Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Homelander
Het zal wel, ik heb in Sint-Petersburg, Moskou, Irkutsk en zelfs Bishkek allerlei engelstalige disco gehoord, van Prince en Dire Straits tot Madonna en Coldplay.
In een bus tussen Bishkek en Karakol was het dan weer Frans Chanson, wat wel heeel raar was gezien de omstandigheden, maar 'Les lacs du Connemara' beluisteren terwijl je uit het raam het Issyk Khul meer kon bekijken was eigenlijk wel bijzonder magisch.
|
Wanneer was dat als ik vragen mag?
Zo n 10 tot 15 jaar geleden hoorde je meer westerse muziek. Zoals ik al zei oude Franse chanson zoals Joe Dassin, etc. hoor je wel in de ex-Sovjet staten. Engelstalige muziek ook bijna uitsluitend uit de jaren 80.
En natuurlijk de chique clubs en hippe steden als Moskou of Sint-Petersburg zijn niet representatief.
Ik heb dat ritje tussen Bishkek en Karakol ook meermaals gemaakt, met tussenstop in Cholpon Atta of Tamchi. Sinds de Amerikanen er buiten gegooid zijn is de westerse invloed sterk afgenomen. De Russen hebben er een militaire basis in Kant. De Sovjet-nostalgie is er overweldigend en alle Lenins staan nog op hun voetstuk.
De noordelijke oevers van Isik Kul worden bewoond door een mix van Russen en Kirgiezen. Bishkek was ooit hoofdzakelijk Russisch maar nu vooral Kirgizisch. Cultureel echter is de Russische invloed zeer groot kun je onmogelijk ontkennen. Bvb. ik was er tijdens de Ramadan en weinigen namen deel. De meeste jonge vrouwen lopen heel sexy gekleed en de meeste Kirgiezen drinken, en geen klein beetje.
Heel bizar is de "American University of Central Asia", met boven de ingang een hamer en sikkel.
Het zuiden van het land is is traditioneler en meer gelovig. Toch heb je ook daar voornamelijk door Russen bewoonde stadjes.
Om te eten blijf je best in de meer Russische streken, tenzij gefermenteerde paardenmelk en elke dag pelmeni s en lagman eten jouw ding is.
Veel Kirgiezen vechten mee aan de kant van Moskou. Na 3 maand krijgen ze dan automatisch de Russische nationaliteit.
Het regiment dat in Bucha gelegerd was en volgens de westerse propaganda oorlogsmisdaden beging bestond uit Kirgiezen.