Volledige tekst.
Wat die dromerig voor zich uit starende UGent prof beweert moet je met een flinke Tesla truck zout pakken.
Hij grossiert in utopische toekomstvisioenen, niet gehinderd door ook maar één rekensommetje.
Zo ook zijn
Sam&Pol artikel uit 2020:
De weg naar een fossielvrij energiesysteem
Samenvatting: we gaan van kernenergie af. En we gaan van fossiele brandstoffen af. In de plaats daarvan komt "
hernieuwbare energie". Hoera!
Meyrem & Tinneke niveau dus.
En dan nu enkele rekensommen.
Gedurende 2021 produceerde men in België
15,2 TWh aan "hernieuwbare energie":
https://www.elia.be/-/media/project/...-mix_nl_v2.pdf
Elektrische reizigerstreinen verbruiken per jaar 11.728.308 GJ (cijfers van 2014):
http://www.belgianrail.be/nl/corpora...A7467DF2F.ashx
Dat is
3,26 TWh per jaar. De dieseltreinen zijn daar niet bij, en ook niet de goederentreinen.
Hoeveel energie is nodig om iedereen te laten rijden in een elektrische personenwagen? Die vraag gaan we opsplitsen:
Ten eerste: hoeveel kilometers worden er in totaal per jaar afgelegd met personenwagens?
Wel, in 2017 was dat blijkbaar 84,1 miljard kilometer:
https://mobilit.belgium.be/sites/def...rs_2017_nl.pdf
Ten tweede: hoeveel energie kost zo'n kilometer in een personenwagen? Een optimistische schatting is 0,15 KWh per km:
https://www.energuide.be/en/question...c-car-use/212/
Indien alle personenwagens elektrisch zouden zijn, brengt ons dat op 84,1 miljard km/jaar x 0,15 KWh/km =
12,615 TWh per jaar.
Dus met de jaarlijkse productie aan "hernieuwbare energie" heb je niet eens genoeg om de treinpendelaars en de particulaire automobilisten te laten rijden. En dan hebben we de fabrieken nog niet van stroom voorzien. Of de elektrische verwarming aangezet. Of de elektrische vrachtwagens laten rijden.
Wat we ook nog niet hebben gedaan, is die energie op de één of andere manier opslaan om de nachten en de donkere wintermaanden mee door te komen.
Thijs Van de Graaf trekt zich dat natuurlijk allemaal niet aan.