel verschilt van die van het Vlaams Belang. Toch is er geen enkele Nederlandse politicus die er ook maar aan denkt een schutkring-voorstel aan de andere politici ter ondertekening voor te leggen.

En even een vraagje: wie is de Belgische politicus (politica) die met een schutkring-"idee" is komen aandraven dat op papier werd vastgelegd en ter ondertekening onder de neus van de overige partijen werd geschoven. Ik weet ook wel dat in Vlaanderen de Groene goeroe Jos Gheysels daarvoor als loopjongen heeft gefunctioneerd, maar ik betwijfel of deze discriminerende constructie oorspronkelijk uit zijn koker kwam.

Jouw voorstelling van zaken klopt niet... Het cordon is een idee dat onstaan is in het VP, dat daar besproken is en later bij stemming van de resolutie (bij eenparigheid trouwens) goedkeuring kreeg.
Dit gaan voorstellen als een papier onder de neus schuiven slaagt nergens op.

edit : en de benaming cordon sanitaire ? Dat is gewoon omdat die heel goed expressie geeft aan de walging die de andere volksvertegenwoordigers voelden (en voelen) voor het VB hun ideologie.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 augustus 2022 om 16:52.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden