Los bericht bekijken
Oud 16 augustus 2022, 22:03   #21
Miesjel
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat is het nu miesjel, eerst zit je je idool Tom op te hemelen en te beweren dat hij en zijn partij géén racisten zijn. Nu zit je zuur te wezen omdat ze in Ieper een neo-nazi feestje verbieden. En dan begin je te kakken op de diversiteit in de bevolking ? En als die hypocriet van een TVG dan voor de zoveelste keer aan het koorddansen is tussen het ontkennen van racisme in zijn partij en anderzijds geen ruzie maken met rauwe racisten zoals DVL maar er met wat pirouettes omheen dansen waar staat hij dan eigenlijk ? Een partijvoorzitter zet normaal de lijnen uit, maar die van jullie lijkt wel een handpop van de echte machthebbers die hij geen duimbreedte durft in de weg te leggen. Tenzij de ongemakkelijke waarheid is dat hij eigenlijk een even bruin gedachtegoed koestert als de kliek rond Dewinter, maar het alleen wat beter kan wegmoffelen...

Waarom al die flou artistique ?

Hoe komt het dat al de fans van Bruin er ZO zeker van zijn dat racisme 'normaal' is, en electoraal lonend is, maar de head-honcho van de Bruine partij zich in alle bochten wringt om dat te ontkennen ?

Wel zoals ik het begrijp wil DVL als experiment een stad die doorgaat voor een inclusie multiculturele samenleving, zo veel als mogelijk terug monocultureel maken, om te zien wat het effect is op het welzijn van de bewoners en op eventuele andere zaken.

Ik kan dat ergens wel begrijpen omdat ik niet geloof in het welslagen van een inclusieve multiculturele samenleving. Voor mij is zoiets me zichzelf in tegenspraak. Precies of men wil een rond vierkant maken of een vierkante cirkel. Sta me toe eens uit te leggen waarom.

Ik moest op school voor het vak “diversiteit” in de opleiding orthopedagogie, de volgende definitie uit het hoofd leren, voor wat “cultuur” eigenlijk is:

“Cultuur is het geheel van ideeën, opvattingen, tradities, waarden en normen, die door groepen van mensen, als nastrevenswaardig beschouwd worden.”

Een inclusieve multiculturele samenleving kan niet werken volgens mij, omdat het geheel van ideeën, opvattingen, tradities, waarden en normen, die mensen als nastrevenswaardig beschouwen, vaak in tegenspraak zijn met elkaar.

Wij kunnen wel zeggen dat bijvoorbeeld homoseksuele mensen evenwaardige mensen zijn, maar in een andere cultuur zijn ze dat niet. En in een inclusieve multiculturele samenleving, zijn beide culturen evenwaardig, zeg je?

Wij kunnen wel zeggen dat vrouwen evenwaardig zijn aan mannen, maar in een andere cultuur zijn ze dat niet. En in een multiculturele samenleving, moeten beide culturen als evenwaardig gezien worden?

Wij kunnen wel stellen dat de vrijheid van meningsuiting een fundament is van onze samenleving, maar andere culturen, vinden dan weer dat je niet altijd alles straffeloos over iets of iemand mag zeggen.

Wij kunnen wel beweren dat alle mensen en alle culturen gelijkwaardig zijn, maar het is eigen aan sommige culturen, om het tegendeel te beweren, als een goddelijke eeuwige en onveranderlijke waarheid, opgetekend in wat mensen als het Woord van God beschouwen. En welke onverlaat kan het nu beter weten dan God?

Als je al die mensen samenbrengt in een zogenaamde multiculturele samenleving, met mensen die er VERSCHILLENDE ideeën, opvattingen, tradities, waarden en normen op nahouden en dat is nu net in tegenspraak met wat cultuur in essentie is.

En het is juist een eigenschap van de mens dat hij de behoefte heeft om bij een groep te behoren. En dat kan nooit en groep zijn waarbij hij zijn ideeën, opvattingen, tradities, waarden en normen, niet kan delen met andere medemensen. De mens in een multiculturele samenleving, blijft met een onbevredigde behoefte en dat maakt hem angstig. Het gevoel om ergens bij te horen zorgt ook voor een veilig gevoel. Het gevoel om nergens bij te horen maakt dat de mens zich onveilig voelt. En omdat akelig gevoel te bestrijden zoekt hij gelijkgezinden niet zoveel mogelijk verschillende andersgezinden, zoals een multiculturele samenleving beoogt.

De mens wordt ook angstig als hij zich onveilig voelt en wie angstig is gaat zich anders gedragen, dan hij normaal zou doen. Multicultureel samenleven is dus ook een aanslag op onze vrijheid.

Er zijn nog redenen, maar voorlopig laat ik het hier bij.
Miesjel is offline   Met citaat antwoorden