Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
Er zijn niet veel bestuurders die echt kunnen tellen.
Je moet wel uit je fantasie wereld durven stappen en de realiteit onder ogen durven te zien.
EV's ... laadverliezen 5 tot 10%. Alsof je bij het tanken gewoon 5 tot 10 liter brandstof in de riool kiepert. Verder een kostprijs aan laadpalen (enige mogelijkheid voor de gewone werkmens) :
Bron consumentenbond Nederland: "kWh tarief: Kost voor normaal laden tussen de €0,24 tot €0,50 per kWh. Voor snelladen kost het tussen de €0,40 tot €0,80. "
De gewone werkmens heeft dus een gemiddelde van 0,60€ aan zijn broek.
Verbruik E-wagen in de reële wereld met een normaal rijgedrag, 30 kWh/100km.
De kostprijs uitrekenen is niet moeilijk, 0,60€ x 30 = 18€ voor elke verreden 100km.
Met mijn LPG-wagen ( Alfa Romeo GT ) zit ik aan ... 7€ voor elke verreden 100 kilometer.
Die 7 € is haalbaar voor ieder van ons .... al dan niet rijk genoeg voor zonnepanelen of andere legale of illegale extra's.
|
Inderdaad, is de energie inhoud van een liter benzine van de orde van 12 KWHr (thermisch). Wat dus wil zeggen dat je daar 4 KWHr mechanisch kan uithalen aan een rendement van 33% ongeveer.
Als we 1 liter benzine op, zeg maar, 1.8 Euro zetten, dan komt de prijs van de mechanische KWHr dus op ongeveer 0.45 Euro.
Als electriciteit meer kost dan 0.4 Euro de KWHr, (inderdaad met wat verliezen), dan is elektrisch rijden duurder dan op benzine rijden.