Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2022, 22:21   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard Hulp voor cartoonisten: welk dier voor welke partij?

Oké, toegegeven, de titel is wat vaag. Het dilemma dat ik vandaag met jullie wil bespreken luidt als volgt: Als luie cartoonisten in de VS de olifant in de kamer willen uitbeelden hebben ze altijd een handig visueel ezelsbruggetje bij de hand om de beide partijen die er in dat land toe doen aan te duiden. De ene partij is een ezel en de andere een olifant.

Daar kunnen wij toch nog een puntje aan zuigen, met zoveel partijen kunnen onze luie cartoonisten alle hulp gebruiken die ze kunnen krijgen. Dus zijn wij hier vandaag bijeen om dieren als symbolen aan partijen toe te wijzen.

Nou zou ik als Nederlander natuurlijk kunnen proberen om eerst de Nederlandse partijen te allemaal een mascotte te geven, maar dat zijn er eerlijk gezegd teveel, ondanks ons relatieve gebrek aan verschillende parlementen. Alle Belgische partijen doen is ook een optie, maar dat zijn er net zoveel, kiesdrempel of niet. Dus beginnen wij eerst maar eens met het hoofdonderwerp van dit forum: de Vlaamse politiek. We zoeken de beste mascottes voor de 7 partijen met zetels in het huidige Vlaams Parlement: N-VA, VB, CD&V, Open Vld, Groen, Vooruit en de PVDA.

Het moeilijke aan deze opdracht is dat een effectieve politieke mascotte enkel aan kan slaan wanneer zoveel voor- als tegenstanders van een partij zich erin kunnen vinden. We zoeken dus dieren die door de leden van de partij zelf als mooi symbool gezien kunnen worden, terwijl tegenstanders er het perfecte scheldwoord voor de partij in zien. Om terug te grijpen naar de Verenigde Staten: een ezel is zowel een hardwerkende arbeider als een dom en koppig beest, en een olifant is wijs en krachtig maar ook luid, gevaarlijk en dikker dan je moeder.

Mijn eerste ingevingen:

N-VA: Deze vind ik misschien wel het lastigste van allemaal. Een portie spannend nationalisme ondergedompeld in een saus van saaie christendemocratie. Lid van dezelfde Europese fractie als het Nederlandse Forum voor Democratie en, nog veel enger, de SGP. Vrij veel leden, meer kiezers, maar niet echt een dier wat ik eraan gekoppeld krijg. Er is vast een vleugel die zichzelf wel als de grote boze wolf afgebeeld zou willen zien, maar daar is het grotere geheel misschien toch wat te kleurloos voor. Als je vervolgens een stap redelijker neemt kom je bij een das uit, maar dat is weer niet "we zitten nog net niet in een cordon sanitaire, zo gevaarlijk zijn we" genoeg. Een roofvogel misschien anders? Een buizerd is misschien een mooi compromis. Groot en sterk, maar een beetje een saaie zwever en toch een beetje een gier soms qua gedrag.

VB: in het logo staat al een leeuw. Dat is een optie, maar misschien heeft een leeuw toch net wat te grote klauwen voor wat het VB daadwerkelijk voor elkaar heeft gekregen. Bovendien zouden ze vast blij zijn met een wat Vlaamser dier, toch? Dan kan je aan verwanten van de leeuw denken, maar zowel de lynx als de wilde kat wonen toch voornamelijk in Wallonië, wat het lastig maakt. Een zeehond zou kunnen, bij gebrek aan zeeleeuwen in de omgeving? Of een wolf zou kunnen? Nee, vindt ik ook wel wat vergezocht. Weet je wat, ik houdt het voorlopig op een leeuw, dan hebben we in ieder geval de ironie nog dat de meest nationalistische partij een buitenlandse mascotte heeft.

CD&V: Christendemocraten zijn altijd zo dol op boeren dat een koe of een varken altijd een goede optie is. Een kerkuil kan ook. Voor de voorstanders een symbool van wijsheid en elegantie met een link naar het geloof, voor de tegenstanders liggen er grappen over uilskuikens en de hele dag zitten slapen voor het oprapen.

Open Vld: Liberalen zien zichzelf altijd graag als slim en intellectueel, terwijl hun tegenstanders hen als vreed en harteloos neerzetten. Een vos misschien?

Groen: Iets knuffelbaars? Een zeehond misschien? Echt zo'n favoriet van natuurbeschermers, en tegelijkertijd als je het ziet een heel onhandig beest. En er zijn vast nog een aantal grappen over vegetariërs mee te maken.

Vooruit: Wat geef je een partij die maar van naam blijft veranderen? Ze zouden zichzelf vast graag als de leider van de kudde zien, het statige edelhert dat de vreedzame planteneters beschermt tegen de wolven. Maar misschien dat we daar nog wat aan kunnen afdingen. Een schaap gaat misschien weer wat ver de andere kant op, maar een herdershond zou kunnen? Keuze zat.

PVDA: een beetje de meer activistische linkse partij, wat fanatieker, gechargeerd, hoeven zich minder in te houden om na de verkiezingen nog te kunnen formeren. Een wild zwijn misschien? Het is misschien een beetje een Waals dier, met de verdeling van bossen over het land, maar de PVDA is dan ook een unitaire partij.

Dan heb ik alles bij mekaar wel veel teveel roofdieren. Als je meest tamme planteneter een wild zwijn is weet je dat je iets fout gedaan hebt.

Wat zijn jullie ingevingen?