Los bericht bekijken
Oud 27 augustus 2022, 15:47   #91
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De stijging van de gasprijzen (die overigens al ferm bezig was in het laatste kwartaal vorig jaar,nog voor de incidenten in een zeker Oost-Europees land) sijpelen door.......We vernemen van bedrijven (en pseudo-bedrijven als de NMBS) die produktielijnen stilleggen ,of luidkeels bij de staat komen bleiten (zoals de NMBS) omdat het geen zijn heeft te produceren aan die kosten,of nog minder zin heeft dan gewoonlijk te doen wat ze normaal doen (de NMBS)

Maar ook heel dichtbij zijn er gevolgen aan het doorsijpelen...

De bakkerij waar ik toch wel eens pleeg te gaan,en die eigenlijk prima draaide (wegens niet veel concurrenten) heeft besloten te stoppen.

De aanhoudende opeenvolging van de corona-zottigheid ,stijgende grondstof prijzen en het feit dat hun oven op gas gestookt is ,is er te veel aan..Het is inderdaad ,al is het maar om het reeds verworven kapitaal te beschermen,of de put niet dieper te graven,beter te stoppen.....

Er gaan er nog volgen,want dit is een sector die dat niet kan compenseren door gewoon de prijzen op te drijven,want dan gaat de omzet geheid naar OMLAAG.....

Ik kan me bijvoorbeeld voortstellen dat meer "gesettelde" bakkerijen veiligheidshalve (om zo min mogelijk kapitaal te verbranden) gewoon een tijdje niet meer gaan bakken en afwachten ....

Laatst gewijzigd door kelt : 27 augustus 2022 om 15:51.
kelt is offline   Met citaat antwoorden