Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2022, 16:33   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik zou dat 'extremistisch' noemen.

Maar 'extreem' draagt wel vaak die connotatie als het over extreemrechts of -links gaat natuurlijk. Connotatie is echter nog iets anders dan denotatie.
Maar "extreem" wil eigenlijk zeggen dat men op het uiterste van de schaal zit. Welnu, het VB zit HELEMAAL NIET op enig uiterste. Men kan toch zonder de minste moeite 100 keer "extremere" standpunten innemen dan het VB zou ik denken. Dat er daar geen partijen zitten, en dus enorm veel mensen in de kou laten met hun opinie, is nu eenmaal zo.

Ik vind het VB eerlijk gezegd bijzonder gematigd. Zelfs de CVP in de jaren 50 was veel "extremer" dan wat het VB zich vandaag aanmeet. Statements in vele landen zijn veel en veel "extremer" dan wat het VB zich aanmeet. Daar is dus niks extreems aan. Het eigenlijke probleem in het politieke landschap is dat er helemaal geen "extreme" partijen aanwezig zijn, en dat gans het aanwezige politieke spectrum, van PVDA tot VB, zich in een promille van het potentiele politieke spectrum bevindt: alles geconcentreerd op een piepklein stukje. Het is waar dat het VB en PVDA een heel heel heel klein beetje afwijken van het perfecte centrisme, maar dat is het dan ook.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden