Los bericht bekijken
Oud 14 augustus 2022, 22:19   #1662
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.500
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Volledige tekst.

Wat die dromerig voor zich uit starende UGent prof beweert moet je met een flinke Tesla truck zout pakken.

Hij grossiert in utopische toekomstvisioenen, niet gehinderd door ook maar één rekensommetje.

Zo ook zijn Sam&Pol artikel uit 2020:

De weg naar een fossielvrij energiesysteem

Samenvatting: we gaan van kernenergie af. En we gaan van fossiele brandstoffen af. In de plaats daarvan komt "hernieuwbare energie". Hoera!

Meyrem & Tinneke niveau dus.

En dan nu enkele rekensommen.

Gedurende 2021 produceerde men in België 15,2 TWh aan "hernieuwbare energie":

https://www.elia.be/-/media/project/...-mix_nl_v2.pdf

Elektrische reizigerstreinen verbruiken per jaar 11.728.308 GJ (cijfers van 2014):

http://www.belgianrail.be/nl/corpora...A7467DF2F.ashx

Dat is 3,26 TWh per jaar. De dieseltreinen zijn daar niet bij, en ook niet de goederentreinen.

Hoeveel energie is nodig om iedereen te laten rijden in een elektrische personenwagen? Die vraag gaan we opsplitsen:

Ten eerste: hoeveel kilometers worden er in totaal per jaar afgelegd met personenwagens?
Wel, in 2017 was dat blijkbaar 84,1 miljard kilometer:

https://mobilit.belgium.be/sites/def...rs_2017_nl.pdf

Ten tweede: hoeveel energie kost zo'n kilometer in een personenwagen? Een optimistische schatting is 0,15 KWh per km:

https://www.energuide.be/en/question...c-car-use/212/

Indien alle personenwagens elektrisch zouden zijn, brengt ons dat op 84,1 miljard km/jaar x 0,15 KWh/km = 12,615 TWh per jaar.

Dus met de jaarlijkse productie aan "hernieuwbare energie" heb je niet eens genoeg om de treinpendelaars en de particulaire automobilisten te laten rijden. En dan hebben we de fabrieken nog niet van stroom voorzien. Of de elektrische verwarming aangezet. Of de elektrische vrachtwagens laten rijden.

Wat we ook nog niet hebben gedaan, is die energie op de één of andere manier opslaan om de nachten en de donkere wintermaanden mee door te komen.

Thijs Van de Graaf trekt zich dat natuurlijk allemaal niet aan.
we rijden ongeveer 100miljard personenkm, zonder idd vrachtvervoer verbruiken we aan 17kWH/100km idd 17TWh energie

De kernuitstap gewoon 2 GW sluiten duwt het verbruik dit jaar nog zelfs 32TWh omhoog. Concreet betekent 32TWh het equivalent van de 15% die we moeten bezuinigen.

VOlgens slimme Tinne heeft ze het kunnen uitleggen aan EU en moeten we niet bezuinigen ? Heeft iemand dat al echt van EU op papier gezien, als alle buren 15% tekort hebben hoe BE dat gaat flikken om genoeg gas t ehebben ?

Ipv -15% verbruiken we +15%

de plezante vraag is: hoe doe je dat ?

wel het eenvoudige antwoord di eje NOOIT hoort:
door eenvoudig weg de gascentrales op bvb kerosine te laten draaien... waarom niet ? Je hebt 90 dagen bunkering en die petroleum is niet zo hard gestegen in prijs als het aardgas... Dus win/win ipv 200euro/MWh te betalen, betalen we 100euro voor een barrel equivalent aan 1.77MWH of zakt de elektriciteitsprijs op zijn kousen naar 100euro/MWh ipv huidige 400€/MWh...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden