Los bericht bekijken
Oud 25 augustus 2022, 15:25   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Dus in plaats van zonnecellen om minder CO2 te produceren (hoeveel CO2 kost het eigenlijk om zonnecellen te maken?) produceren we beter heel veel wit-reflecterende dekens om op de grond te leggen.
In werkelijkheid, ja. Mochten we de aarde enkele jaren verblindend wit kleuren (ideaal zelfs de oceanen erbij), dan zouden we pas ECHT een gigantische klimaatsramp kunnen veroorzaken. Daar zijn speculaties over in het verleden: "snowball earth". Het is een runaway effect geweest van ijskappen die zodanig groot zouden geworden zijn, dat er een positieve feedback was van meer ijs, en dus meer "wit", en dus minder warmte, en dus nog meer ijs, met zelfs het idee dat de oceanen waren dichtgevroren tot aan de evenaar. Op dat ogenblik is gans de aarde een witte sneeuwbal, en is er geen enkele manier meer om die terug op te warmen.

Zoals ik zeg is het speculatief.

https://en.wikipedia.org/wiki/Snowball_Earth

Enkel een gigantisch broeikas effect zou toelaten om daar terug "uit" te geraken, met CO2 niveaus die 350 keer die van vandaag zouden moeten zijn ; vandaar dat men soms denkt dat het andere broeikasgassen zijn, zoals methaan, die de aarde dan eventueel uit die sneeuwbal zouden krijgen.

Een andere mogelijkheid om eruit te geraken zouden gigantische vulkaan uitbarstingen zijn, en het doen afdalen van donker stof op de ijsbal.

Citaat:
Of anders gezegd, meestal creëert de overheid "valse" problemen, om die dan steeds op dezelfde manier op te lossen; meer belastingen en meer macht en meer controle voor de overheidsfunctionarissen.
Ik heb het hier enkel maar over het effect en de klimaatsverandering zelf, niet over hoe we erop zouden moeten reageren (behalve dan mijn dada van iedereen af te maken ).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden