Los bericht bekijken
Oud 8 september 2022, 20:14   #47
Erw
Secretaris-Generaal VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 21.107
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een rotonde afrijden is zoals een kruispunt of een rijbaan afrijden, of afdraaien, er staan daar nooit voorrangsborden voor een goed zichtbaar doorlopend fietspad. Men weet toch al kms op voorhand dat je op een openbare weg rijd waar fietspaden parallel langs liggen, zodra je links of rechts wilt afdraaien of parkeren zal je rechttijdig moeten kijken of daar geen fietser rijdt (en de parkeervakken achter het fietspad liggen).

Als ik een niet-confliktvrij kruispunt - bij groen verkeerslicht- wil afdraaien/verlaten zal ik ook voorrang moeten geven aan het doorlopend fietspad dat ik wil dwarsen. Dat ligt ook vlakbij zonder enig bord.

Als ik een gewone rijbaan links of rechts afdraai zal ik ook voorrang moeten geven aan de gebruikers van doorlopende fietspaden. Sinds wanneer zouden daar borden voor moeten bestaan?


Wat is het fietsvak? Het fietspad bedoel je? Er staan omgekeerde driehoeken ofwel op de weg geschilderd of meestal door een verkeersbord zelf, bovendien is een fietspadmarkering ook een verkeersteken waar je voorrang moet voor verlenen, idem de haaientanden (witte driehoeken).


Lijkt me niet verwarrend want fietsers op doorlopende fietspaden hebben nu eenmaal algemeen voorrang, het speelt geen rol of het fietspad aanliggend of niet-aanliggend is. Alle doorlopende fietspaden hebben voorrang op het dwarsende (auto)verkeer. Of dat nu langs rijbanen of rondom rotondes ligt. Een rotonde blijft een aparte korte ronde rijbaan, die je oprijd (altijd voorrang geven, ook aan het rotonde-verkeer), bij het afrijden altijd voorrang geven aan doorlopende fietspaden die rondom de rotonde liggen (heel zelden vrijliggend, meestal direct aanliggend)


De fietsers moeten op hun verplicht fietspad blijven
Dat kan met B1 geregeld worden, maar hoeft niet, als er geen kleine B1-borden staan is het voorrang van rechts.


Ik weet niet wat je bedoelt. Chauffeurs moeten enkel voorrang geven aan gebruikers van een doorlopend fietspad. Borden op het fietspad zelf - is enkel voor de fietspadgebruikers onderling.
Gisteren opnieuw, op die plek. Ik kom van Gent, rij de ringvaart Drongensesteenweg over, een wielrenner haalt me in 200 meter voor die rotonde met de Mariakerksesteenweg. Hij komt op het fietsvak/pad van de rotonde, moet en gaat rechts, en volgt de rotonde om dan rechtsaf Deinsesteenweg (dus feitelijk wilde ie gewoon rechtdoor) te slaan.
Wat gebeurt er tijdens dit: als hij de Mariakerkse steenweg wil "kruisen", komt er een auto van rechts, traag aanrijden. Wat gebeurt er: die BLIJFT gewoon traag verder rijden, tot het autovak aan de rotonde. De wielrenner moet zijn remmen hard knijpen en kan net tot stilstand komen op het moment dat de achterkant van de auto over het fietspad gaat.
Op precies diezelfde plek, heb ik 3 jaar terug in de flank van een wagen gereden, het verschil is fracties van seconden.
Het is dus niet zo dat die chauffeurs onvoorzichtig rijden / op niks letten / gas geven / hard remmen, je ziet ze naar je KIJKEN, en TOCH rijden ze door alsof ze denken voorrang te hebben.
Dat bewijst dat die grote omgekeerde witte driehoeken zonder vuikleur, op de baan geschilderd, totaal gemist worden, en ook, dat het rotondegedoe te ingewikkeld is.
Waarom plaatsen ze daar geen BORDEN voorrang geven, zowel voor fietsvak/pad rotonde, als autovak/baan? Chauffeurs zien dan voorrang geven voor fietspad, en daarover, nog eens voorrang geven voor autovak/baan.
Mij lijkt de belangrijkste reden voor de verwarring te zijn dat er rotondes zijn met zogenaamd "afliggend" fietspad, waar de fietser voorranggeven bordjes ziet bij "oversteken" van de rotonde-bereikende wegen.
Kortom: weer dat fundamentele zelfde beginprobleem: delen van banen "scheiden". Moest een rotonde gewoon autovak en fietspad hebben, zonder scheiding ertussen, zou er geen "afliggend" fietspad en meer van die kul moeten bedacht worden. Dan gaat geen enkele chauffeur een fietser de pas afsnijden bij rechtsaf slaan, wat op een rotonde altijd is, rechtsaf slaan. Door die scheidingsstrook is het niet meer duidelijk dat de "baan" voor auto's dezelfde is van de "baan" voor fietsers.

En ik vergat het nog eerst: diezelfde dag, in mijn heenrit, het traject omgekeerd, kom ik uit de koninginnelaan (een 500 meter stuk parallelweg met de Deinse steenweg), rij rotonde op, wil Deinsesteenweg oversteken (=gewoon de rotonde volgen om naar Gent te rijden), en een chauffeur op de rotonde verlaat die daar (Deinsesteenweg op, de linkerrijstrook - 2 rijstroken per richting), kijkende naar mij, zelfs gas gevende, ik moest remmen en tot stilstand komen op de rechterrijstrook.
Ook daar heb ik enkele jaren geleden een ongeluk gehad, ik werd aangereden door een chauffeur op die linkerrijstrook die een voor mij gestopte op de rechterrijstrook inhaalde. Mijn linkerpedaal zat vast in zijn bumper, en toevallig 2 agenten in burger in een auto op die rotonde, wat ik wist doordat ze uitstapten en zich als dusdanig legitimeerden bij die chauffeur (een vrouw).
Ook dit geval bewijst dat vele autochauffeurs daar denken voorrang te hebben, alsof de fietser de rotonde op willen rijden en voorrang moeten geven aan diegenen die al op de rotonde zijn. Maar de fietser IS al op de rotonde, alleen steekt die scheiding autovak/fietsvak dat wat weg.
Het is daar elke dag een soep, moest ik me eens de tijd en moeite getroosten van er een uur met een camera te filmen, je zou wat zien denk ik.
__________________
SECRET SERVICE TEAM HERCULES TRUMP
20yo THOMAS MATTHEW CROOKS DROM TRUMP FANS
Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 8 september 2022 om 20:25.
Erw is offline   Met citaat antwoorden